Hipermarketurile fac legea preturilor in Romania
Data publicarii: 05-03-2008 | AfaceriPlatim cat nu face pentru alimentele pe care le cumparam din hipermarketuri. Politica marilor magazine, de a-si muta costurile pe spinarea producatorilor, scumpeste produsele si le scade calitatea, sustin chiar producatorii. Iata cum au ajuns hipermarketurile sa faca legea preturilor in Romania si ce se gaseste in mancarea pe care o ducem acasa. Scandalul declansat de unii producatori nu este suta la suta romanesc. Autoritatile de la Bruxelles incearca sa puna capat politicii de forta a marilor magazine din toata Europa.
Laptele, ouale, carnea de pui, salamul de porc sau vinul sunt doar cateva dintre produsele aparent ieftine de pe piata romaneasca. Impresia este insa gresita, indusa de mesajele publicitare cu care hipermarketurile isi bombardeaza clientii. Doar un grup restrans stie ca, de fapt, asa-zisele "preturi mici" de pe rafturi sunt de cateva ori mai mari decat la producatori.
Unii producatori, satui de politica dura a hipermarketurilor, au decis sa rupa tacerea si spun ca romanii sunt obligati sa suporte taxele impuse de marile magazine furnizorilor. Altfel spus, producatorii se plang ca hipermarketurile le impun tot felul de conditii pentru a-i lasa sa-si vanda marfa. Una ar fi ca furnizorii sa nu vanda unor magazine de cartier mai ieftin decat pretul agreat de hipermarketuri.
Incalcarea intelegerii cu marile lanturi l-ar putea arunca pe producator de pe raft. Si pentru a nu pierde locul pe piata, producatorul este obligat sa includa in pret taxe si comisioane care nu reflecta calitatea, ci doar rotunjesc profiturile marilor magazine.
Cornelia Varban, responsabil la un magazin mic, spune ca "indiferent de cantitatea pe care o cumparam, pretul este acelasi. Noi nu putem negocia cu ei la pret". Producatorii se plang ca li se impun, prin contract, taxe care pot ajunge si la 40% din valoarea contractelor.
De fapt, spun producatorii, cand romanul plateste pentru un salam, un litru de lapte sau 10 oua, plateste si pentru locul pe care produsul il ocupa pe raft. Mai sus, mai jos, la nivelul ochiului, la capat de rand. Si, pe langa pretul unui salam, mai plateste si pentru aniversari. Mai clar, premiile pentru tombole sunt asigurate nu din banii hipermarketului, ci din ai producatorilor.
Cine nu are retea proprie de distributie si depinde aproape exclusiv de hipermarket este obligat sa introduca mare parte din costuri in pretul de pe raft. Sau iese din afacere. Cosmin Paulet, poducator de vin, povesteste ca a iesit "dintr-una dintre cele mai mari retele, pentru ca au conditii foarte mari. Colaborarea cu aceste retele ar insemna sa cresti pretul produsului sau sa faci rabat de la calitate".
Unii producatori mai sustin ca, prin politica de forta in achizitii, hipermarketurile nu doar scumpesc artificial marfurile, ci isi si priveaza cumparatorii de o parte dintre marfurile favorite.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București