Executivii considera ca numarul fuziunilor si achizitiilor la nivel mondial va creste, insa doar putini dintre ei au achizitii in plan
Data publicarii: 24-04-2013 | Afaceri
- Un "paradox al increderii”: trei sferturi dintre executivi se asteapta ca numarul tranzactiilor sa creasca in urmatoarele 12 luni, dar numai 29% planifica sa faca achizitii
- Increderea corporativa va atinge un nivel dublu in urmatoarele sase luni
- Accentul pus din nou pe crestere: de la 41% in octombrie 2012, la 52% in prezent
Revenirea majora a increderii in economia globala in randul marilor companii inca nu s-a concretizat in investitiile de capital si in evolutia activitatii de fuziuni si achizitii preconizate - se arata in raportul bianual realizat de Ernst & Young - Capital confidence barometer.
87% dintre companii considera ca evolutia brusca a nivelului de incredere este alimentata de asteptarile pozitive cu privire la cresterea economica, de castigurile companiilor si de disponibilitatea creditarii. In perceptia acestor companii economia globala este fie stabilizata, fie in curs de imbunatatire. 51% dintre respondenti sunt de parere ca economia globala se amelioreaza rapid - mai mult decat dublu fata de procentul de 22% inregistrat in octombrie 2012.
Acest nivel crescut al increderii a determinat un consens in randul companiilor globale in privinta cresterii volumului de fuziuni si achizitii: 72% se asteapta ca volumul tranzactiilor sa creasca in urmatoarele 12 luni. Cu toate acestea, chiar si cu un nou accent pus pe crestere (52% dintre respondenti considera cresterea o prioritate), doar 29% dintre companiile mari planuiesc sa faca achizitii in urmatoarele 12 luni. Masurile de crestere organica raman preferinta strategica majora in randul executivilor (45%).
Cu toate ca acest sentiment pozitiv s-ar manifesta, in mod normal, intr-o crestere a investitiilor de capital si o intensificare a activitatilor de fuziuni si achizitii, situatia actuala poate fi cel mai bine descrisa ca un "paradox al increderii”, deoarece activitatea planificata contrazice asteptarile.
In ultimii ani, volumele globale din segmentul de fuziuni si achizitii s-au decuplat de indicatorii clasici ai activitatii de tranzactionare. Precautia persista, in ciuda existentei semnelor de imbunatatire. In timp ce aproape trei sferturi dintre companii prevad cresterea activitatii de tranzactionare in urmatorul an, mult mai putine au intentia de a face achizitii. Acest lucru ar putea chiar sa creeze o oportunitate de a dispune de avantajul primului venit pentru cei dispusi sa actioneze si sa-si protejeze activele.
Numarul relativ modest al companiilor care planuiesc sa faca achizitii este depasit la mare distanta de oportunitatile de achizitii aparute, mai multe si de mai buna calitate. 39% dintre companii sustin ca exista oportunitati de achizitii de calitate, fata de 30% acum sase luni; 50% dintre respondenti se simt mai increzatori in ceea ce priveste numarul de oportunitati disponibile, comparativ cu 37%, in urma cu sase luni.
O lume a diferentelor
Exista diferente clare de viziune referitoare la sectorul fuziuni si achizitii intre tari, ilustrand o stare de spirit mixta in cadrul unui climat macroeconomic complex, chiar si in cazul pietelor emergente. De exemplu, in Brazilia, 45% dintre executivi se asteapta sa faca achizitii, in timp ce in Rusia, doar 12% au astfel de asteptari. 27% dintre executivii din Marea Britanie intentioneaza sa achizitioneze active, comparativ cu 29% in SUA.
Interesul de a achizitiona active in pietele emergente continua cu China, care detine prima pozitie in top ca destinatie de investitii. India si Brazilia sunt pe al doilea si respectiv, al treilea loc, in timp ce SUA se mentine in top cinci. Cu toate acestea, in timp ce pietele emergente raman critice pe agenda de crestere, 60% dintre companii spun ca isi reconsidera strategiile de dezvoltare in pietele emergente, unde cresterea a incetinit, iar deciziile si procesele de investitii vor fi mai riguros analizate.
Sectoarele cele mai atractive pentru achizitii sunt: tehnologie, auto, biotehnologie, produse de larg consum si petrol si gaze. La polul opus, se afla energia si utilitatile, mineritul, serviciile financiare si produsele industriale diversificate.
Mentinandu-se la un nivel relativ constant in ultimele sase luni, e foarte probabil ca achizitiile transfrontaliere sa ramana de mici dimensiuni, companiile fiind precaute, in ciuda depozitelor record de numerar disponibile si a imbunatatirii conditiilor de creditare. 88% dintre companiile participante la studiu au declarat ca planifica achizitii sub 500 de milioane de dolari.
Dezinvestirea pentru valoare
Numarul potentialilor cumparatori se reflecta in cele 29% dintre companii care isi planifica o actiune de dezinvestire pentru urmatoarele 12 luni sau au deja una in curs de desfasurare. Motivele de vanzare - si tipurile de dezinvestire - sunt tot mai complexe si nu sunt neaparat generate de motivatia traditionala de acumulare de capital. Concentrarea pe activele de baza si cresterea valorii pentru actionari se situeaza mai sus in topul ratiunilor de vanzare.
In ciuda cresterii optimismului, companiile se concentreaza, intr-o mai mare masura, pe crearea de valoare, aplicand strategii cu risc scazut. Este o abordare mult mai prudenta decat ar fi fost de asteptat, avand in vedere cresterea increderii si disponibilitatea creditarii. Dezinvestirea este, din ce in ce mai mult, parte din acest mix - un instrument strategic pentru crearea de valoare pe care multi il vad ca fiind mai putin riscant decat o achizitie. Aceste abordari au devenit "noua normalitate” in perioada post criza. Companiile au nevoie de dovezi sustinute inainte de a face investitii majore.
Ferestre de oportunitate pentru cei care isi asuma prima mutare
Diferenta dintre pretul cerut si valoarea pe piata - de multe ori o bariera in tranzactii - s-a redus in ultimele sase luni. Majoritatea respondentilor (82%) declara ca diferenta este mai mica sau egala cu 20%, comparativ cu 68% in octombrie 2012.
Cu toate acestea, asteptarile privind cresterea valorii activelor evaluate sunt acum la cel mai ridicat nivel din istoria barometrului Capital Confidence Barometer. 44% dintre companii se asteapta ca pretul / evaluarile sa creasca in urmatorul an, peste procentul de 31% inregistrat in octombrie 2012. Doar 7% dintre companii se asteapta ca evaluarile sa scada, comparativ cu 27% de acum sase luni, ceea ce sugereaza, de asemenea, ca piata s-a stabilizat.
Cand devine un risc aversiunea fata de risc?
Pip McCrostie, Transaction Advisory Services Ernst & Young, conchide: "Avand in vedere cresterea increderii din mediul de business, este oarecum surprinzator faptul ca nu vedem un apetit mai crescut pentru achizitii. Executivii continua sa astepte o redresare sustinuta inainte de a se angaja in tranzactii de fuziuni si achizitii. Totusi, ne apropiem de punctul in care aceasta prudenta devine, ea insasi, riscanta”.
Increderea in mediul economic, conditiile de creditare si tendintele evaluarilor, alaturi de o recenta crestere in activitate a actionarilor - semnaleaza toate o oportunitate de actiune. In timp ce prudenta, disciplina si buna guvernanta sunt necesare in acest mediu, acum poate fi momentul pentru consiliile de administratie ale companiilor de a urma o agenda de crestere mai accelerata. Istoria ne arata ca jucatorii care actioneaza primii, in orice ciclu economic, pot crea valoare care sa-i diferentieze si sa-i pozitioneze drept lideri de piata. Acum ar putea fi momentul pentru investitii si cresteri viitoare.
Despre Ernst & Young
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul 2012. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le acordam clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, fiscalitate, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare