BNR: Bancile vor lucra mai mult, insa in favoarea clientilor
Data publicarii: 26-08-2008 | Finante-BanciNoile reguli privind creditarea populatiei, adoptate recent de Banca Nationala a Romaniei si care urmeaza sa fie implementate in circa o luna, au atras criticile bancilor din Romania. Unii bancheri sustin ca luarea in calcul pentru acordarea creditului a unui venit cu maximum 20% mai mare decat cel declarat la Fisc in anul anterior sau diferentierea creditelor dupa tipul lor, de nevoi personale sau ipotecare, de exemplu, nu inseamna altceva decat mai multa birocratie.
De cealalta parte, BNR sustine ca masurile sunt necesare in contextul turbulentelor recente de pe piata financiara globala si al cresterii accelerate a ritmului creditarii din Romania. "Este intr-adevar vorba despre o complicatie in activitatea bancilor, insa numai pentru ca acestea vor trebui sa lucreze mai mult in folosul clientului, prin analizarea mai atenta a riscurilor la care se angajeaza acesta", ne-a declarat Adrian Vasilescu, consilerul guvernatorului BNR, Mugur Isarescu. El a precizat ca bancile centrale din Ungaria, Polonia si Bulgaria au luat deja masuri similare.
Noile reglementari, care sunt obligatorii, afecteaza propriu-zis numai activitatea a 16 banci comerciale din Romania care au un regulament intern aprobat de catre BNR. Celelalte 24 de banci, cele 48 de Institutii Financiare Nebancare (IFN) si sutele de cooperative nu vor fi afectate direct decat de scaderea gradului maxim de indatorare de la 40% la 35%.
Riscurile vor fi calculate pe fiecare tip de credit in parte
Desi a eliminat din varianta finala a reglementarilor sintagma "stress test", BNR a mentinut practic implicatiile acestui test de stres financiar. Astfel, bancile vor fi obligate la calcularea gradului de indatorare sa tina cont de tipul de credit, urmand ca riscurile sa fie calculate pentru fiecare in parte. Bancile vor introduce aceste date intr-o matrice de risc, rezultatul final urmand sa indice gradul maxim de indatorare pe care si-l poate asuma cel care vrea sa imprumute bani de la banca. "Matricea va trebui sa fie completata cu cele trei categorii de riscuri: cel valutar, cel al dobanzii si cel al comisioanelor", explica Vasilescu. Oficialul BNR sustine ca in favoarea clientului este si faptul ca bancile sunt acum obligate sa prezinte un desfasurator al platilor catre banca, al ratelor, care sa cuprinda si eventualele mariri de dobanda sau de comisioane.
Venituri cu maximum 20% mai mari decat in anul anterior
Poate cea mai criticata reglementare de catre banci este cea care prevede luarea in calcul pentru acordarea creditului a unui venit cu maximum 20% mai mare decat cel declarat in anul anterior la Fisc. BNR permite totusi depasirea acestui prag, in cazul in care clientul aduce acte doveditoare, care sa ateste ca a fost promovat, ca i-a crescut salariul sau ca, s-a angajat in alta parte unde are un salariu mai mare. Normele precizeaza ca, daca nu poate fi ridicata fisa fiscala, din diverse motive, atunci creditul va fi acordat pe baza adeverintei de venit ori a documentelor justificatoare.
Fara credite umflate de dobanzile promotionale
Una dintre cele mai drastice masuri luate de BNR este cea care practic elimina avantajul dobanzilor promotionale. Banca centrala obliga bancile sa nu depaseasca gradul maxim de indatorare pe toata perioada contractului. Pana acum, unele banci calculau acest indice pe baza ratelor platite la dobanzi promotionale, mai mici, ceea ce insemna ca dupa terminarea promotiei gradul de indatorare depasea limita initiala, fapt recunoscut, neoficial, si de catre unii bancheri.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: Schimbari majore la impozitarea in domeniul HoReCa si a microîntreprinderilor. Ce regim fiscal alegem?
- Studiu Deloitte: pesimism mai puternic decat la inceputul pandemiei vizavi de conditiile economice in randul firmelor de capital privat din Europa Centrala
- Cushman & Wakefield Echinox: DPD a închiriat 3.500 mp spații de depozitare în VGP Park Arad
- Consumatorii renunță mai ușor decât înainte de pandemie la un brand după doar o experiență negativă. Interacțiunea umană rămâne importantă pentru loialitate
- BASF are din nou o crestere puternica a veniturilor in ciuda preturilor in crestere la materii prime si energie
- Opinie Deloitte: Digitalizarea ANAF – ce obligatii au contribuabilii vizati de RO e-Transport?
- EY România: Importatorii europeni obligați să realizeze activități de “due diligence” pentru achizițiile de mărfuri rusești
- Psiholog, Elena Ungureanu: Gestionarea echilibrului dintre carieră și viața personală este o problematică de ordin psihic deoarece procesul în sine implică trasarea de limite
- Succes obtinut de Libra Internet Bank - peste 21 milioane de lei atrase printr-o noua emisiune de obligatiuni
- Accor anunță deschiderea The Emporium Plovdiv - MGallery Inbox
- Sondaj EY România: Marea majoritate a contribuabililor nu a solicitat niciodată dobânzi aferente rambursărilor de TVA întârziate
- Radu Diaconu devine partener al EY România, în cadrul echipei de consultanță fiscală și juridică
- Studiu Deloitte: romanii considera ca schimbarile climatice sunt cauzate de activitatile umane si isi ajusteaza comportamentul de cumparare pentru a limita impactul negativ asupra mediului
- Opinie Deloitte: „Taxa Netflix”, un nou impozit in Romania
- Lidl ajunge la peste 12.000 de magazine in toate cele 31 de tari in care este prezent