EY România - Ai câștigat un premiu într-o campanie promoțională? Fii atent la obligațiile fiscale care însoțesc acest câștig - punct de vedere
Data publicarii: 30-11-2022 | DiversePentru toți comercianții, una dintre cele mai importante strategii implică atragerea și fidelizarea clienților prin fel și fel de campanii de marketing care oferă discounturi, puncte bonus sau operațiuni de tipul cash-back. Pe de altă parte, din ce în ce mai populare sunt și campaniile prin care se oferă diverse premii la cumpărături care trec anumite praguri valorice, obiectivul principal fiind cel de creștere a volumului vânzărilor și evident, lucru amintit și mai sus, de fidelizare a clienților.
Premiile cu valoare materială implică de la voucherele pentru combustibil, excursiile cu sejururi oferite prin agenții de turism, până la cumpărăturile în magazine online sau sau pentru servicii de video streaming. Mai mult, sunt și campanii care permit cumpărătorilor să se înscrie la loterii care oferă premii chiar substanțiale și valoroase, prin tragere la soți.
Puțini dintre cei care participă la astfel de campanii, ne referim aici la cumpărători, sunt la curent și cu obligațiile fiscale ce derivă din obținerea unor astfel de premii. Și ei, la fel ca și companiile care oferă premiile, pot avea obligații fiscale, motiv pentru care îi îndemnăm să citească întotdeauna cu atenție, regulamentul campaniei respective. În egală măsură, pot apărea obligații și asupra comercianților care organizează aceste campanii.
În cazul în care cumpărătorii beneficiază de reduceri de preț, pliante sau alte materiale publicitare, mostre de produse, aceștia nu datorează taxe statului român. Reducerile de preț se pot materializa atât în discounturi clasice cât și în operațiuni de tip cash-back, care au început să crească în popularitate în ultimii ani.
„În substanță, din punct de vedere fiscal, operațiunea de cash-back poate fi asimilată unei reduceri comerciale, pe de altă parte ar putea fi considerată și premiu/venit din alte surse, dar aici depinde mult de cum este concepută și implementată fiecare campanie promoțională în parte”, scriu Claudia Sofianu, Liderul departamentului de Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România, și Cătălina Butan, Manager, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România.
„Pe de altă parte, pentru premiile din concursuri și cele acordate pentru promovarea produselor sau serviciilor nu se datorează taxe, dacă valoarea premiului este mai mică de 600 lei. În cazul premiilor de peste 600 lei, organizatorul român al concursurilor / campaniilor trebuie să declare și să plătească un impozit de 10% la diferența dintre valoarea premiului și suma de 600 lei. În această situație, clientul nu datorează alte taxe și nu trebuie să raporteze la autoritățile fiscale premiul obținut, întrucât vorbim despre o reținere la sursă a impozitului datorat”, adaugă cei doi.
Pe de altă parte, toate campaniile publicitare prin care se oferă premii sunt însoțite și de regulamente publicate de către companiile organizatoare. În mod normale, aceste regulamente conțin și capitole dedicate taxelor și impozitelor în care se explică, cât se poate de clar, care sunt responsabilitățile fiecărei părți. Cumpărătorilor le recomandăm să consulte întotdeauna aceste prevederi pentru a se putea proteja astfel de eventualele încălcări în neștiință sau neinformare.
„Nu mai puțin important de știut este faptul că, în cazul premiilor obținute în afara României, de la companii străine, obligația de calcul, declarare și plată a impozitului pentru premiile câștigate se transferă de la plătitor la beneficiarul rezident fiscal român. Premiile taxabile vor fi raportate la autorități, în acest caz, de către cumpărător/participant, prin intermediul declarației unice, cu termen pentru depunere până la data de 25 mai a anului următor celui în care a fost obținut premiul”, conchid cei doi specialiști EY.
Premiile cu valoare materială implică de la voucherele pentru combustibil, excursiile cu sejururi oferite prin agenții de turism, până la cumpărăturile în magazine online sau sau pentru servicii de video streaming. Mai mult, sunt și campanii care permit cumpărătorilor să se înscrie la loterii care oferă premii chiar substanțiale și valoroase, prin tragere la soți.
Puțini dintre cei care participă la astfel de campanii, ne referim aici la cumpărători, sunt la curent și cu obligațiile fiscale ce derivă din obținerea unor astfel de premii. Și ei, la fel ca și companiile care oferă premiile, pot avea obligații fiscale, motiv pentru care îi îndemnăm să citească întotdeauna cu atenție, regulamentul campaniei respective. În egală măsură, pot apărea obligații și asupra comercianților care organizează aceste campanii.
În cazul în care cumpărătorii beneficiază de reduceri de preț, pliante sau alte materiale publicitare, mostre de produse, aceștia nu datorează taxe statului român. Reducerile de preț se pot materializa atât în discounturi clasice cât și în operațiuni de tip cash-back, care au început să crească în popularitate în ultimii ani.
„În substanță, din punct de vedere fiscal, operațiunea de cash-back poate fi asimilată unei reduceri comerciale, pe de altă parte ar putea fi considerată și premiu/venit din alte surse, dar aici depinde mult de cum este concepută și implementată fiecare campanie promoțională în parte”, scriu Claudia Sofianu, Liderul departamentului de Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România, și Cătălina Butan, Manager, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România.
„Pe de altă parte, pentru premiile din concursuri și cele acordate pentru promovarea produselor sau serviciilor nu se datorează taxe, dacă valoarea premiului este mai mică de 600 lei. În cazul premiilor de peste 600 lei, organizatorul român al concursurilor / campaniilor trebuie să declare și să plătească un impozit de 10% la diferența dintre valoarea premiului și suma de 600 lei. În această situație, clientul nu datorează alte taxe și nu trebuie să raporteze la autoritățile fiscale premiul obținut, întrucât vorbim despre o reținere la sursă a impozitului datorat”, adaugă cei doi.
Pe de altă parte, toate campaniile publicitare prin care se oferă premii sunt însoțite și de regulamente publicate de către companiile organizatoare. În mod normale, aceste regulamente conțin și capitole dedicate taxelor și impozitelor în care se explică, cât se poate de clar, care sunt responsabilitățile fiecărei părți. Cumpărătorilor le recomandăm să consulte întotdeauna aceste prevederi pentru a se putea proteja astfel de eventualele încălcări în neștiință sau neinformare.
„Nu mai puțin important de știut este faptul că, în cazul premiilor obținute în afara României, de la companii străine, obligația de calcul, declarare și plată a impozitului pentru premiile câștigate se transferă de la plătitor la beneficiarul rezident fiscal român. Premiile taxabile vor fi raportate la autorități, în acest caz, de către cumpărător/participant, prin intermediul declarației unice, cu termen pentru depunere până la data de 25 mai a anului următor celui în care a fost obținut premiul”, conchid cei doi specialiști EY.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor
- EY România: România se aliniază legislației europene și raportările bancare pentru persoanele fizice cu venituri mari au devenit realitate
- Sondaj eJobs: 4 din 10 angajați sunt nemulțumiți de salariu. La fel de mulți cred că o discuție cu managerul pe acest subiect le-ar putea aduce o majorare de maximum 10%
- Studiu EY: Salarizarea, bunăstarea și flexibilitatea atrag tensiuni la locul de muncă și mai mult de o treime dintre angajați sunt susceptibili să demisioneze
- Cushman & Wakefield Echinox, piata investitiilor imobiliare: Numarul proprietatilor vandute a crescut in S1 2023, insa valoarea medie a unei tranzactii s-a redus la jumatate