EY România - Ai câștigat un premiu într-o campanie promoțională? Fii atent la obligațiile fiscale care însoțesc acest câștig - punct de vedere
Data publicarii: 30-11-2022 | DiversePentru toți comercianții, una dintre cele mai importante strategii implică atragerea și fidelizarea clienților prin fel și fel de campanii de marketing care oferă discounturi, puncte bonus sau operațiuni de tipul cash-back. Pe de altă parte, din ce în ce mai populare sunt și campaniile prin care se oferă diverse premii la cumpărături care trec anumite praguri valorice, obiectivul principal fiind cel de creștere a volumului vânzărilor și evident, lucru amintit și mai sus, de fidelizare a clienților.
Premiile cu valoare materială implică de la voucherele pentru combustibil, excursiile cu sejururi oferite prin agenții de turism, până la cumpărăturile în magazine online sau sau pentru servicii de video streaming. Mai mult, sunt și campanii care permit cumpărătorilor să se înscrie la loterii care oferă premii chiar substanțiale și valoroase, prin tragere la soți.
Puțini dintre cei care participă la astfel de campanii, ne referim aici la cumpărători, sunt la curent și cu obligațiile fiscale ce derivă din obținerea unor astfel de premii. Și ei, la fel ca și companiile care oferă premiile, pot avea obligații fiscale, motiv pentru care îi îndemnăm să citească întotdeauna cu atenție, regulamentul campaniei respective. În egală măsură, pot apărea obligații și asupra comercianților care organizează aceste campanii.
În cazul în care cumpărătorii beneficiază de reduceri de preț, pliante sau alte materiale publicitare, mostre de produse, aceștia nu datorează taxe statului român. Reducerile de preț se pot materializa atât în discounturi clasice cât și în operațiuni de tip cash-back, care au început să crească în popularitate în ultimii ani.
„În substanță, din punct de vedere fiscal, operațiunea de cash-back poate fi asimilată unei reduceri comerciale, pe de altă parte ar putea fi considerată și premiu/venit din alte surse, dar aici depinde mult de cum este concepută și implementată fiecare campanie promoțională în parte”, scriu Claudia Sofianu, Liderul departamentului de Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România, și Cătălina Butan, Manager, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România.
„Pe de altă parte, pentru premiile din concursuri și cele acordate pentru promovarea produselor sau serviciilor nu se datorează taxe, dacă valoarea premiului este mai mică de 600 lei. În cazul premiilor de peste 600 lei, organizatorul român al concursurilor / campaniilor trebuie să declare și să plătească un impozit de 10% la diferența dintre valoarea premiului și suma de 600 lei. În această situație, clientul nu datorează alte taxe și nu trebuie să raporteze la autoritățile fiscale premiul obținut, întrucât vorbim despre o reținere la sursă a impozitului datorat”, adaugă cei doi.
Pe de altă parte, toate campaniile publicitare prin care se oferă premii sunt însoțite și de regulamente publicate de către companiile organizatoare. În mod normale, aceste regulamente conțin și capitole dedicate taxelor și impozitelor în care se explică, cât se poate de clar, care sunt responsabilitățile fiecărei părți. Cumpărătorilor le recomandăm să consulte întotdeauna aceste prevederi pentru a se putea proteja astfel de eventualele încălcări în neștiință sau neinformare.
„Nu mai puțin important de știut este faptul că, în cazul premiilor obținute în afara României, de la companii străine, obligația de calcul, declarare și plată a impozitului pentru premiile câștigate se transferă de la plătitor la beneficiarul rezident fiscal român. Premiile taxabile vor fi raportate la autorități, în acest caz, de către cumpărător/participant, prin intermediul declarației unice, cu termen pentru depunere până la data de 25 mai a anului următor celui în care a fost obținut premiul”, conchid cei doi specialiști EY.
Premiile cu valoare materială implică de la voucherele pentru combustibil, excursiile cu sejururi oferite prin agenții de turism, până la cumpărăturile în magazine online sau sau pentru servicii de video streaming. Mai mult, sunt și campanii care permit cumpărătorilor să se înscrie la loterii care oferă premii chiar substanțiale și valoroase, prin tragere la soți.
Puțini dintre cei care participă la astfel de campanii, ne referim aici la cumpărători, sunt la curent și cu obligațiile fiscale ce derivă din obținerea unor astfel de premii. Și ei, la fel ca și companiile care oferă premiile, pot avea obligații fiscale, motiv pentru care îi îndemnăm să citească întotdeauna cu atenție, regulamentul campaniei respective. În egală măsură, pot apărea obligații și asupra comercianților care organizează aceste campanii.
În cazul în care cumpărătorii beneficiază de reduceri de preț, pliante sau alte materiale publicitare, mostre de produse, aceștia nu datorează taxe statului român. Reducerile de preț se pot materializa atât în discounturi clasice cât și în operațiuni de tip cash-back, care au început să crească în popularitate în ultimii ani.
„În substanță, din punct de vedere fiscal, operațiunea de cash-back poate fi asimilată unei reduceri comerciale, pe de altă parte ar putea fi considerată și premiu/venit din alte surse, dar aici depinde mult de cum este concepută și implementată fiecare campanie promoțională în parte”, scriu Claudia Sofianu, Liderul departamentului de Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România, și Cătălina Butan, Manager, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România.
„Pe de altă parte, pentru premiile din concursuri și cele acordate pentru promovarea produselor sau serviciilor nu se datorează taxe, dacă valoarea premiului este mai mică de 600 lei. În cazul premiilor de peste 600 lei, organizatorul român al concursurilor / campaniilor trebuie să declare și să plătească un impozit de 10% la diferența dintre valoarea premiului și suma de 600 lei. În această situație, clientul nu datorează alte taxe și nu trebuie să raporteze la autoritățile fiscale premiul obținut, întrucât vorbim despre o reținere la sursă a impozitului datorat”, adaugă cei doi.
Pe de altă parte, toate campaniile publicitare prin care se oferă premii sunt însoțite și de regulamente publicate de către companiile organizatoare. În mod normale, aceste regulamente conțin și capitole dedicate taxelor și impozitelor în care se explică, cât se poate de clar, care sunt responsabilitățile fiecărei părți. Cumpărătorilor le recomandăm să consulte întotdeauna aceste prevederi pentru a se putea proteja astfel de eventualele încălcări în neștiință sau neinformare.
„Nu mai puțin important de știut este faptul că, în cazul premiilor obținute în afara României, de la companii străine, obligația de calcul, declarare și plată a impozitului pentru premiile câștigate se transferă de la plătitor la beneficiarul rezident fiscal român. Premiile taxabile vor fi raportate la autorități, în acest caz, de către cumpărător/participant, prin intermediul declarației unice, cu termen pentru depunere până la data de 25 mai a anului următor celui în care a fost obținut premiul”, conchid cei doi specialiști EY.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice