EY România - Ai câștigat un premiu într-o campanie promoțională? Fii atent la obligațiile fiscale care însoțesc acest câștig - punct de vedere
Data publicarii: 30-11-2022 | DiversePentru toți comercianții, una dintre cele mai importante strategii implică atragerea și fidelizarea clienților prin fel și fel de campanii de marketing care oferă discounturi, puncte bonus sau operațiuni de tipul cash-back. Pe de altă parte, din ce în ce mai populare sunt și campaniile prin care se oferă diverse premii la cumpărături care trec anumite praguri valorice, obiectivul principal fiind cel de creștere a volumului vânzărilor și evident, lucru amintit și mai sus, de fidelizare a clienților.
Premiile cu valoare materială implică de la voucherele pentru combustibil, excursiile cu sejururi oferite prin agenții de turism, până la cumpărăturile în magazine online sau sau pentru servicii de video streaming. Mai mult, sunt și campanii care permit cumpărătorilor să se înscrie la loterii care oferă premii chiar substanțiale și valoroase, prin tragere la soți.
Puțini dintre cei care participă la astfel de campanii, ne referim aici la cumpărători, sunt la curent și cu obligațiile fiscale ce derivă din obținerea unor astfel de premii. Și ei, la fel ca și companiile care oferă premiile, pot avea obligații fiscale, motiv pentru care îi îndemnăm să citească întotdeauna cu atenție, regulamentul campaniei respective. În egală măsură, pot apărea obligații și asupra comercianților care organizează aceste campanii.
În cazul în care cumpărătorii beneficiază de reduceri de preț, pliante sau alte materiale publicitare, mostre de produse, aceștia nu datorează taxe statului român. Reducerile de preț se pot materializa atât în discounturi clasice cât și în operațiuni de tip cash-back, care au început să crească în popularitate în ultimii ani.
„În substanță, din punct de vedere fiscal, operațiunea de cash-back poate fi asimilată unei reduceri comerciale, pe de altă parte ar putea fi considerată și premiu/venit din alte surse, dar aici depinde mult de cum este concepută și implementată fiecare campanie promoțională în parte”, scriu Claudia Sofianu, Liderul departamentului de Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România, și Cătălina Butan, Manager, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România.
„Pe de altă parte, pentru premiile din concursuri și cele acordate pentru promovarea produselor sau serviciilor nu se datorează taxe, dacă valoarea premiului este mai mică de 600 lei. În cazul premiilor de peste 600 lei, organizatorul român al concursurilor / campaniilor trebuie să declare și să plătească un impozit de 10% la diferența dintre valoarea premiului și suma de 600 lei. În această situație, clientul nu datorează alte taxe și nu trebuie să raporteze la autoritățile fiscale premiul obținut, întrucât vorbim despre o reținere la sursă a impozitului datorat”, adaugă cei doi.
Pe de altă parte, toate campaniile publicitare prin care se oferă premii sunt însoțite și de regulamente publicate de către companiile organizatoare. În mod normale, aceste regulamente conțin și capitole dedicate taxelor și impozitelor în care se explică, cât se poate de clar, care sunt responsabilitățile fiecărei părți. Cumpărătorilor le recomandăm să consulte întotdeauna aceste prevederi pentru a se putea proteja astfel de eventualele încălcări în neștiință sau neinformare.
„Nu mai puțin important de știut este faptul că, în cazul premiilor obținute în afara României, de la companii străine, obligația de calcul, declarare și plată a impozitului pentru premiile câștigate se transferă de la plătitor la beneficiarul rezident fiscal român. Premiile taxabile vor fi raportate la autorități, în acest caz, de către cumpărător/participant, prin intermediul declarației unice, cu termen pentru depunere până la data de 25 mai a anului următor celui în care a fost obținut premiul”, conchid cei doi specialiști EY.
Premiile cu valoare materială implică de la voucherele pentru combustibil, excursiile cu sejururi oferite prin agenții de turism, până la cumpărăturile în magazine online sau sau pentru servicii de video streaming. Mai mult, sunt și campanii care permit cumpărătorilor să se înscrie la loterii care oferă premii chiar substanțiale și valoroase, prin tragere la soți.
Puțini dintre cei care participă la astfel de campanii, ne referim aici la cumpărători, sunt la curent și cu obligațiile fiscale ce derivă din obținerea unor astfel de premii. Și ei, la fel ca și companiile care oferă premiile, pot avea obligații fiscale, motiv pentru care îi îndemnăm să citească întotdeauna cu atenție, regulamentul campaniei respective. În egală măsură, pot apărea obligații și asupra comercianților care organizează aceste campanii.
În cazul în care cumpărătorii beneficiază de reduceri de preț, pliante sau alte materiale publicitare, mostre de produse, aceștia nu datorează taxe statului român. Reducerile de preț se pot materializa atât în discounturi clasice cât și în operațiuni de tip cash-back, care au început să crească în popularitate în ultimii ani.
„În substanță, din punct de vedere fiscal, operațiunea de cash-back poate fi asimilată unei reduceri comerciale, pe de altă parte ar putea fi considerată și premiu/venit din alte surse, dar aici depinde mult de cum este concepută și implementată fiecare campanie promoțională în parte”, scriu Claudia Sofianu, Liderul departamentului de Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România, și Cătălina Butan, Manager, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România.
„Pe de altă parte, pentru premiile din concursuri și cele acordate pentru promovarea produselor sau serviciilor nu se datorează taxe, dacă valoarea premiului este mai mică de 600 lei. În cazul premiilor de peste 600 lei, organizatorul român al concursurilor / campaniilor trebuie să declare și să plătească un impozit de 10% la diferența dintre valoarea premiului și suma de 600 lei. În această situație, clientul nu datorează alte taxe și nu trebuie să raporteze la autoritățile fiscale premiul obținut, întrucât vorbim despre o reținere la sursă a impozitului datorat”, adaugă cei doi.
Pe de altă parte, toate campaniile publicitare prin care se oferă premii sunt însoțite și de regulamente publicate de către companiile organizatoare. În mod normale, aceste regulamente conțin și capitole dedicate taxelor și impozitelor în care se explică, cât se poate de clar, care sunt responsabilitățile fiecărei părți. Cumpărătorilor le recomandăm să consulte întotdeauna aceste prevederi pentru a se putea proteja astfel de eventualele încălcări în neștiință sau neinformare.
„Nu mai puțin important de știut este faptul că, în cazul premiilor obținute în afara României, de la companii străine, obligația de calcul, declarare și plată a impozitului pentru premiile câștigate se transferă de la plătitor la beneficiarul rezident fiscal român. Premiile taxabile vor fi raportate la autorități, în acest caz, de către cumpărător/participant, prin intermediul declarației unice, cu termen pentru depunere până la data de 25 mai a anului următor celui în care a fost obținut premiul”, conchid cei doi specialiști EY.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial