Fraudele auto si din domeniul creditelor bancare scot milioane de euro din buzunarul companiilor de asigurari

Data publicarii: 14-05-2007 | Finante-Banci

Potrivit statisticilor, pana la 7% din despagubirile platite de firmele de asigurari din Romania sunt cazuri de fraude, noteaza Gandul. Furturi auto inscenate, regizarea unor accidente auto, marirea intentionata a daunelor, incendierea voluntara, procese-verbale neconforme cu realitatea sau antedatarea politelor de asigurare pentru a cuprinde evenimentul in perioada asigurata. Imaginatia romanilor nu are limite in incercarea de pacalire a societatilor de asigurari. Multe dintre acestea se pun la cale chiar cu complicitatea unora dintre angajatii firmelor de asigurari.

Un astfel de caz este cel in care angajatii societatii de asigurare incheie o polita Casco pentru un vehicul deja avariat. Prezentarea spre despagubire a acelorasi daune la mai multe societati de asigurari sau chiar la sucursale diferite reprezinta alte metode de fentare a asiguratorilor. "Potrivit statisticilor, pana la 7% din despagubirile platite de firmele de asigurari din Romania sunt cazuri de fraude", a declarat Mihai Tecau, presedintele BCR Asigurari.

Ceea ce inseamna ca, anual, companiile de asigurari din tara noastra achita milioane de euro pe cazuri de fraude pe care nu le-au identificat. Comparativ, in Marea Britanie 25% din declaratiile de dauna sunt afectate de frauda, 30% din totalul despagubirilor platite in SUA sunt fraude, iar in Europa 10% din totalul daunelor platite pentru asigurarile de bunuri sunt cazuri de frauda.

Politele Casco detin suprematia

La noi, cele mai multe cazuri de fraude in asigurari sunt cele in domeniul politelor auto, asigurarile Casco detinand suprematia din acest punct de vedere. "Printre motive ar putea fi enumerate disproportia dintre pretul de achizitie - in cazul autoturismelor second hand - si pretul la care acestea sunt asigurate conform cataloagelor de specialitate. Apare astfel tentatia asiguratului de a beneficia de o despagubire care depaseste cu mult suma platita pentru achizitionarea acestuia", spune Mihai Tecau.

Acesta a povestit una din spetele intalnite. Este vorba de un autoturism second hand al carui pret de achizitie este de 35.000 euro si care a fost asigurat, conform cataloagelor de specialitate, la 100.000 euro. "In acest caz, asiguratul a incercat, fara succes, inscenarea unei daune totale, pentru a incasa intreaga suma asigurata, suma care depasea de trei ori pretul de achizitie al autoturismului achizitionat", arata Tecau. Potrivit acestuia, in cele mai multe cazuri expertiza de specialitate a vehiculului implicat, corelata cu urmele si locul unde s-a produs dauna, este cea care stabileste fara dubiu daca dauna s-a produs sau nu in conditiile sustinute de cei implicati.

"In cazul inscenarii furtului unor autoturisme de lux s-au obtinut de la reprezentantii producatorului informatii care erau stocate in memoria interna a cheilor prezentate de asigurat si din care a rezultat ca acea cheie fusese folosita si dupa momentul declarat al furtului", explica reprezentantul BCR Asigurari.

Multe dintre companiile de asigurari au departamente specializate pentru control. Nicolae Moldoveanu, seful Corpului de Control din Asirom, ne-a relatat cateva dintre cazurile de frauda cu care s-a confruntat compania sa. Un asigurat din Bucuresti a solicitat pentru autoturismul sau marca VW Golf, gasit avariat in parcarea blocului in care locuia, o despagubire in valoare de 428 milioane lei vechi. Verificandu-se imprejurarile comiterii evenimentului s-a constatat ca accidentul nu s-a produs in conditiile si imprejurarile declarate de acesta. Avariile au fost produse intr-un alt accident, asiguratul neavand incheiata o asigurare facultativa.

Integral in Gandul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: