Cateva banci mari ar putea ajunge sa domine piata romaneasca
Data publicarii: 15-05-2008 | Finante-BanciPiata romaneasca ar putea fi dominata de un numar mic de banci, ca urmare a tendintelor de concentrare a ofertei, care se manifesta in Europa Centrala si de Est, arata o cercetare de piata a GfK Romania, prezentata intr-o conferinta pentru clienti companiei.
"Cu exceptia Poloniei si a Bulgariei, unde lucrurile incep acum sa se schimbe, la nivelul Europei Centrale si de Est numarul de banci mari s-a diminuat ca urmare a fuziunilor si achizitiilor", a declarat Alexander Zeh, sef al echipei de cercetare a pietei financiare din Europa Centrala si de Est din cadrul GfK.
Studiul prezentat de GfK Romania are ca punct de referinta aspectele economice din Austria, unde incepand cu 1995 s-a observat un fenomen de concentrare a cotelor de piata, ca urmare a proceselor de fuziune ale bancilor mari.
In 1995, piata austriaca era impartita intre sapte banci mari, iar anul trecut clientii de produse bancare aveau doar patru oferte de institutii bancare mari. In prezent, piata din Austria este dominata de bancile Erste Bank Sparkassen (rezultata in urma fuziunii Erste cu Sparkassen), Bawag-Psk, BA-CA (din fuziunea Bank Austria cu Creditanstalt) si Raiffeisen.
In schimb, pe piata din Romania activeaza circa 29 de banci, 2 institutii de economisire si creditare pentru locuinte si 13 sucursale ale institutiilor de credit din alte state membre ale Uniunii Europene.
Potrivit cercetarii efectuate de Gfk Romania, la sfarsitul anului trecut, circa 45% din populatia tarii era bancarizata, adica avea o relatie cu cel putin o banca. Spre comparatie, in Germania si Austria peste 98% din populatie apeleaza la serviciile bancilor.
Totodata, piata austriaca este stabila si conservatoare, astfel incat probabilitatea ca un client sa isi schimbe banca principala in urmatoarele luni este de numai 1%, in timp ce 92% din austrieci nu iau in calcul migrarea catre serviciile altor banci.
"In viitor va fi foarte greu pentru o banca sa atraga noi clienti sau sa faca un client sa se mute de la o banca la alta", a mai spus Alexander Zeh.
Pentru o banca, costurile pentru a castiga un client nou sunt de aproximativ sase ori mai mari decat pentru a pastra un client curent.
Studiul GfK arata ca 89% dintre romani nu vor schimba banca principala in urmatorul an, in timp ce pentru doar 9% iau in calcul aceasta posibilitate, iar 2% considera foarte probabila o migrare.
GfK Romania a realizat circa 6.000 de interviuri anual pentru cercetarea pietei financiare si a gradului de penetrare a produselor bancare.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an
- Birourile viitorului: colaborare, energie și atragerea talentelor, cu un grad de ocupare ideal intre 50% și 85%
- Schneider Electric a încheiat primul trimestru cu realizări importante în materie de sustenabilitate
- Leul se prăbușește pentru a treia zi consecutiv: Euro atinge un nou maxim istoric de 5.1222 lei.
- Opinie Deloitte: Reglementarile se schimba, provocarile de business raman. Sustenabilitatea, dincolo de obligatiile de raportare, ca solutie de crestere pe termen lung
- Sales Partner, startup de digitalizare a operațiunilor dealerilor auto, vizează o finanțare de un milion de euro pentru extindere în Europa și dezvoltarea tehnologiei
- Studiu EY: Creșterea cererii de energie din partea companiilor creează noi provocări, dar și o mare oportunitate pentru furnizori
- Studiu Deloitte: 2/3 din companii invoca lipsa de experienta a noilor angajati, in timp ce posturile de incepatori sunt preluate de AI
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște