Acest dezastru economic mondial a fost provocat de oameni pregatiti la cele mai importante universitati din lume

Data publicarii: 16-11-2009 | HR/Cariere

Trainerul international Filipe Carrera, specialist in antreprenoriat: Performantele unui angajat nu tin de recompense financiare, ci de modul in care este tratat. Trainerul international Filipe Carrera, prezent la Iasi in cadrul conferintei JCI Romania, spune ca, pentru a fi performanti, angajatii nu trebuie sa fie motivati doar de patroni, ci si de ei insisi. Iar pentru a te realiza personal nu trebuie sa tii cont de varsta, religie sau culoare, pentru ca oricare poate gasi nenumarate scuze pentru a-si justifica un esec.

"Financiarul": Care credeti ca este cea mai importanta lectie pe care au invatat-o din aceasta criza atat managerii, cat si angajatii?

Filipe Carrera: In primul rand, am vazut ca atunci cand un eveniment se produce la o oarecare distanta de noi, ne afecteaza, chiar si de la departare. Vorbim despre modul in care functioneaza o retea. O persoana poate face sa se miste un grup intreg, dintr-o singura miscare a unui brat. Asta s-a intamplat si la nivel mondial. Trebuie sa intelegem ca lumea s-a schimbat. Niciodata, pana acum, oamenii nu au fost atat de puternic interconectati. Trebuie sa intelegem cum functioneaza aceste retele si totodata cum trebuie sa ne adaptam noii ere. Nu exista persoane izolate, suntem conectati cu propriile noastre retele, cum sunt prietenii, colegii de serviciu, si suntem afectati de deciziile altora. Trebuie sa incetam sa gandim la nivel individual si sa ne consideram ca parte a unei retele si cum poate aceasta sa ne ajute.

Motivatii
 
Cum poate un manager sa isi tina zi de zi angajatul implicat in munca sa? Ce secrete sunt pentru ca angajatul sa considere ca are parte zilnic de noi si noi provocari?

Cred ca intr-un anumit fel actionam in functie de niste principii de baza, reactionam la impulsuri negative si pozitive, asa ca motivatiile nu vin neaparat din bani. De altfel, exista un experiment extraordinar, in cadrul caruia doua grupuri sunt rugate sa indeplineasca aceeasi sarcina. Unui grup i s-a promis o recompensa in bani, iar celuilalt nu. Lucrul ciudat este ca ideea cea mai creativa a venit din partea celor care nu urmau sa castige niciun ban. Pentru ca uneori ne concentram numai pe rezultatul final si nu la cum sa ne confruntam cu o anumita situatie. Deci, motivarea nu se face doar punand mai multi bani pe masa sau, spre exemplu, recrutand oameni tot mai educati. Va dau un exemplu dramatic. Aceasta criza a fost creata de oamenii pregatiti la cele mai performante universitati din lume si cu cele mai bune rezultate. Si cu toate acestea au reusit sa duca intreaga lume intr-o criza financiara. Deci, ceea ce ii motiveaza pe oameni este modul in care ii tratam. De asemenea, este important sa lucram mereu intr-o structura, intr-o retea, si nu individual, ca si cum nu am avea nicio responsabilitate.

Si, mai mult, nu se pune problema sa existe cineva care sa ne motiveze, ci noi ca indivizi trebuie sa ne motivam permanent, sa fim mai buni in fiecare zi, sa indeplinim sarcini tot mai dificile ca sa putem primi recunoastere si ca sa putem aspira la lucruri mai bune. Nu putem lasa dezvoltarea noastra in sarcina altora. Ca angajat, trebuie sa ne percepem ca niste companii care au nu numai departamente pentru acordarea de recompense, ci si unul financiar, de dezvoltare, de training. In ultima mea carte despre retele spun ca trebuie sa te tratezi pe tine ca si cum ai fi o firma pe care o detii, iar tu esti propriul client, un client exclusivist, dar care poate schimba intregul curs al afacerii.
 
Un lider are nevoie de experienta
 
Ce calitati trebuie sa aiba un lider? Credeti ca exista talent innascut sau se pot invata tehnici pentru a ajunge un bun manager?

Leadershipul este precum inotul. Nu poti invata sa fii lider din carti. Incearca sa citesti o carte despre inot si apoi aruncate in apa. Inveti despre conducere din experienta. De aceea sunt si unele organizatii care promoveaza lideri de la varste foarte tinere, de 18-20 de ani. Iar acolo cel mai important este ca ai oportunitatea de a conduce, de a capata experienta. Deci, daca vrei sa te dezvolti ca lider ar trebui sa te implici in comunitate sau in alte domenii, in proiecte in aceste zone. Sa faci lucruri care vor ajuta la imbunatatirea calitatilor tale de lider. Stii ca poti invata reguli precum cele de comunicare sau de relationare, dar celelalte vin din experienta. Din punctul meu de vedere nu exista conducatori innascuti. Nu pot spune despre o persoana din prima ca este un lider, ci doar pot recunoaste ca in anumite momente se comporta ca un lider. Acest lucru depinde de circumstante. S-ar putea sa ajungi la un punct in care modul tau de a face lucruri sa fie considerat de ceilalti ca fiind lucrul corect. Iar in alte momente, poti fi contestat.

Integral in Financiarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG