Stocul de spatii comerciale moderne va creste cu 240.000 mp suprafata construita, in 2009

Data publicarii: 13-03-2009 | Afaceri

Stocul de spatii comerciale moderne va creste in 2009 cu 240.000 mp suprafata construita , fata de stocul total din 2008 de 950.000 mp, au anuntat reprezentantii departamentului studii de piata a BNP Paribas Real Estate.

Piata spatiilor comerciale a cunoscut o evolutie in 2008, caracterizata de cresterea semnificativa a ofertei si diversificarea tipurilor de spatii comerciale. In 2008, stocul de spatii moderne a crescut cu aproximativ 250.000 mp suprafata construita, ajungand la un total de 950.000 mp, se arata in studiul de piata al BNP Paribas Real Estate.

"Anul trecut dinamica pe segmentul magazinelor tip mall a fost sustinuta de incheierea a numeroase contracte de preinchiriere. Acest fapt demonstreaza inca o data lipsa de spatii comerciale de calitate comparativ cu nivelul crescut al cererii. Aceasta provine in principal din partea companiilor internationale care doresc sa intre pe piata locala si sa deschida magazine in cadrul mall-urilor, in defavoarea spatiilor comerciale stradale" au constat reprezentantii departamentului studii de piata.  

Potrivit acestora, desi pe piata spatiilor comerciale din Bucuresti s-a inregistrat o crestere semnificativa a ofertei si activitatii de inchiriere, incepand cu trimestrul IV din 2008 volumul tranzactiilor comerciale a scazut usor. Decembrie 2008 a fost prima luna in care s-a inregistrat o scadere a tranzactiilor comerciale (cu 0,2%) comparativ cu aceeasi perioada din 2007. 

De asemenea, numarul spatiilor stradale disponibile a crescut vizibil din cauza numarului semnificativ de comercianti care fie si-au inchis afacerile, fie au preferat sa isi relocheze activitatea in mall-uri. Relocarile au fost determinate de nivelul actual excesiv al chiriilor solicitate de proprietarii spatiilor stradale ultracentrale, de atractivitatea traficului intens din cadrul mall-urilor si de conditiile economice actuale.

"Scaderea brusca a ritmului de extindere a retelelor bancare, institutiilor financiare non-bancare si lanturilor de farmacii, coroborata cu nivelul foarte ridicat al chiriilor comparativ cu calitatea spatiilor oferite, au determinat scaderea cererii pentru spatiile stradale ultracentrale in 2008. In aceste conditii, cand concurenta dintre comercianti s-a concentrat pe cele mai atractive spatii din centrele comerciale, dezvoltatorii au fost nevoiti sa gaseasca solutii inovatoare pentru imbunatatirea design-ului, arhitecturii si serviciilor oferite in cadrul proiectelor. Acestea sunt elementele care vor face diferenta si vor asigura succesul proiectelor comericale in viitor" a spus analistul Dragos Radu din cadrul departamentului studii de piata a BNP Paribas Real Estate.

Conform studiilor, inceputul anului 2008 a adus o usoara crestere a chiriilor medii pentru spatiile stradale, de aproximativ 10-15%. La sfarsitul anului, in conditiile cererii mai scazute si dificultatilor economice, chiriile au stagnat, inregistrand chiar o usoara scadere. In cea de-a doua jumatate a lui 2008 chiriile au atins un nivel maxim de 120-130 euro mp/luna pentru spatii stradale ultracentrale de pana la 75 mp, in timp ce pentru spatiile mai mari de 75 mp chiriile au fost 80-90 euro/ mp/luna. In zonele secundare chiriile au variat intre 45-75 euro/mp/luna, iar la periferie intre 20-30 Euro/mp/luna.

Cele mai mari proiecte propuse spre livrare in 2009 sunt: AFI Cotroceni Park (75.000 mp) in vestul Bucurestiului, Sun Plaza (76.000 mp) in sud, Grand Arena Mall (50.000 mp), faza I din Mega Designer Outlet si finalizarea extinderii Plaza Romania (6.000 mp). Tot in 2009 va fi lansat primul centru comercial cu brand-uri  exclusiv de lux, Cocor Luxury Store, cu o suprafata de 10.000 mp.

Analistul Dragos Radu mai condidera ca odata cu finalizarea acestor proiecte competitia va deveni puternica, in special in zona de sud a Bucurestiului, unde vor functiona trei mall-uri: City Mall, Grand Arena Mall si Sun Plaza Mall. O situatie similara va exista si in vest, unde intr-un perimetru relativ restrans vor fi concentrate trei centre comerciale importante: Plaza Romania, Liberty Center si AFI Cotroceni Park.

In viitorul apropiat vor fi incurajate noile tipuri de spatii comerciale precum parcurile comerciale si centrele multi-brand tip outlet. De asemenea, avand in vedere contextul economic actual, se estimeaza ca retelele de magazine tip discount vor fi atractive pentru clienti.Tendinta cresterii numarului de spatii stradale disponibile va continua in primul semestru din 2009. Numerosi comercianti vor inchide locatiile neprofitabile sau isi vor reduce suprafetele existente.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG