Cateva banci mari ar putea ajunge sa domine piata romaneasca
Data publicarii: 15-05-2008 | Finante-BanciPiata romaneasca ar putea fi dominata de un numar mic de banci, ca urmare a tendintelor de concentrare a ofertei, care se manifesta in Europa Centrala si de Est, arata o cercetare de piata a GfK Romania, prezentata intr-o conferinta pentru clienti companiei.
"Cu exceptia Poloniei si a Bulgariei, unde lucrurile incep acum sa se schimbe, la nivelul Europei Centrale si de Est numarul de banci mari s-a diminuat ca urmare a fuziunilor si achizitiilor", a declarat Alexander Zeh, sef al echipei de cercetare a pietei financiare din Europa Centrala si de Est din cadrul GfK.
Studiul prezentat de GfK Romania are ca punct de referinta aspectele economice din Austria, unde incepand cu 1995 s-a observat un fenomen de concentrare a cotelor de piata, ca urmare a proceselor de fuziune ale bancilor mari.
In 1995, piata austriaca era impartita intre sapte banci mari, iar anul trecut clientii de produse bancare aveau doar patru oferte de institutii bancare mari. In prezent, piata din Austria este dominata de bancile Erste Bank Sparkassen (rezultata in urma fuziunii Erste cu Sparkassen), Bawag-Psk, BA-CA (din fuziunea Bank Austria cu Creditanstalt) si Raiffeisen.
In schimb, pe piata din Romania activeaza circa 29 de banci, 2 institutii de economisire si creditare pentru locuinte si 13 sucursale ale institutiilor de credit din alte state membre ale Uniunii Europene.
Potrivit cercetarii efectuate de Gfk Romania, la sfarsitul anului trecut, circa 45% din populatia tarii era bancarizata, adica avea o relatie cu cel putin o banca. Spre comparatie, in Germania si Austria peste 98% din populatie apeleaza la serviciile bancilor.
Totodata, piata austriaca este stabila si conservatoare, astfel incat probabilitatea ca un client sa isi schimbe banca principala in urmatoarele luni este de numai 1%, in timp ce 92% din austrieci nu iau in calcul migrarea catre serviciile altor banci.
"In viitor va fi foarte greu pentru o banca sa atraga noi clienti sau sa faca un client sa se mute de la o banca la alta", a mai spus Alexander Zeh.
Pentru o banca, costurile pentru a castiga un client nou sunt de aproximativ sase ori mai mari decat pentru a pastra un client curent.
Studiul GfK arata ca 89% dintre romani nu vor schimba banca principala in urmatorul an, in timp ce pentru doar 9% iau in calcul aceasta posibilitate, iar 2% considera foarte probabila o migrare.
GfK Romania a realizat circa 6.000 de interviuri anual pentru cercetarea pietei financiare si a gradului de penetrare a produselor bancare.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Banca Transilvania: BT si Simona Halep continua parteneriatul
- Hidroelectrica aniversează 1 an de la listarea istorică din 2023 la Bursa de Valori București
- România: Decontul de TVA față în față cu Decontul precompletat de TVA: încă 6 luni la dispoziție pentru calibrarea RO e-TVA
- Mihai Kis este noul Director de Vânzări Distribuitori pentru Schneider Electric România, Moldova şi Armenia
- Revolut in 2023: venituri de peste 2,2 miliarde USD și un profit record de 545 milioane USD
- Modalități de îmbunătățire a rentabilității proprietăților comerciale prin amenajări mai rapide: nou studiu
- Hidroelectrica anunță atribuirea contractului pentru retehnologizarea Vidraru
- Hațegan Attorneys: Capacele de PET atașate obligatoriu sticlelor din 3 iulie, conform noii reguli UE
- Opinie Deloitte: Economia circulara in retail. De unde incepe schimbarea?
- Hidroelectrica inaugurează Microcentrala Poiana Ruscă
- Deloitte Romania a asistat Alior Bank in vanzarea catre Patria Bank a unui portofoliu de credite performante acordate persoanelor fizice in valoare de 97 mil. lei
- SigurantaOnline.ro oferă recomandări de vacanță în siguranță: cum să eviți capcanele din mediul online
- Ines Rocha devine noul Director Regional al IFC pentru Europa
- Studiu EY: politici și controverse fiscale - ce ar trebui să aibă în vedere companiile în acest an?
- Fondul ETF BET Patria – Tradeville depaseste 300 milioane lei in active totale