Ieftinirea creditelor in lei pe termen scurt, impiedicata de cresterea riscurilor cu 40%
Data publicarii: 02-10-2009 | Finante-BanciReducerea dobanzii BNR la nivelul de acum 20 de luni ar putea fi necesara pentru ieftinirea creditelor, dar nu este si suficienta. Atat cresterea costului riscului cu minimum doua procente, cat si cea a remunerarii depozitelor cu peste trei procente ii determina pe analisti sa considere ca o reintoarcere la preturile creditelor din februarie 2008 nu este inca posibila. Acestia evita chiar sa anticipeze momentul in care ieftinirea va fi vizibila.
In conditiile in care, cel putin teoretic, dobanda de politica monetara influenteaza costurile creditelor si depozitelor in moneda nationala, reducerea la 8%, intrata deja in vigoare, ar trebui sa-si produca efectele, mai devreme sau mai tarziu. Iar cel mai asteptat este, fara doar si poate, cel referitor la ieftinirea creditelor. Din pacate, conditiile actuale din economie si modul in care vor evolua acestea in urmatoarele luni ii determina pe analisti, cand vine vorba de scaderea dobanzilor la credite, sa fie mai degraba adeptii unui "mai tarziu", decat ai unui "mai devreme".
Acum si atunci
Actualul nivel de 8% este similar celui din februarie 2008, o perioada in care consumerismul isi traia momentele sale de glorie, in care dobanda anuala efectiva medie la creditele de consum in lei era de 17,86%, cea de la ipotecare, de 11,08%, nivelul provizioanelor constituite de banci era de numai patru miliarde de lei, iar costul riscului, adica marja dintre dobanzile la active si pasive, depasea cu putin cinci puncte procentuale.
De altfel, la nivel mondial acest indicator era redus, iar bancile inca se conduceau dupa asa-zisa regula "3-6-3", adica remunerau depozitele cu 3%, imprumutau cu 6% si apoi plecau la golf la ora 3.00 dupa-amiaza. Din data de 30 septembrie, dobanda de politica monetara este din nou 8%. Dar, in acelasi timp, DAE la ipotecarele in lei se apropie de 13%, cea in cazul creditelor de consum a ajuns la peste 23%, iar costul riscului a depasit sapte puncte procentuale, cu 40% mai mult decat in februarie 2008.
Insa cea mai mare deteriorare inregistrata din februarie 2008 si pana acum a cunoscut-o neperformanta, bancile fiind nevoite sa-si tripleze volumul provizioanelor, pana la 12 miliarde de lei. In aceste conditii, se mai poate reveni la un cost al creditelor similar cu cel inregistrat cu 20 de luni in urma, cand dobanda BNR era tot de 8%?
Integral in Financiarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online