Riscul de a muri pe drumurile din Romania, mai mare de 40 de ori fata de UE
Data publicarii: 02-08-2007 | AutoRiscul de a muri pe un drum national din Romania este de 40 de ori mai mare decat media din UE, se arata intr-un raport despre infrastructura de transport din Romania, realizat de Societatea Academica Romana (SAR). "In Romania, numarul de accidente pe autoturisme este de trei ori mai mare decat in UE. In timp ce, in UE doar unul din 40 de accidente se soldeaza cu decese, in Romania raportul este e unu la trei. Combinat, practic sansele de a muri pe drumurile nationale sunt de 40 de ori mai mari in Romania decat in restul UE", precizeaza raportul SAR.
In primul rand, de blamat pentru acest bilant este geometria defectuasa a sectoarelor de drum, intarzierea cronica a lucrarilor de intretinere si coliziunea cu traficul local din satele si orasele lipsite de centuri ocolitoare, se mai arata in raport.
"Linia principala pe care o urmeaza raportul nostru este ca problema finantarii infrastructurii de transport este in mare parte rezolvata, insa au aparut alte probleme, pe care politicienii le ignora, dar care sunt semnalate de tehnicieni", a declarat, joi, directorul de cercetare al Societatii Academice Romane (SAR), Sorin Ionita, cu ocaziapublicarii raportului.
Astfel, reprezentantii SAR considera ca autoritatile trebuie sa se concentreze pe problemele care intarzie implementarea marilor proiecte, cum ar fi exproprierile si obtinerea avizelor de mediu. De asemenea, o atentie speciala trebuie acordata managementului proiectelor si resurselor umane.
"Avem o criza majora de ingineri in Romania. Statisticile arata ca, in fiecare an, avem mai putin de 100 e absolventi cu aceasta specializare. Astfel ca problema nu este numai a sectorului public, ci si a firmelor private din domeniu", a spus Ionita.
Prezent la lansarea raportului, secretatul de stat din Ministerul Transporturilor (MT), Septimiu Buzasu, a recunoscut ca resursa umana este o mare problema a Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). "Astfel ca incercam sa externalizam managementul celor mai importante proiecte", a spusoficialul MT.
In ceea ce priveste reorganizarea CNADNR, Buzasu a spus ca se urmareste, prin acest proces, infiintarea a doua firme, una doar pentru administrarea drumurilor nationale si asigurarea mentenantei, iar cealalta sa functioneze special pentru dezvoltarea retelei, adica pentru promovarea si implementarea marilor proiecte de autostrazisi drumuri expres.
O alta problema identificata in raportul SAR este transferul traficului feroviar catre cel rutier. "Daca se mentine acest trend, pana in 2020 transportul pe caile ferate va disparea in totalitate din Romania", a aratat Sorin Ionita.
In replica, secretarul de stat a aratat ca transportul pe cai ferate in Romania are o cota de piata mai mare decat in alte tari europene, respectiv de 20-30%. "Pentru mentinerea acestui procent, trebuie sa oferim pe caile ferate servicii comparabile cu cele de pe transportul rutier si aerian. In prezent, nu exista o competitiecorecta intre caile de transport feroviar si rutier, intrucat pe caile rutiere taxele sunt mai mici si se poate face evaziune fiscala",consiera Buzasu.
Oficialul a mai spus ca autoritatile au inceput deja sa ia masuri pentru eliminarea acestor discrepante, printr-o Hotarare de Guvern care introduce anumite restrictii de circulatie pe sosele. Buzasu a recunoscut ca aceste masuri nu se afla insa pe lista de prioritati ale autoritatilor. "In prezent ne grabim sa realizam retelele de autostrazi si drumuri expres, pentru care trebuie sa gasim si alte surse de finantare decit bugetul de stat. Una dintre sursele alternative este concesiunea", a mai spus Buzasu.
Acesta a aratat ca, pentru cele cinci drumuri expres pe care ministerul le-a inclus in strategia sa, s-a semnat deja contractul e consultanta pentru realizarea proiectului, iar lucrarile propriu-zise vor incepe anul viitor. Buzasu a precizat ca exista 14 proiecte pe lista propusa pentru concesionari, adica tronsoanele de autostrada care urmeaza sa fie realizate, podul Galati-Braila si cele cinci drumuri expres.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: UE interzice comertul cu produse obtinute din defrisari. Ce obligatii au importatorii si exportatorii?
- Revolut a ajuns la 4 milioane de clienți persoane fizice în România
- Deloitte Romania si Reff & Asociatii au asistat Nokian Tyres in obtinerea ajutorului de stat in valoare de 99,5 milioane de euro pentru noua fabrica de la Oradea
- Studiu Deloitte: cheltuielile cu inceperea anului scolar stagneaza in 2024
- Deloitte România a asistat dezvoltatorul imobiliar AFI Europe în achiziția clădirii Bucharest Financial Plaza
- Cushman & Wakefield Echinox: Cererea noua de spatii industriale si logistice in primul semestru, de două ori mai mare fata de suprafata livrata in aceeasi perioada
- Banca Transilvania: BT si Simona Halep continua parteneriatul
- Hidroelectrica aniversează 1 an de la listarea istorică din 2023 la Bursa de Valori București
- România: Decontul de TVA față în față cu Decontul precompletat de TVA: încă 6 luni la dispoziție pentru calibrarea RO e-TVA
- Mihai Kis este noul Director de Vânzări Distribuitori pentru Schneider Electric România, Moldova şi Armenia
- Revolut in 2023: venituri de peste 2,2 miliarde USD și un profit record de 545 milioane USD
- Modalități de îmbunătățire a rentabilității proprietăților comerciale prin amenajări mai rapide: nou studiu
- Hidroelectrica anunță atribuirea contractului pentru retehnologizarea Vidraru
- Hațegan Attorneys: Capacele de PET atașate obligatoriu sticlelor din 3 iulie, conform noii reguli UE
- Opinie Deloitte: Economia circulara in retail. De unde incepe schimbarea?