Rezultate preliminare UNSAR 2011: La nivel agregat, primele brute subscrise au continut sa scada
Data publicarii: 22-02-2012 | Finante-Banci
In termeni nominali, fara indexarea primelor brute subscrise cu rata inflatiei, rezultatele obtinute de membrii UNSAR in 2011 indica un volum total de prime brute subscrise in valoare de 6, 5 miliarde lei. Cu un an in urma, la sfarsitul lui 2010 acelasi indicator de raportare arata un volum de 6, 9 miliarde lei, concluzia fiind aceea ca la nivelul Asociatiei asiguratorilor primele subscrise agregat au scazut procentual in 2011 fata de 2010 cu circa -6%.
Reamintim faptul ca cele 22 de societati membre UNSAR detin impreuna o pondere de circa 82% din subscrierile realizate la nivelul intregii piete a asigurarilor, fapt care face din Asociatia asiguratorilor un barometru important al estimarilor pentru rezultatele din intreaga industrie de profil.
In raport cu evolutia macroeconomica a Romaniei in 2011 care, conform cifrelor preliminare, a inregistrat o crestere a PIB (serie bruta) de circa 2,5%, rezultatele pietei asigurarilor nu urmeaza acelasi trend. Motivele sunt in principal legate de evolutia slaba a segmentelor de economie de care depinde piata asigurarilor si anume : industria auto, leasing, constructii de locuinte, credite bancare precum si de scaderea puterii de cumparare a populatiei. Nu in ultimul rand este cunoscut faptul ca exista o anumita inertie a dezvoltarii pietei asigurarilor in raport cu economia in ansamblul ei. Astfel , in perioade de recesiune, sectorul asigurarilor scade intr-un ritm mai lent decat alte segmente ale economiei, in timp ce in perioade de revigorare a economiei, dinamica asigurarilor este mai putin pronuntata decat restul sectoarelor de activitate.
In ce priveste evolutia celor doua linii principale de subscriere, asigurarile generale respectiv asigurarile de viata, acestea au inregistrat ritmuri complet diferite in 2011. Astfel, in timp ce prima categorie a continuat sa scada pe tot parcursul anului recent incheiat, cea de-a doua a inregistrat un trend ascendent in cea mai mare parte a anului.
In cifre, asiguratorii UNSAR au subscris anul trecut prime brute la asigurarile generale in valoare de 5 mld lei fata de 5, 5 mld in 2010, in scadere procentuala cu circa 9%. In acelasi timp asigurarile de viata au inregistrat un plus de 6, 4% , corespunzator unui volum de prime de 1, 5mld lei fata de 1, 4 mld lei in 2010.
Analiza rezultatelor pe fiecare din cele patru trimestre din 2011 releva faptul ca in trimestrul IV piata asigurarilor a inregistrat un recul mai pronuntat in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, dupa ce in primele trei trimestre decalajul se diminuase treptat. Tendinta s-a manifestat si la nivelul macro al economiei acolo unde in trimestrul IV , Produsul Intern Brut (PIB) a fost in termeni reali mai mic cu 0, 2% comparativ cu trimestrul III din 2011.
Principalul motor al pietei asigurarilor generale ramane segmentul asigurarilor auto.
In 2011, asigurarile RCA au contribuit decisiv la diminuarea cifrei de afaceri a membrilor UNSAR, scaderea fata de 2010 fiind de 21%. In aceeasi nota, asigurarile CASCO au mai adaugat la pierderi un procent de 17%. Colapsul vanzarilor de automobile noi este unul dintre explicatiile acestei situatii. Conform datelor APIA, in 2011 vanzarile totale de autovehicule au scazut cu 7, 4%, comparativ cu anul precedent. Cele de autoturisme cu 11%, raportat la aceeasi perioada.
Introducerea deductibilitatii TVA in procent de 50%, reluarea programului rabla si imbunatatirea situatiei economice in 2012 ar putea aduce in 2012,conform oficialilor APIA, un reviriment al pietei auto cu efecte pozitive si asupra subscrierilor de prime la sectorul de asigurari CASCO.
Printre putinele linii de business care au inregistrat cresteri in 2011 se numara asigurarile facultative de locuinte cu un plus procentual de 60% fata de 2010.
Din datele provenite de la membrii UNSAR, numarul de contracte aflate in vigoare la sfarsitul perioadei de raportare a ajuns la peste 4 mil fata de 1,8mil in 2010. Precizam faptul ca este vorba despre asigurari facultative si nu obligatorii, cifrele pentru acestea din urma fiind raportate de catre PAID.
In ce priveste evolutia asigurarilor de viata in 2011, segmentul de polite traditionale (cu randament garantat) au fost preferate in mai mare masura de clientii societatilor , primele brute subscrise fiind mai mari cu aprox 12% fata de 2010. Prin contrast, asigurarile cu componenta investitionala (unit linked) au scazut cu 2,3% ceea ce demonstreaza ca in perioade dificile din punct de vedere economic asiguratii prefera produse cu un grad de risc mai scazut in detrimentul in castigurilor aduse de investitii.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online