Bancile iau clientii la puricat
Data publicarii: 06-03-2007 | Finante-BanciRidicarea restrictiilor la creditarea populatiei a dat startul unei curse contra cronometru intre banci. Vinatoarea de clienti presupune noi criterii de alegere, noteaza Cotidianul. Creditul fara avans obligatoriu si fara un grad de indatorare a persoanei fixat de la nivelul bancii centrale este evident bine primit de bancheri. Eliminarea restrictiilor in cauza aduce atit Banca Nationala a Romaniei in rindul bancilor centrale europene, cit si bancile comerciale intr-o concurenta mult mai acuta in vinatoarea de noi clienti.
Lupta pentru cunoasterea clientelei
Criteriile fixe si exprimate in procente ale avansului, venitului net personal sau familial au ajutat foarte mult bancile comerciale in dezvoltarea unor sisteme de scoring pentru a stabili daca un client poate sau nu accesa un credit. Cu titlu de exemplu, orice rata lunara de plata care depasea 30% din venitul net facea automat ineligibil orice client, indiferent ca era vorba despre un credit de consum, de nevoi personale, auto, leasing sau despre un imprumut imobiliar-ipotecar. Dupa eliminarea acestor bariere fixe, competitia dintre banci va capata aspecte mult mai complexe. Un procent sau doua diferenta intre plafonul de indatorare al unei banci fata de alta sau intre avansul cerut pentru imprumut de la o banca comerciala la alta vor fi determinante in alegerea clientilor.
Bancile, la rindul lor, vor trebui sa adecveze fiecare tip de credit mult mai detaliat decit pina acum la specificul fiecarui client si la riscul asociat acestuia.
Cum se procedeaza in Uniunea Europeana pentru a se stabili daca un client este eligibil sau nu pentru un imprumut? Credit scoringul foloseste date despre solicitantul de credit/debitor pentru a evalua statistic probabilitatea unui rezultat pozitiv pentru orice risc financiar, spre exemplu, daca solicitantul isi poate permite rambursarea unui credit. Sint mai multe modalitati de a construi scoringul, care reprezinta algoritmul de determinare a eligibilitatii unui client.
"Sigur toate modelele de scoring sint de inspiratie europeana, numai ca nu se poate discuta despre o copiere a unui anumit model. Acestea difera de la tara la tara, de la o banca la alta", spune Radu Ghetea, presedinte Alpha Bank. Potrivit oficialului bancar, un model de scoring in cazul Romaniei va tine cont in primul rind de venituri, de virsta, de situatia familiala si de veniturile familiale, dar si de asa-numitul scorecard, care reprezinta o statistica cuprinzatoare privind istoricul financiar al persoanei respective, proprietatile detinute, locul de munca, relatiile cu bancile, autoritatile si alte astfel de date.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză