PwC - România are nevoie de un nou sistem de taxare a mașinilor ca să atingă obiectivele din PNRR și Green Deal
Data publicarii: 21-12-2021 | MediuPentru a diminua achizițiile de mașini la mâna a doua și pentru a stimula în același timp achiziția de vehicule electrice sau hibride precum și extinderea rețelei de stații de încărcare, obiective asumate și incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență și Pactul Verde european, România ar avea nevoie de un nou sistem de taxare a autoturismelor, pe principii ecologice, crede Daniel Anghel, partener și lider al serviciilor fiscale și juridice din cadrul PwC România.
Potrivit acestuia, impozitarea autoturismelor ar trebui constituită pe baza unor principii de mediu și ar trebui să vizeze atât taxele aplicate la înmatriculare care să țină cont de nivelul de emisii cât și impozitul anual datorat de proprietari autorităților locale.
Discutăm despre un sistem de taxare care a fost deja utilizat în alte state membre ale Uniunii Europene și care ar putea da rezultate și în România.
„Identificarea unor măsuri de descurajare a cumpărării de mașini foarte vechi și poluante a devenit presantă în condițiile în care România are, potrivit datelor Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană, cu o medie de vârstă de 16,5 ani, comparativ cu media UE de 11,5 ani. În lipsa unei legislații care să limiteze aceste achiziții, vom vedea că pe măsură ce statele din vestul Europei încep să interzică mașinile poluante, cu precădere cele cu motorină (diesel), țările din Est, printre care România, vor absorbi oferta foarte ieftină de mașini second hand, cu impact major asupra calității mediului”, scrie acesta.
În cadrul PNRR, țara noastră și-a asumat de altfel un program accelerat de susținere a pieței automobilelor electrice atât în ceea ce privește infrastructura cât și politicile fiscale. Se urmărește creșterea cu cel puțin 100% a numărului de vehicule cu emisii zero față de anul curent dar și casarea a cel puțin 250000 de mașini cu standarde de emisii Euro 3 sau mai puțin în perioada cuprinsă între anii 2022 și 2026.
„Pentru atingerea acestor ținte, statul își propune dezvoltarea și armonizarea cadrului strategic, legal și procedural necesar pentru sprijinirea tranziției către un transport sustenabil prin modificarea politicilor de tarifare a drumurilor de la o abordare de tip vignette la o abordare bazată pe distanță, implementarea principiilor de taxare ecologică, descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, creșterea valorii schemelor de casare pentru vehiculele poluante, stimulente fiscale prelungite pentru vehiculele cu emisii zero, suport pentru extinderea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice și utilizarea criteriilor de achiziții publice ecologice ale UE pentru toate aspectele transportului” adaugă Daniel Anghel.
În acest an, piața vehiculelor electrice și hibride a avut o creștere semnificativă comparativ cu anul 2020, un sfert din înmatriculările noi din primele 11 luni ale anului fiind a unor mașini din această categorie. Pe de altă parte, și înmatriculările de mașini la mâna a doua au fost de trei ori mai mari decât cele ale unor mașini noi în această perioadă și anume 368.521 unități respectiv 109.350 unități.
Potrivit acestuia, impozitarea autoturismelor ar trebui constituită pe baza unor principii de mediu și ar trebui să vizeze atât taxele aplicate la înmatriculare care să țină cont de nivelul de emisii cât și impozitul anual datorat de proprietari autorităților locale.
Discutăm despre un sistem de taxare care a fost deja utilizat în alte state membre ale Uniunii Europene și care ar putea da rezultate și în România.
„Identificarea unor măsuri de descurajare a cumpărării de mașini foarte vechi și poluante a devenit presantă în condițiile în care România are, potrivit datelor Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană, cu o medie de vârstă de 16,5 ani, comparativ cu media UE de 11,5 ani. În lipsa unei legislații care să limiteze aceste achiziții, vom vedea că pe măsură ce statele din vestul Europei încep să interzică mașinile poluante, cu precădere cele cu motorină (diesel), țările din Est, printre care România, vor absorbi oferta foarte ieftină de mașini second hand, cu impact major asupra calității mediului”, scrie acesta.
În cadrul PNRR, țara noastră și-a asumat de altfel un program accelerat de susținere a pieței automobilelor electrice atât în ceea ce privește infrastructura cât și politicile fiscale. Se urmărește creșterea cu cel puțin 100% a numărului de vehicule cu emisii zero față de anul curent dar și casarea a cel puțin 250000 de mașini cu standarde de emisii Euro 3 sau mai puțin în perioada cuprinsă între anii 2022 și 2026.
„Pentru atingerea acestor ținte, statul își propune dezvoltarea și armonizarea cadrului strategic, legal și procedural necesar pentru sprijinirea tranziției către un transport sustenabil prin modificarea politicilor de tarifare a drumurilor de la o abordare de tip vignette la o abordare bazată pe distanță, implementarea principiilor de taxare ecologică, descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, creșterea valorii schemelor de casare pentru vehiculele poluante, stimulente fiscale prelungite pentru vehiculele cu emisii zero, suport pentru extinderea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice și utilizarea criteriilor de achiziții publice ecologice ale UE pentru toate aspectele transportului” adaugă Daniel Anghel.
În acest an, piața vehiculelor electrice și hibride a avut o creștere semnificativă comparativ cu anul 2020, un sfert din înmatriculările noi din primele 11 luni ale anului fiind a unor mașini din această categorie. Pe de altă parte, și înmatriculările de mașini la mâna a doua au fost de trei ori mai mari decât cele ale unor mașini noi în această perioadă și anume 368.521 unități respectiv 109.350 unități.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă
- Studiu Deloitte: cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara
- Studiu Deloitte: companiile din majoritatea sectoarelor directioneaza mai mult de jumatate din bugetul de marketing catre activitati din mediul digital
- Bringo, cel mai nou chirias al cladirii Eminescu Offices dezvoltat de Akcent Development
- EY România: Indemnizațiile membrilor CA, directorilor și administratorilor impozitate ca salarii ori ca activitate cu TVA? - punct de vedere