Opinie Deloitte: Raportarea financiara in format electronic unic european: tipuri de erori care pot ingreuna acest proces pentru societatile listate
Data publicarii: 01-11-2021 | DiverseToate companiile care au valori mobiliare pe o piață reglementată trebuie să întocmească situații financiare în conformitate cu IFRS (Standardele Internaționale de Raportare Fiscală), ținând în același timp cont de cerința de raportare în format unic european ESEF (European Single Electronic Format). Aceasta va intra în vigoare începând cu raportările aferente exercițiului financiar început la data de 1 ianuarie 2021 și implicit, pentru toate celelalte raportări ulterioare. De asemenea, conform legislației europene, companiile trebuie să pregătească aceste rapoarte financiare anuale într-un format specific, și anume xHTML (Extensible Hypertext Markup Language), conform taxonomiei IFRS - ESEF.
De altfel, unele companii au folosit acest nou format în raportarea situațiilor financiare încă din anul fiscal anterior (2020), acest lucru oferindu-le o mai bună vizibilitate asupra modului de etichetare XBRL. pe de altă parte, societățile care se pregătesc în prezent de întocmirea rapoartelor în noul sistem, trebuie să ia în calcul o serie de posibile erori cu privire la aspecte tehnice ori la selectarea etichetelor și utilizarea acestora, erori apărute de-a lungul timpului, care au fost depistate până la momentul actual în urma utilizării limbajului.
Raportarea în formatul XBRL presupune generarea a trei fișiere distincte care se regăsesc în fișierul de raportare comprimat în format zip. Acesta ar trebui să aibă o structură standard care să permită autorităților de reglementare și auditorului importarea acestui fișier în programul utilizat pentru analiza ulterioară.
„Erorile la importarea fișierului pot apărea atunci când anumite dosare din fișierele de raportare lipsesc sau extensiile utilizate sunt incorecte. Acest lucru duce la incapacitatea de a importa fișierul și la imposibilitatea efectuării verificărilor și analizării sale ulterioare”, scriu Corin Dimitriu, partener audit și Ana Gagauz, senior consultant audite, Deloitte România. „Printre tipurile de erori tehnice întâlnite frecvent se numără și calculele inconsistente în interiorul fișierului, relațiile de subordonare între etichete (parent-child relationship) incorect atribuite, utilizarea inconsecventă a etichetelor personalizate (etichete de extensie) sau a celor standard, erori în atribuirea zecimalelor, precum și folosirea incorectă a semnelor plus/minus atribuite situațiilor financiare”, adaugă cei doi.
De asemenea, este recomandat ca societățile să ia în considerare și potențialele erori care pot să apară în momentul selectării etichetelor și utilizării acestora. O problemă extrem de frecventă apare la alegerea etichetelor. Acestea sunt fie prea generale, nereflectând în mod adecvat natura contabilă aferentă situației financiare, fie prea specifice, nereflectând în întregime natura elementului financiar.
„Dacă sunt utilizate etichetele de extensie, este foarte important să existe o ancoră adecvată pentru fiecare dintre etichete, fie una având o arie de acoperire mai redusă, fie una mai generală. În această situație, problema cea mai frecventă este atribuirea unei ancore prea generale care nu reflectă în mod corespunzător natura contabilă a elementului căruia îi este atașată” adaugă cei doi specialiști Deloitte.„Amânarea sau nerealizarea etichetării din timp pe baza situațiilor financiare din anul precedent poate duce la o întârziere considerabilă a raportării financiare anuale. Pentru a evita apariția întârzierilor în ultimul moment, o bună practică este, pe lângă etichetarea din timp a situațiilor financiare aferente anului precedent, stabilirea unei comunicări adecvate între toți participanții la acest proces, respectiv societatea, furnizorul de software, consultantul extern și auditorul companiei”, conchid ei.
De altfel, unele companii au folosit acest nou format în raportarea situațiilor financiare încă din anul fiscal anterior (2020), acest lucru oferindu-le o mai bună vizibilitate asupra modului de etichetare XBRL. pe de altă parte, societățile care se pregătesc în prezent de întocmirea rapoartelor în noul sistem, trebuie să ia în calcul o serie de posibile erori cu privire la aspecte tehnice ori la selectarea etichetelor și utilizarea acestora, erori apărute de-a lungul timpului, care au fost depistate până la momentul actual în urma utilizării limbajului.
Raportarea în formatul XBRL presupune generarea a trei fișiere distincte care se regăsesc în fișierul de raportare comprimat în format zip. Acesta ar trebui să aibă o structură standard care să permită autorităților de reglementare și auditorului importarea acestui fișier în programul utilizat pentru analiza ulterioară.
„Erorile la importarea fișierului pot apărea atunci când anumite dosare din fișierele de raportare lipsesc sau extensiile utilizate sunt incorecte. Acest lucru duce la incapacitatea de a importa fișierul și la imposibilitatea efectuării verificărilor și analizării sale ulterioare”, scriu Corin Dimitriu, partener audit și Ana Gagauz, senior consultant audite, Deloitte România. „Printre tipurile de erori tehnice întâlnite frecvent se numără și calculele inconsistente în interiorul fișierului, relațiile de subordonare între etichete (parent-child relationship) incorect atribuite, utilizarea inconsecventă a etichetelor personalizate (etichete de extensie) sau a celor standard, erori în atribuirea zecimalelor, precum și folosirea incorectă a semnelor plus/minus atribuite situațiilor financiare”, adaugă cei doi.
De asemenea, este recomandat ca societățile să ia în considerare și potențialele erori care pot să apară în momentul selectării etichetelor și utilizării acestora. O problemă extrem de frecventă apare la alegerea etichetelor. Acestea sunt fie prea generale, nereflectând în mod adecvat natura contabilă aferentă situației financiare, fie prea specifice, nereflectând în întregime natura elementului financiar.
„Dacă sunt utilizate etichetele de extensie, este foarte important să existe o ancoră adecvată pentru fiecare dintre etichete, fie una având o arie de acoperire mai redusă, fie una mai generală. În această situație, problema cea mai frecventă este atribuirea unei ancore prea generale care nu reflectă în mod corespunzător natura contabilă a elementului căruia îi este atașată” adaugă cei doi specialiști Deloitte.„Amânarea sau nerealizarea etichetării din timp pe baza situațiilor financiare din anul precedent poate duce la o întârziere considerabilă a raportării financiare anuale. Pentru a evita apariția întârzierilor în ultimul moment, o bună practică este, pe lângă etichetarea din timp a situațiilor financiare aferente anului precedent, stabilirea unei comunicări adecvate între toți participanții la acest proces, respectiv societatea, furnizorul de software, consultantul extern și auditorul companiei”, conchid ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial