Bugetul de stat va pierde peste 80 milioane euro, in 2008, ca urmare a noii taxe auto
Data publicarii: 02-04-2008 | EconomieVeniturile bugetului de stat, prevazute a se incasa, in 2008, din taxa de prima inmatriculare, vor scadea cu aproximativ 300 milioane lei - peste 80 milioane euro - la care se va adauga si influenta rezultata din restituirea diferentelor de taxa, se arata in nota de fundamentare a taxei de poluare.
Noul act normativ al taxei auto, redenumita "taxa de poluare pentru autovehicule", propune abrogarea articolelor din Codul Fiscal care reglementeaza actualul regim de taxare a autovehiculelor. Ordonanta adoptata, luni, de Executiv, prevede restituirea diferentei de taxa rezultata din modificarea legislatiei, astfel incat proprietarii de autovehicule sa primeasca diferenta intre taxa platita incepand cu 1 ianuarie 2007 si taxa pe care ar fi platit-o in situatia in care legea ar fi respectat principiile pentru care Comisia Europeana a declansat procedura de infringement. Totodata, noul proiect de ordonanta stabileste ca persoanele, care, conform actualei formule, au platit mai putin, nu vor face obiectul unei recalculari.
Veniturile la bugetul general consolidat, care ar fi trebuit incasate, in 2008, din taxa de prima inmatriculare, se ridica la aproximativ 300 milioane lei, adica peste 80 milioane euro. La aceasta suma, se adauga diferentele de taxa ce vor trebui restituite proprietarilor de autovehicule care au platit mai mult dupa vechea formula a taxei de prima inmatriculare, in comparatie cu taxa de poluare instituita dupa criteriile CE. Nota de fundamentare a ordonantei prevede, insa, ca aceste sume sunt mult mai reduse decat cele ce ar fi stabilite drept despagubire prin sentinte judecatoresti definitive.
Una dintre modificarile esentiale ale actualei taxe de poluare este ca banii nu vor mai fi virati la Trezoreria Statului, catre bugetul general, ci vor merge la Fondul de Mediu si vor fi gestionati de Administratia Fondului pentru Mediu.
Platitorii taxei de poluare vor putea, in continuare, sa conteste cuantumul sumei pe care trebuie s-o plateasca. Una dintre recomandarile Comisiei Europene, incluse in actuala formula de calcul, prevede asigurarea unei proceduri de contestare a taxei de poluare auto, atunci cand platitorul este nemultumit de nivelul taxei percepute.
Noul proiect de ordonanta trebuie adoptat in regim de urgenta
In noiembrie 2007, Romania a intrat in a doua etapa a procedurii de infringement (incalcarea tratatului de aderare) pentru taxa de prima inmatriculare. Procedura Comisiei Europene a fost declansata in martie 2007, dupa ce taxa a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007. Cea de-a doua etapa consta intr-un aviz motivat prin care Comisia cere modificarea taxei si reprezinta faza premergatoare trimiterii la CEJ.
Conform termenului prevazut de procedura, Romania avea timp doua luni, pana la sfarsitul lunii ianuarie, pentru a modifica taxa. Intre timp, taxa auto a mai fost modificata de doua ori, dar avertismentul CE ramane valabil, daca noul proiect de ordonanta privind taxa de poluare auto nu se adopta in regim de urgenta.
In domeniul taxarii autoturismelor nu exista, inca, o directiva europeana care sa impuna plata pe baza unor criterii unice. Aceasta este si explicatia faptului ca inca 16 State Membre practica sisteme de taxare a masinilor - intre care Ungaria, Grecia, Danemarca, Spania, Belgia, Olanda, Cipru, Austria, Finlanda - modalitatea de calcul fiind cea care difera de la un stat la altul.
Unele dintre statele aflate in perioada de preaderare la Uniunea Europeana, ori imediat dupa aderare, care au instituit taxe pentru limitarea introducerii pe teritoriile lor a autovehiculelor second hand si pentru care Comisia a initiat procedura de infringement, au fost obligate prin hotarari ale CEJ sa modifice sistemul de taxare si sa restituie taxa dupa caz.
In dezbaterea Consiliului European se afla, in acest moment, un proiect de directiva privind taxarea autoturismelor, care are si sprijinul Parlamentului European. Legislativul European a cerut Comisiei sa grabeasca adoptarea acestei directive. Obiectivul strategic al UE vizeaza reducerea emisiilor poluante ce provin de la autoturisme, de aceea, in proiectul de directiva este prevazuta o taxare a acestora bazata pe elementul CO2. Acest regim trebuie sa se aplice incepand cu 1 ianuarie 2011. In acest sens, proiectul de directiva prevede ca statele membre trebuie sa aplice prevederilor acesteia cel tarziu pana in 31 decembrie 2010.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare