Alina Gorghiu: Ar fi incorect ca un mediator sa fie angajat al unei banci, in caz de litigiu cu un client
Data publicarii: 08-07-2013 | Finante-BanciPentru clientii bancilor comerciale ar fi incorect ca un mediator sa fie angajat al unei banci, in cazul in care un litigiu intre o banca comerciala si un client intra in institutia medierii, inainte de a se ajunge la instanta de judecata, considera Alina Gorghiu, deputat, membra a Comisiei juridice, de disciplina si imunitate a Camerei Deputatilor.
'A existat, la un moment dat, ideea unui mediator bancar care sa fie angajatul bancii, lucru care, cred eu, este incorect fata de clientii bancilor, pentru ca si-ar pierde neutralitatea si obiectivitatea mediatorul, daca ar fi angajatul bancii. Sunt convinsa ca bancile ar putea fi si mai receptive la metoda aceasta a medierii de solutionare a cauzelor, pentru ca este mult mai elegant sa apelezi la un mediator care sa nu fie din interiorul institutiei, asa cum isi doresc bancile', a declarat, pentru AGERPRES, Alina Gorghiu..
Deputatul Gorghiu a participat la o conferinta care a avut ca tema medierea si protectia consumatorilor, subiectul central fiind Legea 115/2012 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, in contextul adoptarii de catre Parlamentul European, in martie, a Directivei privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum.
Aceasta a precizat ca institutiile bancare au fost receptive fata de institutia medierii si au existat si cazuri in care nu s-a ajuns la completul de judecata.
'La nivel public, cei de la Asociatia Romana a Bancilor, domnul Ghetea (Radu Gratian Ghetea, presedinele ARB n.r), au comunicat faptul ca sunt foarte deschisi catre institutia medierii. Pe de alta parte, stiu mai multi mediatori din Bucuresti si din tara care au facut mediere in domeniul bancar intre clienti si banci, chiar medieri cu succes. Discutia referitoare la clauzele abuzive din contractele bancare face parte din obiectul de reglementare a institutiei medierii, deci oricand se poate discuta un asemenea obiect care tine de o clauza abuziva, in fata unui mediator, intr-o procedura cat se poate de confidentiala cu institutia care a reglementat contractul ce ar putea contine o astfel de clauza abuziva. Medierea este o procedura confidentiala, asa scrie in lege. Mediatorul nu da solutii, doar partile gasesc o solutie, care se pune in scris in acordul de mediere, iar acea intelegere trebuie sa respecte criteriile legale, adica trebuie sa nu incalce dispozitiile legale in vigoare. Mediatorul doar faciliteaza discutia si comunicarea intre parti, partile sunt cele care dispun asupra solutiei pe care doresc sa o aplice', a explicat Gorghiu.
Din 2006, de cand s-a conturat legea, au existat niste pasi foarte importanti in directia implementarii institutiei medierii, a aratat deputatul.
'Au fost obligate instantele sa recomande medierea. Lucrul acesta a generat un val de cauze trimise de la instantele de judecata la mediator. In al doilea rand, s-a impus obligativitatea sedintei de informare, care este gratuita, ceea ce a insemnat ca pe un anumit numar de litigii, pe un anumit numar de obiecte de litigii, cum ar fi dreptul muncii, pe consum, pe litigiile de dreptul familiei, pe litigiile civile sub 50.000 de lei, se merge la sedintele de informare gratuit. Nu mai e mult pana la 1 august, cand aceasta sedinta de informare obligatorie va prinde realmente contur, pentru ca orice actiune de depunere in instanta a acestor tipuri de litigii va primi solutia de inadmisibile si va fi necesar sa se mearga la mediator', a subliniat Alina Gorghiu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice