Cum sa ne ferim de capcanele manipularii
Data publicarii: 23-04-2009 | EducatieOrgoliul, dar si dorinta individului de conformare, ori tehnicile prin care cineva ne face sa simtim un sentiment de vinovatie sunt surse de manipulare. Psihologii ne invata cum sa identificam si sa evitam aceste capcane. Conf. dr. Ion-Ovidiu Panisoara, de la Facultatea de Psihologie a Universitatii din Bucuresti, prezinta doua metode de manipulare si "contrareactiile" unei persoane avizate.
Unul dintre elementele cu o forta manipulatoare surprinzatoare este tendinta noastra de a face ceea ce si ceilalti fac, mai precis de a urma "dovada sociala". S-a observat astfel ca fiinta umana are o puternica tendinta de a urma opinia majoritatii, astfel totul devenind permis si justificat. Sa luam un exemplu: inchipuiti-va ca mergeti la un restaurant si doriti sa comandati un fel de mancare. Chelnerul va spune: multi clienti comanda ACEST meniu. Poate nu credeti, dar un astfel de mesaj va creste probabilitatea ca si dumneavoastra sa comandati la fel! Similar poate si restaurantul in cauza l-ati ales pe baza faptului ca este "cautat", frecventat de multa lume, deci - in imaginea publica - este "bun".
De altfel, dovada sociala este folosita de multe ori ca un puternic motivator al comportamentelor tinerilor. In cadrul unui grup in care toata lumea face ceva ii este foarte greu unui tanar sa reziste la presiunea exercitata de catre grup si sa nu se inscrie in norma. Cum putem sa contracaram efectul puternic al dovezii sociale? Nu este deloc usor si deloc simplu, insa o putem face prin afirmarea individualitatii. O formulare de tipul "nu imi place sa fac ceea ce fac si altii!" ori "imi place sa actionez creativ!" va opri - cel putin pentru moment - actiunea manipulativa a celui care va spune: toata lumea face asta! (ceea ce ar induce implicit ideea ca, daca nu o faceti, ceva nu este in regula cu dumneavoastra).
La polul opus, dar la fel de eficienta este tehnica "esti unic!" Prin aceasta cineva poate incerca sa va convinga sa faceti ceva anume folosindu-se de orgoliul dumneavoastra. Acelasi chelner din restaurantul pomenit mai devreme va poate spune: "un client ca dumneavoastra nu ar putea comanda ceea ce comanda toata lumea!" Clientul magulit o sa scoata mai multi bani din buzunar doar pentru a-l convinge pe celalalt ca, intr-adevar, el este o persoana deosebita. Prin tehnica "esti unic" o persoana se poate folosi de vanitatea noastra pentru a ne face sa actionam in
favoarea sa.
Tehnicile de invinovatire si amortizarea lor
Solutia este simpla (dar deloc usor de pus in practica, deoarece orgoliul nostru se declanseaza automat in momentul in care cineva ne flateaza). Ii puteti spune persoanei respective ca ii multumiti pentru aprecieri, dar ca va place sa fiti modest. Prin aceasta atitudine punctati de doua ori: pe de o parte aratati ca sunteti o persoana cu calitati, pe de o parte, odata ce ati afirmat ca sunteti "modest", puteti sa va permiteti extravaganta de a cumpara cele mai ieftine produse fara ca imaginea dumneavoastra sa fie "sifonata".
Una dintre clasele de tehnici de manipulare cele mai puternice (in acelasi timp extrem de nocive pentru relationarile dintre cele doua persoane) sunt tehnicile de invinovatire. Mecanismul este foarte simplu: daca te fac sa te simti vinovat de ceva, devine mai usor sa te conving sa imi dai ceea ce iti cer drept "compensatie".
Unul dintre sistemele cele mai simple de invinovatire poarta denumirea de "amortizare". Un amortizor este un instrument prin care o persoana poate obtine o diminuare a reactiei negative (justificate) a celuilalt vizavi de propria persoana. Sa presupunem ca ati gresit fata de partenerul dumneavoastra de viata. Acesta, pe drept cuvant, va critica. Un amortizor bun este reactia de plans. Persoanei care va critica ii va fi destul de greu sa continue pe acelasi ton. Ori puteti simula o durere puternica (de inima, stomac, cap...). Din nou, reactia celuilalt va scadea in intensitate. Asa actioneaza un amortizor. Insa un amortizor este o tehnica "usoara".
La categoria "grea" putem identifica invinovatirea care urmeaza amortizorului. Prin amortizor nu ati urmarit altceva decat sa il faceti pe celalalt sa fie mai bland in actiunea sa de a va critica. Prin invinovatire "intoarceti armele": in momentul in care plansul s-a oprit sau "criza" de inima a trecut reactia dumnevoastra este acuzatoare la adresa celuilalt: "uite in ce hal m-ai adus!".
De acum inainte, cel care acuza sunteti dumneavoastra si vechea vina pe care o aveati (ceea care a pornit in fapt cearta) a fost uitata.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday