Economia mondiala are nevoie de un nou motor de crestere, in locul SUA
Data publicarii: 07-10-2009 | InternationalConsumatorul american nu mai este principalul motor de crestere al economiei mondiale, iar expertii isi indreapta atentia spre Beijing, dar cauta si alte posibilitati, fiind inca sceptici in legatura cu capacitatea Chinei de a-si asuma integral acest rol, relateaza AFP.
"Nu este inca destul de clar cu cine va fi inlocuit consumatorul american", spunea presedintele Bancii mondiale, Robert Zoellick, cu ocazia adunarii generale a bancii si a Fondului Monetar International (FMI).
Inaintea crizei, diviziunea muncii parea simpla. Gospodariile americane se indatorau pentru a consuma bunuri fabricate in special in Asia, cu precadere in China, precum si in Europa si in restul lumii, determinand astfel cresterea mondiala. In 2008, SUA au cumulat 13,2% din importurile mondiale, potrivit datelor Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC). Criza a schimbat insa situatia.
"Rata economisirii in SUA a crescut semnificativ si ar putea ramane ridicata pentru un timp. Intr-un asemenea scenariu, responsabilitatea de a alimenta motorul cresterii economice mondiale va reveni altor tari, cu precadere celor care aveau un model economic bazat pe export", declara marti directorul general al FMI, Dominique Straus-Kahn, care a avertizat insa ca "o asemenea tranzitie nu va fi usoara".
Economia chineza, desemnata in mod clar de seful FMI, este departe de a indeplini acest rol, chiar daca Beijingul a anuntat in noiembrie intentia de a injecta circa 4.000 miliarde yuani (400 miliarde euro) in economie, intr-un interval de doi ani, pentru a compensa scaderea exporturilor. In lipsa unui sistem dezvoltat de asigurari sociale, chinezii economisesc mai mult pentru a-si asigura traiul la batranete.
"Profiturile firmelor ar trebui orientate spre gospodarii, pentru a le ajuta sa-si majoreze consumul", a spus economistul sef al Bancii asiatice de dezvoltare, Jong-Wha Lee.
China, care ar putea cunoaste din 2010 probleme legate de cresterea prea puternica a creditarii, nu va fi suficienta ca motor de crestere a economiei mondiale.
"O economie mondiala echilibrata are nevoie de mai multi poli de crestere, si nu doar de China sau de India. Tarile din America Latina, Asia de Sud-Est si Orientul Mijlociu ar putea contribui, de asemenea, daca fac investitii in prezent", a mai spus Zoellick.
Unii experti considera ca noul motor de crestere poate fi obtinut prin adaptarea economiei mondiale la schimbarile climatice.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online