Un angajat francez al Renault s-a aruncat pe geam cand a auzit ca va fi detasat la uzina Dacia din Mioveni
Data publicarii: 20-10-2009 | InternationalFranta traieste sub socul sinuciderilor din cauza tensiunilor provocate de criza economica. Dupa dezastrul de la France Telecom, unde si-au curmat viata deja 25 de lucratori, o frantuzoaica anunta ca va da in judecata compania Renault fiindca sotul ei s-a sinucis cand a aflat ca este detasat la uzina din Mioveni.
Drama a avut loc in anul 2006, dar acum tema stresului la locul de munca este fierbinte in Franta, dupa seria neagra de la France Telecom. Iata de ce audierile de la Tribunalul pentru probleme de securitate sociala de la Nanterre, Hauts-de-Seine, iau o turnura speciala. Anul 2006 a fost cernit pentru constructorul de automobile din Franta: un val de sinucideri fara precedent s-a abatut asupra Technocentre de Guyancourt. Mai multi ingineri si-au pus capat zilelor fiindca nu mai suportau presiunea. Printre ei, a fost si Antonio B., inginer informatician, in varsta de 39 de ani. Pe data de 20 octombrie 2006, el s-a aruncat de la fereastra biroului, situat la etajul al cincilea la Guyancourt, Yvelines. Era bolnav de schizofrenie, cum au insinuat unii? Toti inginerii care s-au sinucis atunci erau bolnavi sau nu puteau suporta schimbarile bruste ce aveau sa vina? Pentru vaduva Sylvie T. nu exista nici o indoiala: sotul ei nu mai putea suporta presiunea de la locul de munca. Ea crede ca este un accident de munca si a tras in judecata constructorul de automobile la Tribunalul pentru conflicte de munca si securitate sociala de la Nanterre "pentru culpa impardonabila". "Firma Renault se face vinovata de suferintele sotului meu in timpul serviciului. Sotul meu lucra zi si noapte pentru a atinge obiectivele stabilite de superiorii lui", spune Sylvie.
Vaduva cere despagubiri de doar 1 euro
"Cu un an si jumatate inainte de moarte, Antonio se temea sa nu fie prins pe picior gresit. Lucra mereu, repeta ca era «nul si incapabil». In vara lui 2006, i s-a spus ca urmeaza sa fie mutat pentru 14 luni in Romania. Transferul l-a deranjat foarte mult. Teoretic, se poate refuza misiunea, dar, de fapt, nu poti refuza Renault. In septembrie, la intoarcerea din concediu, era pur si simplu ingrozit. Nu mai vorbea. In ultimele doua luni, a plans in fiecare seara, a slabit 8 kilograme, nu dormea decat doua ore pe noapte. In restul timpului, muncea, convins ca se organiza mult prea prost pentru a-si termina munca in timpul programului, dar de fapt i se cerea mereu mai mult", povesteste Sylvie. Vaduva a explicat pentru presa franceza ca demersul ei nu are legatura cu revansa si ca se bate pentru o idee simbolica. Ea cere doar un euro drept despagubiri pentru daune si interese, dar actioneaza astfel pentru incetarea terorii. "Fiul meu trebuie sa stie ca tatal lui nu era un nebun si ca s-a distrus pentru o intreprindere care se cheama Renault", sustine Sylvie. In octombrie 2007, ea a obtinut in instanta recunoasterea ca sinuciderea a fost un accident de munca. "Bolile psihice pot fi legate de locul de munca, asa cum se intampla si cu bolile fizice, numai ca primele costa mai scump", crede Pierre Nicolas, reprezentantul Technocentre.
Lucratori supusi la stres managerial, brutal si degradant
In perioada 2005-2007, trei lucratori din centralele nucleare ale companiei EDF s-au sinucis in conditii similare. Aceste tragedii au efecte emotionale puternice asupra opiniei publice franceze, care clacheaza usor in accente stangiste. Guvernul de la Paris a pus pieptul la creneluri. Pentru Xavier Darcos, ministrul muncii din Franta, stresul la locul de munca a devenit prioritar. Cu vreo zece zile in urma, el a prezentat un plan de urgenta pentru prevenirea riscurilor psiho-sociale. Toate intreprinderile care au peste 1.000 de salariati trebuie sa inceapa urgent negocieri pe aceasta tema inainte de 1 februarie 2010. Pe de alta parte, Ministerul Economiei a cerut companiilor unde statul este actionar (EDF, GDF Suez, EADS etc.) sa se comporte "exemplar". Vor fi capabile companiile sa pareze atacurile pentru stresul managerial, brutal si degradant, la care sunt suspusi lucratorii? Sindicatele de la France Telecom raman sceptice. Cei de la Renault considera ca planul antistres al directiei nu se situeaza la inaltime. "Acest plan este menit sa protejeze juridic societatea, dar sindicatul nu a fost consultat", spune Alain Gueguen, delegat la Technocentre. Suferinta si presiunea se mentin, iar litigiile ajung tot la tribunalul de la Nanterre.
Compania a sechestrat si cheile casei inginerului
"Felul in care este organizata compania este criminal. Este inadmisibil ca directorii sa-i distruga pe oameni din motive financiare. Eu nu afirm ca Renault este singura responsabila. Eu am spus ca Renault a declansat totul. Este o companie care-i aduce pe oameni intr-o stare de angoasa, de anxietate teribila, de frica permanenta. Le transmit angajatilor: daca vi se impun obiective imposibile, nu voi sunteti niste nulitati. Nu se poate sa distrugi niste oameni pentru profit", spune Sylvie pentru "Le Parisien". Totusi, daca Renault va fi condamnata, atunci va trebui sa suporte asigurarile de boala si va trebui sa-i dea vaduvei si fiului lui Antonio o pensie lunara. "Compania a reactionat odios. Am primit o scrisoare de condoleante, de patru randuri, prin care eram instiintata ca, daca am nevoie de ceva, singurul meu interlocutor este asistentul social. Am vrut sa recuperez documentele, desenele pentru fiul nostru, cheile casei. Conducerea a refuzat sub pretextul ca anchetatorii au pus sigiliu", sustine Sylvie. Dupa sinuciderile de la France Telecom, conducerea companiei a fost schimbata partial. Nu se stie ce se va intampla la Renault pe fondul presiunilor opiniei publice.
Integral in Gardianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online