Bancile iau clientii la puricat
Data publicarii: 06-03-2007 | Finante-BanciRidicarea restrictiilor la creditarea populatiei a dat startul unei curse contra cronometru intre banci. Vinatoarea de clienti presupune noi criterii de alegere, noteaza Cotidianul. Creditul fara avans obligatoriu si fara un grad de indatorare a persoanei fixat de la nivelul bancii centrale este evident bine primit de bancheri. Eliminarea restrictiilor in cauza aduce atit Banca Nationala a Romaniei in rindul bancilor centrale europene, cit si bancile comerciale intr-o concurenta mult mai acuta in vinatoarea de noi clienti.
Lupta pentru cunoasterea clientelei
Criteriile fixe si exprimate in procente ale avansului, venitului net personal sau familial au ajutat foarte mult bancile comerciale in dezvoltarea unor sisteme de scoring pentru a stabili daca un client poate sau nu accesa un credit. Cu titlu de exemplu, orice rata lunara de plata care depasea 30% din venitul net facea automat ineligibil orice client, indiferent ca era vorba despre un credit de consum, de nevoi personale, auto, leasing sau despre un imprumut imobiliar-ipotecar. Dupa eliminarea acestor bariere fixe, competitia dintre banci va capata aspecte mult mai complexe. Un procent sau doua diferenta intre plafonul de indatorare al unei banci fata de alta sau intre avansul cerut pentru imprumut de la o banca comerciala la alta vor fi determinante in alegerea clientilor.
Bancile, la rindul lor, vor trebui sa adecveze fiecare tip de credit mult mai detaliat decit pina acum la specificul fiecarui client si la riscul asociat acestuia.
Cum se procedeaza in Uniunea Europeana pentru a se stabili daca un client este eligibil sau nu pentru un imprumut? Credit scoringul foloseste date despre solicitantul de credit/debitor pentru a evalua statistic probabilitatea unui rezultat pozitiv pentru orice risc financiar, spre exemplu, daca solicitantul isi poate permite rambursarea unui credit. Sint mai multe modalitati de a construi scoringul, care reprezinta algoritmul de determinare a eligibilitatii unui client.
"Sigur toate modelele de scoring sint de inspiratie europeana, numai ca nu se poate discuta despre o copiere a unui anumit model. Acestea difera de la tara la tara, de la o banca la alta", spune Radu Ghetea, presedinte Alpha Bank. Potrivit oficialului bancar, un model de scoring in cazul Romaniei va tine cont in primul rind de venituri, de virsta, de situatia familiala si de veniturile familiale, dar si de asa-numitul scorecard, care reprezinta o statistica cuprinzatoare privind istoricul financiar al persoanei respective, proprietatile detinute, locul de munca, relatiile cu bancile, autoritatile si alte astfel de date.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an