Studiu Deloitte: cresterea preturilor si diminuarea veniturilor, principalele motive pentru care parintii cheltuiesc mai putin anul acesta cu inceperea anului scolar

Data publicarii: 06-09-2023 | Educatie
Potrivit studiului Deloitte back-to-school 2023, bugetele alocate de către părinți pentru fiecare copil înaintea începutului de an școlar 2023, ar putea scădea cu cel puțin zece procente față de sumele cheltuite anul trecut. Principalele motive invocate de părinți sunt pentru 75% dintre aceștia creșterea prețurilor, iar pentru 51% diminuarea veniturilor. Mai mult, 31% dintre respondenți se confruntă cu o deteriorare a situației financiare a familiei comparativ cu anul trecut.

Studiul amintit mai sus a fost realizat pe baza unui sondaj derulat în rândul a peste 1200 de părinți din Statele Unite ale Americii, adulți care au în grijă copii de vârste școlare. Ajuns la cea de-a 16-a ediție, Deloitte back-to-school scoate în evidență de asemenea numărul din ce în ce mai scăzut al celor care spun că vor cheltui mai mulți bani în acest an în raport cu anul trecut (32% în 2023 față de 37% în 2022). Motivul creșterii sumelor alocate de către aceștia este legat de majorarea prețurilor. 75% din cei care spun că vor cheltui mai mult în 2023, invocă acest motiv.

În contextul economic actual, sunt așteptate scăderi de 14%, respectiv 13% în ceea ce privește cheltuielile cu hainele și tehnologia. Pe de altă parte, ar putea crește cu 20% cheltuielile cu rechizitele clasice pe fondul inflației.

De asemenea, adulții care au participat la acest sondaj au recunoscut că sunt din ce în ce mai preocupați de a economisi. În acest context, 49% din cumpărători se documentează online temeinic înainte de a cumpăra fizic din magazine în vreme ce 55% se informează și cu privire la politica de retur înainte de a cumpăra. Sunt preferați astfel comercianții care oferă prețuri competitive, indiferent că au o prezență online sau doar în magazinele fizice.

„Contextul economic al ultimilor ani a fost dominat de incertitudine și, astfel, a generat un comportament prudent în privința cheltuielilor. După cum reiese și din studiu, consumatorii se concentrează pe cumpărăturile esențiale și caută cele mai bune oferte din perspectiva prețurilor. Dar percepția începe să se îmbunătățească, cel puțin la nivel european, inclusiv în România. Potrivit unui studiu publicat la jumătatea acestui an de Comisia Europeană, proporția cetățenilor europeni care consideră că situația economiei UE este bună a crescut de la începutul anului (cu cinci puncte procentuale, la 45%), iar numărul pesimiștilor este în scădere (cu șapte puncte procentuale, la 44%). Inflația rămâne o preocupare majoră, dar mai puțin decât la începutul anului. În consecință, comercianții trebuie să acorde o atenție sporită consumatorilor în această perioadă și să vină în întâmpinarea cerințelor acestora, pentru a depăși împreună obstacolele momentului”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, și Liderul industriei de retail și bunuri de larg consum.