EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
Data publicarii: 20-11-2023 | MediuSistemul de garanție-returnare va deveni operațional și în România începând cu data de 30 noiembrie 2023, conform prevederilor legale naționale. Începând de la această dată, consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 de lei la cumpărarea unei băuturi îmbuteliate urmând ca, după golire, ambalajul să fie returnat la un punct de colectare organizat de comercianți în schimbul contravalorii achitate inițial drept garanție.
Sistemul amintit mai sus va fi valabil pentru ambalajele primare nereutilizabile și a fost creat în scopul de a încuraja reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor provenite din ambalaje, atât în ceea ce privește companiile cât și consumatorii direcți.
SGR se va aplica în cazul ambalajelor primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri utilizate pentru sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale, vinuri, spirtoase, bere, cidru și mixuri de băuturi alcoolice. Toate acestea urmează să fie etichetate cu un marcaj specific.
„În contextul în care în România, dintre deșeurile abandonate, aproximativ 38% sunt reprezentate de deșeuri de plastic, sticlă și metal și ținând cont că Directiva UE 62/94/ privind ambalajele și deșeurile de ambalaje prevede posibilitatea organizării unor sisteme de returnare de către statele membre, a apărut cadrul legal pentru organizarea acestui sistem garanție-returnare. Scopul acestui sistem este de a colecta din piață și de a introduce ambalajele într-o economie circulară, pe lângă îmbunătățirea calității mediului ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european”, a precizat Daniela Neagoe, Senior Manager, Global Trade, EY România.
Din punct de vedere legal, SGR a fost impus companiilor din România, atât producătorilor cât și importatorilor de produse ambalate. Au fost stabilite de asemenea obiective minime anuale de returnare a ambalajelor din această categorie, sistemul fiind reglementat prin Hotărârea de Guvern Nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare publicată în Monitorul Oficial 955/06.10.2021.
„Produsele introduse pe piața națională în ambalaje SGR, așa cum sunt definite în Hotărârea de Guvern nr. 1.074/2021, se vor identifica prin noi structuri numerice unice, destinate plasării, vânzării, colectării și reciclării prin intermediul SGR. Pe lângă acest cod de bare EAN, realizat în conformitate cu specificațiile oferite de administratorul SGR, pe eticheta produselor ambalate în ambalaje SGR se va aplica și simbolul reprezentativ, stabilit prin Ordinul nr. 1802/2023 pentru aprobarea simbolului care indică apartenența la sistemul de garanție-returnare”, a precizat Adriana Nedelescu, Senior Consultant, Comerț Internațional, EY România.
Sistemul amintit mai sus va fi valabil pentru ambalajele primare nereutilizabile și a fost creat în scopul de a încuraja reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor provenite din ambalaje, atât în ceea ce privește companiile cât și consumatorii direcți.
SGR se va aplica în cazul ambalajelor primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri utilizate pentru sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale, vinuri, spirtoase, bere, cidru și mixuri de băuturi alcoolice. Toate acestea urmează să fie etichetate cu un marcaj specific.
„În contextul în care în România, dintre deșeurile abandonate, aproximativ 38% sunt reprezentate de deșeuri de plastic, sticlă și metal și ținând cont că Directiva UE 62/94/ privind ambalajele și deșeurile de ambalaje prevede posibilitatea organizării unor sisteme de returnare de către statele membre, a apărut cadrul legal pentru organizarea acestui sistem garanție-returnare. Scopul acestui sistem este de a colecta din piață și de a introduce ambalajele într-o economie circulară, pe lângă îmbunătățirea calității mediului ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european”, a precizat Daniela Neagoe, Senior Manager, Global Trade, EY România.
Din punct de vedere legal, SGR a fost impus companiilor din România, atât producătorilor cât și importatorilor de produse ambalate. Au fost stabilite de asemenea obiective minime anuale de returnare a ambalajelor din această categorie, sistemul fiind reglementat prin Hotărârea de Guvern Nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare publicată în Monitorul Oficial 955/06.10.2021.
„Produsele introduse pe piața națională în ambalaje SGR, așa cum sunt definite în Hotărârea de Guvern nr. 1.074/2021, se vor identifica prin noi structuri numerice unice, destinate plasării, vânzării, colectării și reciclării prin intermediul SGR. Pe lângă acest cod de bare EAN, realizat în conformitate cu specificațiile oferite de administratorul SGR, pe eticheta produselor ambalate în ambalaje SGR se va aplica și simbolul reprezentativ, stabilit prin Ordinul nr. 1802/2023 pentru aprobarea simbolului care indică apartenența la sistemul de garanție-returnare”, a precizat Adriana Nedelescu, Senior Consultant, Comerț Internațional, EY România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial