Punct de vedere EY: Taxa pe carbon, o noua taxa propusa de Comisia Europeana asupra importurilor
Data publicarii: 15-11-2021 | MediuComisia Europeană își dorește să evite pe cât posibil relocarea producției din Uniunea Europeană în țări terțe. Acest lucru, corelat cu nevoia de a-și păstra competitivi producătorii, au condus la mijlocul acestei veri, la introducerea unei noi taxe, cea pe carbon, aplicabilă tuturor importurilor din industrii intens poluatoare. În acest sens, toate importurile de energie electrică, îngrășăminte, ciment, fier, oțel și aluminiu din afara Uniunii Europene ar putea fi taxate la tona de carbon emis începând cu anul 2025.
Până la data respectivă, importatorii ar urma să fie supuși la unele obligații de raportare a emisiilor încorporate în produsele importate în Uniunea Europeană. Totodată, în această perioadă de tranziție de mai bine de 3 ani, companiile nu ar trebui să piardă din vedere nici impactul financiar pe care îl va aduce noua taxa și nici costurile interne legate de monitorizarea și raportarea emisiilor.
Mecanismul de ajustare la frontieră, CBAM, a fost gândit astfel ca un instrument de combatere a schimbărilor climatice. Acesta are ca scop determinarea modernizării sectoarelor relevante astfel încât să se reducă emisiile de carbon. Proiectul de regulament de aplicare a acestui mecanism a fost publicat de Comisie în vara acestui an, urmând ca taxa pe carbon să fie impusă mai întâi asupra importurilor din cele cinci sectoare cu consum intensiv de carbon, menționate mai sus.
„Pe scurt, potrivit dispozițiilor publicate de Comisie, CBAM va debuta cu o etapă de tranziție ce va începe în anul 2023 și se va încheia la sfârșitul anului 2025, etapă ce ar trebui să asigure o implementare fără probleme a Regulamentului CBAM. Cum spuneam, va fi o perioadă în care importatorii ar putea fi supuși doar unor obligații de raportare a emisiilor încorporate în produsele importate, fără să fie obligați la plata unei taxe”, scrie Mihai Petre, director comerț internațional EY România.
Pentru a putea realiza raportarea, pe de altă parte, importatorii trebui să țină o evidență clară a emisiilor incorporate în produsele care fac obiectul CBAM de la producătorii din afara Uniunii. În cazul în care acestea nu sunt disponibile, se vor utiliza valori implicite cu privire la emisiile de carbon specifice fiecărei categorii de produse în parte.
„Pentru a-și acoperi emisiile de carbon la prețuri corespunzătoare prețului actual al carbonului din UE, din 2026, importatorii vor trebui să achiziționeze „certificate CBAM” pentru a-și acoperi emisiile efective de carbon la prețuri corespunzătoare prețului actual al carbonului din UE. Prețul certificatelor va fi calculat în funcție de prețul mediu săptămânal de licitație al certificatelor EU ETS, exprimat în EUR/tonă de CO2 emis. Importatorii de bunuri vor trebui să se înregistreze fie individual, fie prin intermediul unui reprezentant, la autoritățile naționale, de unde pot achiziționa și certificatele în sine. La momentul importului, pe lângă numărul de înregistrare EORI, va fi solicitat și numărul de înregistrare CBAM al importatorului sau al reprezentantului acestuia”, continuă Mihai Petre.
De asemenea „pentru a importa în UE bunuri care fac obiectul CBAM, importatorii vor trebui să declare cel târziu până la data de 31 mai a fiecărui an cantitatea de produse și emisiile încorporate în aceste produse care au fost importate în UE în anul precedent. CBAM va contribui la reducerea riscului de relocare a emisiilor de dioxid de carbon, prin încurajarea producătorilor din țările din afara UE să utilizeze procese de producție mai ecologice.
Astfel, pe lângă impactul financiar presupus de noua taxă, agenții economici ar trebui să aibă în vedere și costurile interne cu raportarea și ținerea evidențelor, calculul și documentarea emisiilor, inclusiv cu aflarea informațiilor necesare de la producătorii din țări terțe, de care ar fi indicat să înceapă să se preocupe încă de acum”, conchide el.
Până la data respectivă, importatorii ar urma să fie supuși la unele obligații de raportare a emisiilor încorporate în produsele importate în Uniunea Europeană. Totodată, în această perioadă de tranziție de mai bine de 3 ani, companiile nu ar trebui să piardă din vedere nici impactul financiar pe care îl va aduce noua taxa și nici costurile interne legate de monitorizarea și raportarea emisiilor.
Mecanismul de ajustare la frontieră, CBAM, a fost gândit astfel ca un instrument de combatere a schimbărilor climatice. Acesta are ca scop determinarea modernizării sectoarelor relevante astfel încât să se reducă emisiile de carbon. Proiectul de regulament de aplicare a acestui mecanism a fost publicat de Comisie în vara acestui an, urmând ca taxa pe carbon să fie impusă mai întâi asupra importurilor din cele cinci sectoare cu consum intensiv de carbon, menționate mai sus.
„Pe scurt, potrivit dispozițiilor publicate de Comisie, CBAM va debuta cu o etapă de tranziție ce va începe în anul 2023 și se va încheia la sfârșitul anului 2025, etapă ce ar trebui să asigure o implementare fără probleme a Regulamentului CBAM. Cum spuneam, va fi o perioadă în care importatorii ar putea fi supuși doar unor obligații de raportare a emisiilor încorporate în produsele importate, fără să fie obligați la plata unei taxe”, scrie Mihai Petre, director comerț internațional EY România.
Pentru a putea realiza raportarea, pe de altă parte, importatorii trebui să țină o evidență clară a emisiilor incorporate în produsele care fac obiectul CBAM de la producătorii din afara Uniunii. În cazul în care acestea nu sunt disponibile, se vor utiliza valori implicite cu privire la emisiile de carbon specifice fiecărei categorii de produse în parte.
„Pentru a-și acoperi emisiile de carbon la prețuri corespunzătoare prețului actual al carbonului din UE, din 2026, importatorii vor trebui să achiziționeze „certificate CBAM” pentru a-și acoperi emisiile efective de carbon la prețuri corespunzătoare prețului actual al carbonului din UE. Prețul certificatelor va fi calculat în funcție de prețul mediu săptămânal de licitație al certificatelor EU ETS, exprimat în EUR/tonă de CO2 emis. Importatorii de bunuri vor trebui să se înregistreze fie individual, fie prin intermediul unui reprezentant, la autoritățile naționale, de unde pot achiziționa și certificatele în sine. La momentul importului, pe lângă numărul de înregistrare EORI, va fi solicitat și numărul de înregistrare CBAM al importatorului sau al reprezentantului acestuia”, continuă Mihai Petre.
De asemenea „pentru a importa în UE bunuri care fac obiectul CBAM, importatorii vor trebui să declare cel târziu până la data de 31 mai a fiecărui an cantitatea de produse și emisiile încorporate în aceste produse care au fost importate în UE în anul precedent. CBAM va contribui la reducerea riscului de relocare a emisiilor de dioxid de carbon, prin încurajarea producătorilor din țările din afara UE să utilizeze procese de producție mai ecologice.
Astfel, pe lângă impactul financiar presupus de noua taxă, agenții economici ar trebui să aibă în vedere și costurile interne cu raportarea și ținerea evidențelor, calculul și documentarea emisiilor, inclusiv cu aflarea informațiilor necesare de la producătorii din țări terțe, de care ar fi indicat să înceapă să se preocupe încă de acum”, conchide el.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Banca Transilvania: rezultate financiare pe primele 3 luni ale anului
- Revenire exploziva in HoReCa: peste 11.000 de joburi noi de la ridicarea restrictiilor
- Comunicat: ING Bank a acordat un credit de 8,5 milioane euro grupului Promateris
- Deloitte si Reff & Asociatii au asistat Knauf Insulation in preluarea fabricii de vata minerala de sticla Gecsat
- EY România: Declarația Unică 2022. Ce ar trebui să știe contribuabilii, mai ales cei care găzduiesc refugiați - punct de vedere
- eJobs: 1 din 2 angajați din Inginerie câștigă peste 4.000 de lei net
- Studiu EY: 43% dintre angajați dispuși să renunțe la locul actual de muncă pentru un salariu mai mare, condiții mai bune și flexibilitate
- Schneider Electric rămâne concentrat pe transformările din domeniul sustenabilității, în primul trimestru al anului 2022
- Declaratie de presa NN Pensii
- Compania de car-sharing electric SPARK a contribuit la o reducere de 7.300 de tone de emisii nocive
- Analiză PwC: Transformările prin care trec companiile de servicii financiare și valul de active în dificultate anunță creșterea activității M&A în acest sector, inclusiv în România
- AVBS Credit: Peste 40% din creditele ipotecare acordate de bănci vor fi intermediate de brokerii de credite, până la finalul anului
- Cushman & Wakefield Echinox: Valoarea cumulată a activelor evaluate în 2021 a crescut cu 40%, pe fondul câștigării unor proiecte de dimensiuni mai mari
- Stiti bancul cu “ce face romanul cand ramane fara bani? Schimba 100 de Euro”. Ei bine… nu e banc
- Genesis Property incepe transformarea Novo Park in YUNITY Park, un campus pentru stilul de lucru si de viata al viitorului