Recesiune de 5 stele: 20% declin pe piata autohtona a produselor de lux
Data publicarii: 03-09-2009 | AfaceriVanzarile de produse de lux inregistreaza in 2009 o scadere de 20%, pe fondul crizei economico-financiare. S-au redus bazinul social al potentialilor clienti si cheltuielile fiecarui client in parte.
Piata produselor de lux va avea o scadere medie in acest an de 20% fata de anul trecut, a declarat pentru "Financiarul" Oliver Petcu, directorul general al CPP Management Consultants. "Cele mai afectate sectoare ale industriei de lux sunt: auto, hotelier, ceasuri si travel", spune Petcu. Segmentele care inregistreaza o stagnare a vanzarilor sau scaderi usoare sunt moda, accesoriile, vinurile si bauturile distilate. Sectoarele care inregistreaza cresteri in acest an sunt cele de ingrijire corporala/spa si magazinele sau restaurantele care vand produse organice ale unor branduri internationale de lux. Diferentele de performanta ale diferitelor sectoare au la baza orientarea consumatorilor spre produsele si serviciile denumite generic "self pampering", adica legate de rasfatul si grija pentru propria persoana. CPP Management Consultants este o companie de consultanta in domeniul produselor de lux, cu sediul la Bucuresti.
In ceea ce priveste consumatorul roman de produse si servicii de lux, se remarca o retinere manifestata printr-o analiza mult mai atenta in decizia de cumparare. "In materie de moda, consumatorii se reorienteaza spre produse mai clasice in design - mai putin sezoniere, din materiale durabile, cum ar fi pielea. Si in segmentul bijuterii, consumatorii se orienteaza spre marci si produse din materiale pretioase, care sa reprezinte o investitie sigura, usor valorificabila ulterior", a afirmat Petcu.
Se pierde baza de clienti
Marja de scadere a pietei este confirmata de un studiu din luna iunie al CPP Management Consultants, potrivit caruia in Romania sunt 9.000 de clienti pentru produse de lux, fata de 11.000 in 2008. Criteriile pentru profilul consumatorului de lux sunt un venit minim anual de 500.000 de euro si un buget anual de minimum 50.000 de euro alocat produselor si serviciilor de lux. De asemenea, persoana respectiva trebuie sa revina cel putin o data la acelasi magazin, in decursul unui an, pentru a fi considerata consumator de lux.
Scaderea bazei de clienti se datoreaza caderii sectorului imobiliar, "supravietuitorii" fiind cei cu un portofoliu de afaceri diversificat.
Pentru comparatie, numarul consumatorilor de lux din Bulgaria a scazut, in acest an, la 5.000, comparativ cu 8.000 in 2008. Au fost afectati bulgarii cu afaceri in imobiliare, banci si asigurari. In schimb, alti bulgari au beneficiat de pe urma crizei prin utilizarea fondurilor europene in mod abuziv, fapt care a consolidat statutul Bulgariei de cea mai corupta tara din UE, potrivit studiului citat. Bulgaria are o populatie de 7,8 milioane de locuitori.
De asemenea, Serbia si Muntenegru au impreuna 7.000 de consumatori de lux in 2009, in crestere cu 1.000 fata de 2008. Explicatia sta in faptul ca investitiile straine s-au mentinut la un nivel ridicat. CPP Management Consultants noteaza ca sarbii continua sa obtina bani din zonele gri si neagra ale economiei, din proiecte finantate de UE si din productia si comertul de arme. Cele doua state ex-iugoslave au o populatie totala de opt milioane de locuitori.
Integral in Financiarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial