Ce trebuie sa faci cand firma la care lucrezi incepe sa aiba probleme
Data publicarii: 02-02-2009 | HR/CariereLuna care tocmai s-a incheiat a avut ca principala caracteristica adancirea problemelor economice. Companiile din intreaga lume au concediat milioane de salariati, majoritatea pozitiilor in Statele Unite si Europa. Daca epicentrul crizei a fost pana acum in America si in tarile din Occident, in 2009 problemele s-au extins in Europa de Est. Cateva din marile companii prezente aici au anuntat deja un program strict de reducere a cheltuielilor care, in multe cazuri, inseamna inclusiv reducerea personalului.
In aceste conditii, strategia cea mai buna pe care o pot adopta angajatii este punerea raului in fata si pregatirea pentru ce poate fi mai neplacut: concedierea. Specialistii in resurse umane consultati de Wall Street Journal dau cateva sfaturi in acest sens.
1. Da curs intuitiei. Daca simti ca angajatorul incepe sa aiba probleme financiare, abandoneaza atitudinea pasiva, de asteptare si implica-te in gasirea unor noi oportunitati de munca. Iti vei putea negocia mai bine pachetul salarial si beneficiile din postura de angajat decat din cea de somer. Asadar, daca simti ca lucrurile merg spre rau in firma actuala, nu astepta momentul concedierii.
2. Pune-ti CV-ul in ordine. Imagineaza-ti ca in orice clipa vasul pe care esti s-ar putea scufunda. In acest caz, colacul de salvare este CV-ul. Cu cat il ai mai bine pregatit, cu atat sansele sa-ti gasesti un nou job cresc. In situatia economica actuala, e indicat sa nu enunti un obiectiv anume in deschiderea CV-ului pentru a nu ingusta numarul potentialilor angajatori.
3. Apeleaza la un specialist in HR. Psihologii specializati in strategii de recrutare si tehnici de intervievare iti pot oferi informatii pretioase despre atitudinea si discursul pe care trebuie sa il adopti in fata potentialilor angajatori. Cei care apeleaza la traineri profesionisti de interviu isi cresc sansele de a fi angajati cu pana la 46%, potrivit unui studiu al firmei de HR, Lee Hecht Harrison.
4. Reactiveaza-ti retelele de cunoscuti. Nu apela la reteaua de prieteni si cunoscuti abia dupa ce ai fost concediat. "Angajatorii gandesc ca oamenii cu un serviciu sunt in genereal de o calitate mai buna decat somerii" spune Marty Nemko, specialist in recrutare. El recomanda inceperea cautarilor unui alt loc de munca cat inca te poti referi la o pozitie curenta. Pune-ti in lucru, prin email-uri sau telefoane, lantul de cunoscuti si adu la cunostina angajatorilor vizati ca esti dispus sa explorezi optiunile lor.
5. Intreprinde propriile cercetari. Afla ce sectoare inca o duc bine, fie in industria in care lucrezi, fie in alta in care ai abilitati. Ia avantaj fata de altii prin dezvoltarea unei strategii de tranzitie. In loc sa ramai intr-un domeniu ce da semne de stingere, ia in considerare dezvoltarea cunostintelor tale in domenii aflate in crestere.
6. Fa-ti treba ca si pana acum. "Incearca sa lucrezi cu aceeasi mentalitate chiar daca vezi in jur cazand departament dupa departament", spune Beth Ross, expert in cariera. Aceasta atitudine iti aduce doua avantaje: compania se poate redresa intr-un final, iar devotamentul tau va fi apreciat; chiar daca va trebui sa pleci, vechiul angajator va fi dispus sa iti dea o referinta pozitiva.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice