Hipermarketurile fac legea preturilor in Romania
Data publicarii: 05-03-2008 | AfaceriPlatim cat nu face pentru alimentele pe care le cumparam din hipermarketuri. Politica marilor magazine, de a-si muta costurile pe spinarea producatorilor, scumpeste produsele si le scade calitatea, sustin chiar producatorii. Iata cum au ajuns hipermarketurile sa faca legea preturilor in Romania si ce se gaseste in mancarea pe care o ducem acasa. Scandalul declansat de unii producatori nu este suta la suta romanesc. Autoritatile de la Bruxelles incearca sa puna capat politicii de forta a marilor magazine din toata Europa.
Laptele, ouale, carnea de pui, salamul de porc sau vinul sunt doar cateva dintre produsele aparent ieftine de pe piata romaneasca. Impresia este insa gresita, indusa de mesajele publicitare cu care hipermarketurile isi bombardeaza clientii. Doar un grup restrans stie ca, de fapt, asa-zisele "preturi mici" de pe rafturi sunt de cateva ori mai mari decat la producatori.
Unii producatori, satui de politica dura a hipermarketurilor, au decis sa rupa tacerea si spun ca romanii sunt obligati sa suporte taxele impuse de marile magazine furnizorilor. Altfel spus, producatorii se plang ca hipermarketurile le impun tot felul de conditii pentru a-i lasa sa-si vanda marfa. Una ar fi ca furnizorii sa nu vanda unor magazine de cartier mai ieftin decat pretul agreat de hipermarketuri.
Incalcarea intelegerii cu marile lanturi l-ar putea arunca pe producator de pe raft. Si pentru a nu pierde locul pe piata, producatorul este obligat sa includa in pret taxe si comisioane care nu reflecta calitatea, ci doar rotunjesc profiturile marilor magazine.
Cornelia Varban, responsabil la un magazin mic, spune ca "indiferent de cantitatea pe care o cumparam, pretul este acelasi. Noi nu putem negocia cu ei la pret". Producatorii se plang ca li se impun, prin contract, taxe care pot ajunge si la 40% din valoarea contractelor.
De fapt, spun producatorii, cand romanul plateste pentru un salam, un litru de lapte sau 10 oua, plateste si pentru locul pe care produsul il ocupa pe raft. Mai sus, mai jos, la nivelul ochiului, la capat de rand. Si, pe langa pretul unui salam, mai plateste si pentru aniversari. Mai clar, premiile pentru tombole sunt asigurate nu din banii hipermarketului, ci din ai producatorilor.
Cine nu are retea proprie de distributie si depinde aproape exclusiv de hipermarket este obligat sa introduca mare parte din costuri in pretul de pe raft. Sau iese din afacere. Cosmin Paulet, poducator de vin, povesteste ca a iesit "dintr-una dintre cele mai mari retele, pentru ca au conditii foarte mari. Colaborarea cu aceste retele ar insemna sa cresti pretul produsului sau sa faci rabat de la calitate".
Unii producatori mai sustin ca, prin politica de forta in achizitii, hipermarketurile nu doar scumpesc artificial marfurile, ci isi si priveaza cumparatorii de o parte dintre marfurile favorite.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall