EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
Data publicarii: 20-11-2023 | MediuSistemul de garanție-returnare va deveni operațional și în România începând cu data de 30 noiembrie 2023, conform prevederilor legale naționale. Începând de la această dată, consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 de lei la cumpărarea unei băuturi îmbuteliate urmând ca, după golire, ambalajul să fie returnat la un punct de colectare organizat de comercianți în schimbul contravalorii achitate inițial drept garanție.
Sistemul amintit mai sus va fi valabil pentru ambalajele primare nereutilizabile și a fost creat în scopul de a încuraja reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor provenite din ambalaje, atât în ceea ce privește companiile cât și consumatorii direcți.
SGR se va aplica în cazul ambalajelor primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri utilizate pentru sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale, vinuri, spirtoase, bere, cidru și mixuri de băuturi alcoolice. Toate acestea urmează să fie etichetate cu un marcaj specific.
„În contextul în care în România, dintre deșeurile abandonate, aproximativ 38% sunt reprezentate de deșeuri de plastic, sticlă și metal și ținând cont că Directiva UE 62/94/ privind ambalajele și deșeurile de ambalaje prevede posibilitatea organizării unor sisteme de returnare de către statele membre, a apărut cadrul legal pentru organizarea acestui sistem garanție-returnare. Scopul acestui sistem este de a colecta din piață și de a introduce ambalajele într-o economie circulară, pe lângă îmbunătățirea calității mediului ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european”, a precizat Daniela Neagoe, Senior Manager, Global Trade, EY România.
Din punct de vedere legal, SGR a fost impus companiilor din România, atât producătorilor cât și importatorilor de produse ambalate. Au fost stabilite de asemenea obiective minime anuale de returnare a ambalajelor din această categorie, sistemul fiind reglementat prin Hotărârea de Guvern Nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare publicată în Monitorul Oficial 955/06.10.2021.
„Produsele introduse pe piața națională în ambalaje SGR, așa cum sunt definite în Hotărârea de Guvern nr. 1.074/2021, se vor identifica prin noi structuri numerice unice, destinate plasării, vânzării, colectării și reciclării prin intermediul SGR. Pe lângă acest cod de bare EAN, realizat în conformitate cu specificațiile oferite de administratorul SGR, pe eticheta produselor ambalate în ambalaje SGR se va aplica și simbolul reprezentativ, stabilit prin Ordinul nr. 1802/2023 pentru aprobarea simbolului care indică apartenența la sistemul de garanție-returnare”, a precizat Adriana Nedelescu, Senior Consultant, Comerț Internațional, EY România.
Sistemul amintit mai sus va fi valabil pentru ambalajele primare nereutilizabile și a fost creat în scopul de a încuraja reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor provenite din ambalaje, atât în ceea ce privește companiile cât și consumatorii direcți.
SGR se va aplica în cazul ambalajelor primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri utilizate pentru sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale, vinuri, spirtoase, bere, cidru și mixuri de băuturi alcoolice. Toate acestea urmează să fie etichetate cu un marcaj specific.
„În contextul în care în România, dintre deșeurile abandonate, aproximativ 38% sunt reprezentate de deșeuri de plastic, sticlă și metal și ținând cont că Directiva UE 62/94/ privind ambalajele și deșeurile de ambalaje prevede posibilitatea organizării unor sisteme de returnare de către statele membre, a apărut cadrul legal pentru organizarea acestui sistem garanție-returnare. Scopul acestui sistem este de a colecta din piață și de a introduce ambalajele într-o economie circulară, pe lângă îmbunătățirea calității mediului ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european”, a precizat Daniela Neagoe, Senior Manager, Global Trade, EY România.
Din punct de vedere legal, SGR a fost impus companiilor din România, atât producătorilor cât și importatorilor de produse ambalate. Au fost stabilite de asemenea obiective minime anuale de returnare a ambalajelor din această categorie, sistemul fiind reglementat prin Hotărârea de Guvern Nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare publicată în Monitorul Oficial 955/06.10.2021.
„Produsele introduse pe piața națională în ambalaje SGR, așa cum sunt definite în Hotărârea de Guvern nr. 1.074/2021, se vor identifica prin noi structuri numerice unice, destinate plasării, vânzării, colectării și reciclării prin intermediul SGR. Pe lângă acest cod de bare EAN, realizat în conformitate cu specificațiile oferite de administratorul SGR, pe eticheta produselor ambalate în ambalaje SGR se va aplica și simbolul reprezentativ, stabilit prin Ordinul nr. 1802/2023 pentru aprobarea simbolului care indică apartenența la sistemul de garanție-returnare”, a precizat Adriana Nedelescu, Senior Consultant, Comerț Internațional, EY România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: UE interzice comertul cu produse obtinute din defrisari. Ce obligatii au importatorii si exportatorii?
- Revolut a ajuns la 4 milioane de clienți persoane fizice în România
- Deloitte Romania si Reff & Asociatii au asistat Nokian Tyres in obtinerea ajutorului de stat in valoare de 99,5 milioane de euro pentru noua fabrica de la Oradea
- Studiu Deloitte: cheltuielile cu inceperea anului scolar stagneaza in 2024
- Deloitte România a asistat dezvoltatorul imobiliar AFI Europe în achiziția clădirii Bucharest Financial Plaza
- Cushman & Wakefield Echinox: Cererea noua de spatii industriale si logistice in primul semestru, de două ori mai mare fata de suprafata livrata in aceeasi perioada
- Banca Transilvania: BT si Simona Halep continua parteneriatul
- Hidroelectrica aniversează 1 an de la listarea istorică din 2023 la Bursa de Valori București
- România: Decontul de TVA față în față cu Decontul precompletat de TVA: încă 6 luni la dispoziție pentru calibrarea RO e-TVA
- Mihai Kis este noul Director de Vânzări Distribuitori pentru Schneider Electric România, Moldova şi Armenia
- Revolut in 2023: venituri de peste 2,2 miliarde USD și un profit record de 545 milioane USD
- Modalități de îmbunătățire a rentabilității proprietăților comerciale prin amenajări mai rapide: nou studiu
- Hidroelectrica anunță atribuirea contractului pentru retehnologizarea Vidraru
- Hațegan Attorneys: Capacele de PET atașate obligatoriu sticlelor din 3 iulie, conform noii reguli UE
- Opinie Deloitte: Economia circulara in retail. De unde incepe schimbarea?