Bancile iau clientii la puricat
Data publicarii: 06-03-2007 | Finante-BanciRidicarea restrictiilor la creditarea populatiei a dat startul unei curse contra cronometru intre banci. Vinatoarea de clienti presupune noi criterii de alegere, noteaza Cotidianul. Creditul fara avans obligatoriu si fara un grad de indatorare a persoanei fixat de la nivelul bancii centrale este evident bine primit de bancheri. Eliminarea restrictiilor in cauza aduce atit Banca Nationala a Romaniei in rindul bancilor centrale europene, cit si bancile comerciale intr-o concurenta mult mai acuta in vinatoarea de noi clienti.
Lupta pentru cunoasterea clientelei
Criteriile fixe si exprimate in procente ale avansului, venitului net personal sau familial au ajutat foarte mult bancile comerciale in dezvoltarea unor sisteme de scoring pentru a stabili daca un client poate sau nu accesa un credit. Cu titlu de exemplu, orice rata lunara de plata care depasea 30% din venitul net facea automat ineligibil orice client, indiferent ca era vorba despre un credit de consum, de nevoi personale, auto, leasing sau despre un imprumut imobiliar-ipotecar. Dupa eliminarea acestor bariere fixe, competitia dintre banci va capata aspecte mult mai complexe. Un procent sau doua diferenta intre plafonul de indatorare al unei banci fata de alta sau intre avansul cerut pentru imprumut de la o banca comerciala la alta vor fi determinante in alegerea clientilor.
Bancile, la rindul lor, vor trebui sa adecveze fiecare tip de credit mult mai detaliat decit pina acum la specificul fiecarui client si la riscul asociat acestuia.
Cum se procedeaza in Uniunea Europeana pentru a se stabili daca un client este eligibil sau nu pentru un imprumut? Credit scoringul foloseste date despre solicitantul de credit/debitor pentru a evalua statistic probabilitatea unui rezultat pozitiv pentru orice risc financiar, spre exemplu, daca solicitantul isi poate permite rambursarea unui credit. Sint mai multe modalitati de a construi scoringul, care reprezinta algoritmul de determinare a eligibilitatii unui client.
"Sigur toate modelele de scoring sint de inspiratie europeana, numai ca nu se poate discuta despre o copiere a unui anumit model. Acestea difera de la tara la tara, de la o banca la alta", spune Radu Ghetea, presedinte Alpha Bank. Potrivit oficialului bancar, un model de scoring in cazul Romaniei va tine cont in primul rind de venituri, de virsta, de situatia familiala si de veniturile familiale, dar si de asa-numitul scorecard, care reprezinta o statistica cuprinzatoare privind istoricul financiar al persoanei respective, proprietatile detinute, locul de munca, relatiile cu bancile, autoritatile si alte astfel de date.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut