Ernst & Young: firmele isi reevalueaza modelele de afaceri si isi imbunatatesc flexibilitatea operationala
Data publicarii: 20-10-2009 | AfaceriUn studiu publicat de Ernst & Young arata modul in care companii globale de top au trecut pana acum prin recesiune si cum se pregatesc pentru perioada de redresare economica. "Lectiile schimbarii" este un material care distileaza conversatiile pe care peste 500 de parteneri seniori ai Ernst & Young din intreaga lume le-au avut cu clientii lor internationali in decursul ultimelor cateva luni.
In timp ce multe companii incep sa iasa dintr-o criza a incertitudinii financiare si sa planifice din nou pentru viitor, ele recunosc, de asemenea, ca functioneaza acum intr-un mediu de afaceri foarte diferit.
A existat un consens ca pot fi si trebuie sa fie invatate multe lectii din experienta ultimelor optsprezece luni. Acum un an indicii pietei de capital s-au prabusit cu 10% intr-o singura dimineata; intre timp ei s-au restabilit si cu toate ca multe companii nu mai sunt pe marginea prapastiei, putine dintre ele cred ca vor face de acum inainte "afaceri ca de obicei" (business as usual).
Steve Almassy, Vicepresedinte al organizatiei globale Ernst & Young explica: "La prima vedere, este o perspectiva destul de sumbra pentru mediul de afaceri, in aceasta lume noua, cea post-recesiune. Ca o tendinta generala, cererea va fi scazuta in orizontul de timp previzionabil, iar somajul va ramane in continuare la un nivel ridicat. Acelasi lucru se va intampla si cu cotele de impozitare, pentru ca este necesara finantarea programelor guvernamentale de facilitati acordate companiilor in diverse tari pentru iesirea din criza. Prin urmare va mai dura ceva timp pana ce se va recastiga increderea consumatorilor. Nu exista nici o indoiala ca vom vedea, de asemenea, reglementari mai profunde si mai agresive care prin cerinta de implementare vor aduce un cost suplimentar pentru afaceri ".
Mediu de afaceri diferit, prioritati diferite
Cand au fost rugati sa evalueze strategiile clientilor lor pentru abordarea acestui nou mediu de afaceri, partenerii E & Y au subliniat modul in care s-a modificat gandirea managerilor fata de perioada de inceput a anului.
Dupa cum explica Steve Almassy, "cu sase luni in urma clientii ne spuneau ca a fost vorba de supravietuire si de obtinerea de suficient numerar pentru a isi putea plati personalul si furnizorii. Acum, corporatiile sunt mai interesate de reevaluarea modelului lor de afaceri si de flexibilizarea operatiunilor. Cash-ul este inca important, dar la fel de importanta este planificarea pentru viitor si pentru cresterea cotei de piata, fie prin extindere geografica, fie prin produse si servicii noi."
Va reevaluati modelul de afaceri?
Dupa cele intamplate in ultimele douasprezece luni, aproape 90% dintre clientii cu care au discutat Ernst & Young, au adoptat sau au luat in considerare adoptarea unei strategii de re-concentrare asupra activitatii lor de baza. Acest lucru s-a datorat ori faptului ca activele non-core au fost vandute, ori pentru ca aplicarea unei strategii de agregare a activitatilor ar fi fost atat high-cost, cat si high-risk.
O mare parte din companii si-au reevaluat, de asemenea, strategia lor fata de clientii cheie (84%) si si-au revizuit tintele de rentabilitate pe categorii/segmente de clienti (85%).
Imbunatatirea eficientei
In afara de analizarea modelului de afaceri si adaptarea strategiei la o lume noua, companiile au cautat permanent modalitati de reducere a costurilor si de adaptare mai rapida si mai eficienta la o piata in continua schimbare. Peste 90% din companii au accelerat programe de reducere a costurilor in intreaga organizatie (74%), sau au luat in considerare in mod activ acest aspect (18%).
Numarul de companii care au apelat deja la outsourcing sau la centre de servicii in comun (shared service centers) a fost mai mic (55%), dar alte 31% dintre companiile cu care s-a discutat au afirmat ca intentioneaza sa introduca un program de eficienta pentru functiile de suport in afaceri. In aceasta perioada, companiile au fost preocupate in mod activ de introducerea de programe pentru reducerea costurilor fixe.
De asemenea, firmele au identificat nevoia de a putea face previzionari si analize mai bune (80%) si de a continua sa caute noi modalitati de a avea un program de lucru flexibil, ca si contrapondere la optiunea reducerii numarului de angajati (71%).
Lectii din diverse sectoare industriale
Studiul a analizat diferentele dintre diversele sectoare industriale si modul in care recesiunea a afectat diferite industrii in moduri diferite. Sectorul bancar si cel auto, de exemplu, au suferit o schimbare masiva in ultimii doi ani, in timp ce alte industrii - industria de petrol, cea de tehnologie, de exemplu - cu toate ca au simtit in mod clar "piscatura" crizei, nu au fost ravasite de aceasta.
Steve Almassy explica, "In pofida diferentelor dintre sectoare in ceea ce priveste modul in care acestea au fost afectate de recesiune, exista unele principii comune pe care toate le-au invatat in ultimii doi ani. Nu exista companie, indiferent de sector de activitate, care sa isi poata permite sa creada ca va realiza o revenire la normalitate intr-un termen scurt si mai mult fiecare industrie are jucatori care nu vor supravietui pe termen lung."
In loc de concluzie
Poate una dintre cele mai surprinzatoare concluzii ale discutiilor cu clientii a fost aceea ca, in loc sa se ascunda in spatele protectionismului national, asa cum multi s-au temut ca se va intampla ca o consecinta a recesiunii, multe corporatii au trecut in mod activ la diversificare pe noi piete geografice. La aceasta intrebare 85% din companii au raspuns ca au facut deja acest lucru (59%), sau au in vedere un astfel de plan (26%).
Steve Almassy explica, "Este cel mai probabil ca pietele emergente isi vor reveni in cea mai mare parte a lor ceva mai rapid din recesiune; clientii nostri vad ca acum 15% din companiile Fortune 100 isi au sediul principal in tarile BRIC (Brazilia, Rusia, India si China), aceasta insemnand ca oportunitatile de crestere economica si potentialul de a se extinde sunt cu adevarat globale. Chiar daca in prezent companiile pun accent pe activitatile lor de baza, asta nu le impiedica sa caute clientii si piete noi".
Redactia BankNews.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului
- EY: Cererea globală pentru vehicule electrice încetinește, pe fondul lipsei infrastructurii de încărcare
- Opinie Deloitte: Peste 5.000 de companii din Romania au de intocmit rapoarte de durabilitate in 2025-2026. Ce presupun aceste cerinte de raportare?
- Opinie Deloitte: UE interzice comertul cu produse obtinute din defrisari. Ce obligatii au importatorii si exportatorii?