Internetul la serviciu, restrictionat in functie de fisa postului
Data publicarii: 07-11-2007 | HR/CariereIn unele companii, folosirea internetului in scop personal constituie un factor perturbator, managerii blocand astfel accesul la anumite site-uri, noteaza Adevarul. Care este primul lucru pe care il faci cand ajungi la serviciu? In cele mai multe cazuri, verificarea casutei de e-mail, asta daca ai numai una. Apoi te orientezi catre Messenger pentru a afla ultimele noutati ale prietenilor tai! Sau pentru a descarca poze ale prietenilor tai intorsi de curand din diferite vacante!
Si, uite asa, pe nesimtite, timpul trece, iar in final realizezi ca ai petrecut ore bune in fata calculatorului, timp in care, in mod normal, ar fi trebuit sa iti indeplinesti indatoririle cerute de sef. La nivel mondial, exista tot mai multi angajtori care se plang de folosirea in exces a internetului, fie pentru jocuri, fie pentru a trimite e-mailuri in timpul orelor de program.
Tinerii absolventi, cei mai expusi tentatiei
Daca pentru tine este un fel de relaxare, nu acelasi lucru se poate spune si despre efectul pe care il are asupra companiei la care lucrezi. Pentru ca seful poate considera ca pierzi timpul, fiind afectata astfel activitatea ta profesionala. Specialistii in resurse umane considera insa ca persoanele care apeleaza la aceasta modalitate de petrecere a timpului sunt in general proaspetii absolventi de facultate, care trebuie disciplinati pe parcurs. Cat ii priveste pe ceilalti angajati, singura solutie a managerilor sau sefilor directi este sa conteze pe constiinta angajatilor.
"Trebuie sa te bazezi pe oamenii pe care i-ai angajat ca ei nu isi vor folosi timpul petrecut la serviciu altfel decat in interes profesional", a declarat, pentru "Adevarul", Alina Popescu, consultant in resurse umane in cadrul companiei de consultanta si resurse umane Hay Group. In opinia sa, in organizatiile mici si flexibile orientate pe vanzari, internetul este o necesitate.
Restrictiile apar la nivelul companiilor cu peste 1.000 de angajati. "Corporatiile prezente pe piata romaneasca sunt foarte restrictive atunci cand vine vorba de accesul angajatilor la internet. Sunt anumite proceduri ce pot fi folosite, functiile de executie neavand posibilitatea accesarii internetului", a precizat Popescu. Potrivit acesteia, in cele mai multe cazuri, internetul este disponibil numai managerilor.
Chiar si asa insa, accesul la internet se poate dovedi benefic. "Atunci cand ai nevoie de o informatie rapida, dai cautare pe net. Este mult mai ieftin si economisesti si mai mult timp", considera Popescu. In plus, Messenger sau Skype, site-uri destul de uzitate de angajatii din Romania, se pot dovedi foarte folositoare. "Messenger si Skype, considerate de companii modalitati aditionale, sunt forme moderne de comunicare in mediul business.
In cazul companiilor multinationale, Skype-ul se dovedeste a fi o forma de comunicare foarte eficienta din punct de vedere economic", spune Alexandra Gorea, consultant in cadrul Hart Human Resource Consulting. In opinia sa, se poate vorbi de avantaje atat din punct de vedere economic reflectate in costuri foarte mici, dar se poate vorbi si de rapiditate, interactivitate in comunicare si necesitatea de a structura informatia transmisa. "Beneficiile tin, in mod clar, de accesul la informatie.
Pentru foarte multe persoane, acest lucru este vital pentru buna desfasurare a activitatilor. Si asta este evident in momentele in care mai exista si defectiuni tehnice", spune Gorea. Pe de alta parte, ca si dezavantaje exista probabilitatea de a nu transmite informatii structurate, clare, iar receptorul sa primeasca o informatie incompleta ce poate fi perceputa ca si eronata.
Chiar si acolo unde netul este la discretia angajatilor, nu se poate vorbi de o libertate totala. Pentru ca tot mai multe companii si-au pus la punct sisteme de monitorizare a traficului, dar si a site-urilor frecventate de angajati. "Exista constant cazuri in care angajatii sunt prinsi ca se joaca pe internet in timpul orelor de program. Urmarea este blocarea la unele portaluri", spune oficialul Hay Group.
In opinia sa, daca pierderea orelor pe net nu are repercusiuni asupra operativitatii la serviciu, nu se pot lua masuri drastice impotriva acestuia. Alexandra Gorea, consultant in cadrul Hart Human Resource Consulting, considera ca pedepsirea unui angajat nu se poate face decat dupa evaluarea performantelor profesionale.
"In baza evaluarii performantelor profesionale putem stabili daca angajatul isi indeplineste responsabilitatile postului pe care il ocupa, iar daca acest lucru nu se intampla, atunci analizam motivele care duc la aceste deficiente in activitate", spune Gorea. Daca se constata ca folosirea internetului in scop personal constituie un factor perturbator, in functie de fiecare companie in parte, se iau masuri necesare pentru a limita sau a stopa petrecerea timpului pe net in folosul propriu.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului
- EY: Cererea globală pentru vehicule electrice încetinește, pe fondul lipsei infrastructurii de încărcare
- Opinie Deloitte: Peste 5.000 de companii din Romania au de intocmit rapoarte de durabilitate in 2025-2026. Ce presupun aceste cerinte de raportare?
- Opinie Deloitte: UE interzice comertul cu produse obtinute din defrisari. Ce obligatii au importatorii si exportatorii?
- Revolut a ajuns la 4 milioane de clienți persoane fizice în România
- Deloitte Romania si Reff & Asociatii au asistat Nokian Tyres in obtinerea ajutorului de stat in valoare de 99,5 milioane de euro pentru noua fabrica de la Oradea
- Studiu Deloitte: cheltuielile cu inceperea anului scolar stagneaza in 2024
- Deloitte România a asistat dezvoltatorul imobiliar AFI Europe în achiziția clădirii Bucharest Financial Plaza