Leonard Orban: Taxa auto nu poate fi si fiscala, si ecologica in acelasi timp

Data publicarii: 23-03-2008 | Economie

Taxa auto nu poate impaca mai multe obiective in acelasi timp, si fiscale, si ecologice, dar ultima varianta, transmisa saptamana trecuta de Guvernul roman, se apropie cel mai mult de a fi compatibila cu legea UE, a declarat comisarul european, Leonard Orban.

"Nu poti sa impaci mai multe obiective in acelasi timp. Nu poti, pe undeva, sa fie o taxa fiscala, dorind sa aduci bani la buget si pe de alta parte sa fie si taxa ecologica si sa respecti regulile in ceea ce priveste taxele ecologice", a spus comisarul Orban, referitor la actuala taxa de prima inmatriculare impotriva careia Comisia Europeana a demarat procedura de incalcare a Tratatului (infringement).

"Taxa are o parte care este deplin compatibila - cea fiscala, dar are o parte care este incompatibila cu articolul 90 al Tratatului UE care spune clar ca trebuie permisa libera circulatie a marfurilor. In conditiile acestea nu poti sa desfaci o masina second hand la un pret mai mare decat una noua", explicat Orban.

El a precizat ca daca Bucurestiul n-ar fi trimis noua varianta de taxa saptamana trecuta, ar fi fost foarte posibil ca Executivul european sa trimita cazul Romaniei la Curtea Europeana de Justitie (CEJ) - ultima etapa din procedura de infringement.

"Saptamana trecuta a fost transmisa o noua varianta de modificare a legii respective. Comisia Europeana considera la o prima evaluare ca aceasta modificare este apropiata, potrivita cu acquis-ul  comunitar. Daca nu ar fi venit aceasta varianta recenta era foarte posibil ca sa se ajunga la Curtea Europeana de Justitie", a spus Orban.

Noua forma a grilei de calcul a taxei trimisa la Bruxelles ia in calcul poluarea la autovehiculele non-euro pana la euro 2, iar la euro 3 la euro 4 se tine cont atat de poluare, cat si de emisiile de CO2. Pentru fiecare tip de masina, intervine apoi un al doilea criteriu care se va aplica la calculul taxei si care vizeaza deprecierea masinii.

Procedura Comisiei Europene a fost declansata in martie 2007, dupa ce taxa a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007. Cea de-a doua etapa a constat intr-un aviz motivat trimis la sfarsitul lunii noiembrie 2007, prin care Comisia cerea modificarea taxei pana la sfarsitul lunii ianuarie, in caz contrar urmand sa trimita cazul la CEJ.

Polonia si Ungaria au pierdut procese similare la CEJ, care a declarat ilegale taxele de prima inmatriculare, iar acum sunt nevoite sa returneze taxele cetatenilor care le-au platit.

O petitie cu peste 120.000 de semnaturi pentru abolirea actualei taxe de prima inmatriculare a fost depusa la Comisia pentru Petitii a Parlamentului European, al carei vicepresedinte a declarat ca Guvernul roman trebuie sa inceteze a mai impune aceasta taxa ce contravine legislatiei UE si sa restituie banii celor care au platit-o. Faptul ca Executivul roman mentine in vigoare taxa auto, desi aceasta contravine legislatiei europene, "este nu numai impotriva legilor UE, dar si a spiritului de a fi un stat membru UE", spunea, pe 11 martie, europarlamentarul britanic Michael Cashman, vicepresedintele Comisiei pentru Petitii.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG