Fraudele auto si din domeniul creditelor bancare scot milioane de euro din buzunarul companiilor de asigurari
Data publicarii: 14-05-2007 | Finante-BanciPotrivit statisticilor, pana la 7% din despagubirile platite de firmele de asigurari din Romania sunt cazuri de fraude, noteaza Gandul. Furturi auto inscenate, regizarea unor accidente auto, marirea intentionata a daunelor, incendierea voluntara, procese-verbale neconforme cu realitatea sau antedatarea politelor de asigurare pentru a cuprinde evenimentul in perioada asigurata. Imaginatia romanilor nu are limite in incercarea de pacalire a societatilor de asigurari. Multe dintre acestea se pun la cale chiar cu complicitatea unora dintre angajatii firmelor de asigurari.
Un astfel de caz este cel in care angajatii societatii de asigurare incheie o polita Casco pentru un vehicul deja avariat. Prezentarea spre despagubire a acelorasi daune la mai multe societati de asigurari sau chiar la sucursale diferite reprezinta alte metode de fentare a asiguratorilor. "Potrivit statisticilor, pana la 7% din despagubirile platite de firmele de asigurari din Romania sunt cazuri de fraude", a declarat Mihai Tecau, presedintele BCR Asigurari.
Ceea ce inseamna ca, anual, companiile de asigurari din tara noastra achita milioane de euro pe cazuri de fraude pe care nu le-au identificat. Comparativ, in Marea Britanie 25% din declaratiile de dauna sunt afectate de frauda, 30% din totalul despagubirilor platite in SUA sunt fraude, iar in Europa 10% din totalul daunelor platite pentru asigurarile de bunuri sunt cazuri de frauda.
Politele Casco detin suprematia
La noi, cele mai multe cazuri de fraude in asigurari sunt cele in domeniul politelor auto, asigurarile Casco detinand suprematia din acest punct de vedere. "Printre motive ar putea fi enumerate disproportia dintre pretul de achizitie - in cazul autoturismelor second hand - si pretul la care acestea sunt asigurate conform cataloagelor de specialitate. Apare astfel tentatia asiguratului de a beneficia de o despagubire care depaseste cu mult suma platita pentru achizitionarea acestuia", spune Mihai Tecau.
Acesta a povestit una din spetele intalnite. Este vorba de un autoturism second hand al carui pret de achizitie este de 35.000 euro si care a fost asigurat, conform cataloagelor de specialitate, la 100.000 euro. "In acest caz, asiguratul a incercat, fara succes, inscenarea unei daune totale, pentru a incasa intreaga suma asigurata, suma care depasea de trei ori pretul de achizitie al autoturismului achizitionat", arata Tecau. Potrivit acestuia, in cele mai multe cazuri expertiza de specialitate a vehiculului implicat, corelata cu urmele si locul unde s-a produs dauna, este cea care stabileste fara dubiu daca dauna s-a produs sau nu in conditiile sustinute de cei implicati.
"In cazul inscenarii furtului unor autoturisme de lux s-au obtinut de la reprezentantii producatorului informatii care erau stocate in memoria interna a cheilor prezentate de asigurat si din care a rezultat ca acea cheie fusese folosita si dupa momentul declarat al furtului", explica reprezentantul BCR Asigurari.
Multe dintre companiile de asigurari au departamente specializate pentru control. Nicolae Moldoveanu, seful Corpului de Control din Asirom, ne-a relatat cateva dintre cazurile de frauda cu care s-a confruntat compania sa. Un asigurat din Bucuresti a solicitat pentru autoturismul sau marca VW Golf, gasit avariat in parcarea blocului in care locuia, o despagubire in valoare de 428 milioane lei vechi. Verificandu-se imprejurarile comiterii evenimentului s-a constatat ca accidentul nu s-a produs in conditiile si imprejurarile declarate de acesta. Avariile au fost produse intr-un alt accident, asiguratul neavand incheiata o asigurare facultativa.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial