Companiile lovite de criza gasesc noi moduri de a se imprumuta: se muta de la poarta bancii la cea a bursei
Data publicarii: 25-11-2009 | AfaceriIngreunarea creditarii de catre banci determina din ce in ce mai multe firme sa se finanteze prin emiterea de obligatiuni. Avand datorii importante, pentru a face rost de banii necesari restructurarii sale operationale, retailerul Flamingo prefera banii investitorilor celor ai bancherilor.
Numarul firmelor care au emise obligatiuni listate la bursa ar putea creste in perioada imediat urmatoare, in urma dificultatilor crescande la luarea unui credit si a prezentei din ce in ce mai active a fondurilor de pensii la bursa, spun brokerii. "Ma astept ca un numar din ce in ce mai mare de firme, fortate sa atraga surse de finantare, sa apeleze la emisiunea de obligatiuni", spune Razval Pasol, presedinte Intercapital Invest. Potrivit acestuia, obligatiunile intereseaza firmele care au atins nivelul maxim de creditare din partea unei banci, mai ales daca au dificultati financiare. Dezvoltarea fondurilor de pensii, investitori traditionali in obligatiuni, va creste cererea fata de instrumentele de investitii.
Deocamdata, bursa este dominata de obligatiunile emise de administratie. Potrivit datelor lui Pasol, pe piata romaneasca exista doar trei emisiuni de obligatiuni ale unor institutii private, anume ale firmei autohtone International Leasing, Bancii Europene de Investitii si ale Bancii Europene de Reconstructie si Dezvoltare. Acestora li se adauga 27 de obligatiuni municipale si 26 emise de stat.
Judecate in raport cu modalitatea clasica de a obtine bani, respectiv cu imprumutul bancar, obligatiunile au avantaje si dezavantaje. "Ca avantaje as aminti flexibilitatea la stabilirea parametrilor, anume scadenta, suma imprumutata, modul de rambursare, dobanda. Exista un potential de finantare mare fata de banci. Firmele trebuie sa prezinte insa garantii explicite, uneori chiar ratinguri sau o asigurare de rambursare din partea unui asigurator", explica acesta. Dobanzile sunt comparabile cu cele la credite, insa difera foarte mult in functie de scadenta, credibilitatea firmei, situatia financiara. Spre exemplu, la imprumutul luat de International Leasing, dobanda aferenta primului cupon fiind de 10,75% pe an, dupa care este de BUBOR+2,25%. Firma, aflata la a treia emisiune, a atras aproximativ 1,5 milioane de euro.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online