ANPC:Majoritatea amendamentelor propuse de reprezentantii sistemului bancar deturneaza sensul OUG 50
Data publicarii: 08-10-2010 | Finante-BanciMajoritatea amendamentelor propuse pana in prezent deturneaza sensul OUG 50/2010 si sunt menite sa conserve dezechilibrul existent intre obligatiile si drepturile partilor din conventiile de credit, se arata intr-un comunicat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).
Astfel, referitor la amendamentele la OUG 50/2010 propuse de reprezentantii sistemului bancar, ce au fost preluate de Comisia pentru Politica Economica, Reforma si Privatizare in sedinta din 5 octombrie, ANPC sustine ca se regasesc unele prevederi care afecteaza in mod grav consumatorii.
Este vorba de perceperea, de catre creditori a unui comision de retragere pentru sumele provenite din creditele acordate prin intermediul unui card (carduri de credit, descoperit de cont pe cardul de salariu). ANPC atrage atentia ca, prin perceperea de catre creditori a unui comision de administrare cont curent, concomitent cu perceperea unui comision de administrare credit, se creeaza posibilitatea de a taxa de doua ori acelasi serviciu prestat consumatorului.
Totodata, este amintita aplicarea dobanzii penalizatoare la sumele restante prevazute in contract (inclusiv la dobanda si comisioane). Alt amendament se refera la anularea, in cazul contractelor de cesiune, a prevederii conform careia cesionarul era obligat sa aiba o persoana de contact in Romania.
"In acest fel, consumatorii ale caror contracte au fost cesionate unor societati din afara tarii raman fara posibilitatea de a rezolva eventuale probleme aparute pe parcursul derularii contractului, stiut fiind faptul ca ANPC nu poate verifica respectarea prevederilor legale decat pe teritoriul Romaniei. De asemenea, acelasi rezultat il are si faptul ca i se permite creditorului cedent sa nu notifice cesiunea consumatorului", anunta ANPC.
Institutia aduce in discutie si pastrarea comisioanelor si tarifelor prevazute in contractele de credit initiale. ANPC precizeaza ca acest amendament elimina posibilitatea consumatorilor de a obtine in instanta anularea anumitor comisioane percepute abuziv, practic se legalizeaza comisioane considerate pana acum de catre instante ca fiind ilegale.
"Mai mult, asa cum este formulat respectivul amendament: <<ratele nevariabile ale dobanzii, marjele nevariabile, comisioanele si tarifele din contractele de credit aflate in curs de derulare raman fixe la valoarea de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta>> impune aplicarea retroactiva a unor reglementari care vor fi adoptate prin Legea de aprobare a OUG 50/2010, ceea ce incalca Constitutia Romaniei (data intrarii in vigoare a OUG 50/2010 a fost 21 iunie 2010, legea de aprobare este evident ulterioara)", se spune in comunicat.
ANPC vorbeste si despre modificarea clauzelor aferente dobanzilor variabile prin raportarea la un indice de referinta, pastrandu-se nivelul de dobanda de la data conversiei. Autoritatea subliniaza faptul ca, in ultimii doi ani, dobanzile la credite au fost majorate succesiv intr-un mod netransparent in baza unor clauze considerate abuzive de catre instantele de judecata, iar amendamentul propus de Comisie anuleaza dreptul consumatorilor de a obtine in instanta corectarea acestor abuzuri.
"Desi reprezentantii creditorilor au afirmat public ca transpunerea dobanzilor existente in formula "indice + marja", conduce la majorari viitoare de dobanzi, indicii de referinta Euribor si Libor fiind in prezent la minime istorice, totusi au solicitat completarea articolului din Ordonanta cu precizarea in mod expres a mentinerii nivelului de dobanda de la data conversiei", se spune in comunicat.
ANPC atrage atentia si asupra faptului ca se ajunge la inducerea in eroare a consumatorilor prin permiterea comercializarii in acelasi spatiu comercial a bunurilor de consum si a serviciilor de creditare chiar si in cazul in care nu este vorba de un contract de credit legat, desi consumatorului i se da de inteles ca exista o legatura intre comerciant si creditor.
"Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sustine in continuare adoptarea legii intr-o forma cat mai apropiata de cea propusa. Respectarea drepturilor consumatorilor si crearea unui mediu concurential corect in domeniul serviciilor financiare sunt modalitatile optime de reluare a creditarii, de dezvoltare si crestere a profitului", se mai spune in comunicat.
Astfel, referitor la amendamentele la OUG 50/2010 propuse de reprezentantii sistemului bancar, ce au fost preluate de Comisia pentru Politica Economica, Reforma si Privatizare in sedinta din 5 octombrie, ANPC sustine ca se regasesc unele prevederi care afecteaza in mod grav consumatorii.
Este vorba de perceperea, de catre creditori a unui comision de retragere pentru sumele provenite din creditele acordate prin intermediul unui card (carduri de credit, descoperit de cont pe cardul de salariu). ANPC atrage atentia ca, prin perceperea de catre creditori a unui comision de administrare cont curent, concomitent cu perceperea unui comision de administrare credit, se creeaza posibilitatea de a taxa de doua ori acelasi serviciu prestat consumatorului.
Totodata, este amintita aplicarea dobanzii penalizatoare la sumele restante prevazute in contract (inclusiv la dobanda si comisioane). Alt amendament se refera la anularea, in cazul contractelor de cesiune, a prevederii conform careia cesionarul era obligat sa aiba o persoana de contact in Romania.
"In acest fel, consumatorii ale caror contracte au fost cesionate unor societati din afara tarii raman fara posibilitatea de a rezolva eventuale probleme aparute pe parcursul derularii contractului, stiut fiind faptul ca ANPC nu poate verifica respectarea prevederilor legale decat pe teritoriul Romaniei. De asemenea, acelasi rezultat il are si faptul ca i se permite creditorului cedent sa nu notifice cesiunea consumatorului", anunta ANPC.
Institutia aduce in discutie si pastrarea comisioanelor si tarifelor prevazute in contractele de credit initiale. ANPC precizeaza ca acest amendament elimina posibilitatea consumatorilor de a obtine in instanta anularea anumitor comisioane percepute abuziv, practic se legalizeaza comisioane considerate pana acum de catre instante ca fiind ilegale.
"Mai mult, asa cum este formulat respectivul amendament: <<ratele nevariabile ale dobanzii, marjele nevariabile, comisioanele si tarifele din contractele de credit aflate in curs de derulare raman fixe la valoarea de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta>> impune aplicarea retroactiva a unor reglementari care vor fi adoptate prin Legea de aprobare a OUG 50/2010, ceea ce incalca Constitutia Romaniei (data intrarii in vigoare a OUG 50/2010 a fost 21 iunie 2010, legea de aprobare este evident ulterioara)", se spune in comunicat.
ANPC vorbeste si despre modificarea clauzelor aferente dobanzilor variabile prin raportarea la un indice de referinta, pastrandu-se nivelul de dobanda de la data conversiei. Autoritatea subliniaza faptul ca, in ultimii doi ani, dobanzile la credite au fost majorate succesiv intr-un mod netransparent in baza unor clauze considerate abuzive de catre instantele de judecata, iar amendamentul propus de Comisie anuleaza dreptul consumatorilor de a obtine in instanta corectarea acestor abuzuri.
"Desi reprezentantii creditorilor au afirmat public ca transpunerea dobanzilor existente in formula "indice + marja", conduce la majorari viitoare de dobanzi, indicii de referinta Euribor si Libor fiind in prezent la minime istorice, totusi au solicitat completarea articolului din Ordonanta cu precizarea in mod expres a mentinerii nivelului de dobanda de la data conversiei", se spune in comunicat.
ANPC atrage atentia si asupra faptului ca se ajunge la inducerea in eroare a consumatorilor prin permiterea comercializarii in acelasi spatiu comercial a bunurilor de consum si a serviciilor de creditare chiar si in cazul in care nu este vorba de un contract de credit legat, desi consumatorului i se da de inteles ca exista o legatura intre comerciant si creditor.
"Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sustine in continuare adoptarea legii intr-o forma cat mai apropiata de cea propusa. Respectarea drepturilor consumatorilor si crearea unui mediu concurential corect in domeniul serviciilor financiare sunt modalitatile optime de reluare a creditarii, de dezvoltare si crestere a profitului", se mai spune in comunicat.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an
- Birourile viitorului: colaborare, energie și atragerea talentelor, cu un grad de ocupare ideal intre 50% și 85%
- Schneider Electric a încheiat primul trimestru cu realizări importante în materie de sustenabilitate
- Leul se prăbușește pentru a treia zi consecutiv: Euro atinge un nou maxim istoric de 5.1222 lei.
- Opinie Deloitte: Reglementarile se schimba, provocarile de business raman. Sustenabilitatea, dincolo de obligatiile de raportare, ca solutie de crestere pe termen lung
- Sales Partner, startup de digitalizare a operațiunilor dealerilor auto, vizează o finanțare de un milion de euro pentru extindere în Europa și dezvoltarea tehnologiei
- Studiu EY: Creșterea cererii de energie din partea companiilor creează noi provocări, dar și o mare oportunitate pentru furnizori
- Studiu Deloitte: 2/3 din companii invoca lipsa de experienta a noilor angajati, in timp ce posturile de incepatori sunt preluate de AI
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște