Consiliul Concurentei: Un kilometru de autostrada din Romania este de trei ori mai scump decat in Bulgaria
Data publicarii: 29-08-2013 | EconomiePretul unui kilometru de autostrada in Romania este de trei ori mai mare decat in Bulgaria, potrivit unui raport al Consiliului Concurentei (CC) pentru piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi, dat miercuri publicitatii.
In urma prelucrarii datelor si informatiilor puse la dispozitie de CNADNR, in Romania, pretul mediu al unui kilometru de autostrada construit in zona de ses este de 23,34 milioane lei/km, iar cel al unui kilometru de autostrada construit in zona de deal este de 20,87 milioane lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost.
"In cadrul analizei s-a constatat o variatie semnificativa a preturilor medii pe kilometrul de autostrada. Spre exemplu, la zona de ses, in Romania, preturile au variat in intervalul 2,68 milioane de euro (tronsonul Fetesti - Cernavoda) si 11,61 milioane de euro (varianta de ocolire Pitesti), in Bulgaria intre 2 milioane de euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora - Yambol) si 2,8 milioane de euro (Hemus - Sofia si Yana), iar in Polonia intre 4,6 milioane de euro (Zgorzelec - Krzyżowa) si 12,4 milioane de euro (Zgorzelec - Krzyżowa)", releva datele raportului.
Prin urmare, conform CC, in Romania, variatia pretului mediu pentru un kilometru de autostrada construit in aceeasi forma de relief este cea mai mare (45,86%), fata de Polonia (36,42%) si Bulgaria (14,22%). Comparativ cu Bulgaria, pretul mediu/kilometru de autostrada construit in zona de ses este de aproape trei ori mai mare.
In urma anchetei sectoriale privind piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi, Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor contractante sa evite incheierea de acte aditionale la contractele initiale, intrucat a constatat ca exista situatii in care, prin semnarea acestui tip de documente, castigatorul licitatiei (cel care ofera cel mai mic pret) negociaza direct cu autoritatea contractanta o noua valoare a lucrarii. Aceasta valoare poate deveni mai mare decat cea a ofertelor depuse initial de concurentii sai, a explicat Consiliul Concurentei.
Potrivit sursei citate, in perioada iunie 2010 - iunie 2011, pentru 96 de contracte de executie de lucrari de constructii de drumuri si de servicii, au fost incheiate 203 de acte aditionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor.
Din cele 23 de contracte cu valoare modificata, pentru opt contracte valoarea initiala a fost marita cu aproape 50%, pentru alte opt contracte valoarea initiala a crescut intre 10% - 30%, iar doua contracte de lucrari au suferit modificari de peste 50% din valoarea initiala.
Aceasta situatie nu este o caracteristica doar a pietei romanesti. Conform unui raport al Curtii Europene de Conturi privind lucrarile de infrastructura derulate din fonduri comunitare in Germania, Grecia, Polonia si Spania in perioada 2000 - 2013, costurile a 46% din proiectele auditate au crescut cu peste 20% in timpul executiei lucrarii.
Analiza realizata de Consiliul Concurentei indica faptul ca piata lucrarilor de constructii de drumuri este o piata slab concentrata, pe aceasta fiind active aproximativ 640 de companii.
"Asocierile intre companii in vederea participarii la licitatii, precum si prezenta unei companii in doua sau mai multe asocieri, pentru a participa la licitatii ce se desfasoara in acelasi timp, sunt frecvente si reprezinta caracteristici ale acestei piete. Desi legale conform legislatiei privind achizitiile publice, din punct de vedere al concurentei acestea creeaza suspiciuni privind schimbul de informatii sensibile intre participanti si limiteaza posibilitatea partilor de a concura una cu cealalta sau cu terti in calitate de companii independente', mai precizeaza raportul.
In vederea asigurarii unei concurente reale in cadrul unei licitatii, Consiliul Concurentei considera necesara limitarea interactiunii intre ofertanti si evitarea organizarii simultane a licitatiilor cu acelasi obiect (asa cum s-a intamplat in cazul celor sase licitatii corespunzatoare celor sase sectoare organizate de Consiliul General al Municipiului Bucuresti pentru atribuirea contractelor-cadru de asfaltare a strazilor).
Pe de alta parte, implicarea companiilor in mai multe contracte de lucrari de constructii de drumuri in acelasi timp, fara a dispune in mod real de resursele necesare, poate conduce la disfunctionalitati ale pietei, prin intarzieri in executarea lucrarilor si implicit, cresterea costurilor acestora.
Studiul autoritatii de concurenta arata ca termenele de executie a lucrarilor din Romania au fost depasite la majoritatea tronsoanelor de autostrada cu mai mult de 12 luni. Conform aceluiasi raport al Curtii Europene de Conturi, proiectele de infrastructura derulate in tarile incluse in analiza au inregistrat depasiri de termen, in medie cu noua luni, ceea ce reprezinta 41% din termenul planificat initial.
In perioada 2007 - 2011, marja medie a profitului obtinut in sector a fost de 7%, respectiv de aproximativ 8% pentru constructorii romani, si de 4% pentru cei straini.
Raportul Consiliului Concurentei mentioneaza faptul ca, desi obligatorie, publicarea in anunturile de participare a valorii estimate a contractelor de lucrari de constructii de drumuri poate influenta/afecta formarea pretului. Cunoasterea acestora poate conduce la elaborarea unor oferte financiare care nu reflecta costurile reale si performantele economice ale companiilor, ci tind sa se alinieze la aceste valori estimate.
In cazul companiilor care sunt detinute de autoritati locale, Consiliul Concurentei va colabora cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice in vederea analizarii modului in care acestor companii le sunt incredintate contracte publice, din perspectiva respectarii regulilor de concurenta si ajutor de stat.
In contextul demersurilor pentru divizarea CNADNR si constituirea a doua noi companii nationale, Consiliul Concurentei recomanda initiatorului actului normativ sa delimiteze clar activitatile ce au caracter de serviciu de interes economic general de cele cu caracter comercial, cat si sursele de finantare pentru cele doua categorii de activitati.
In cadrul anchetei sectoriale pe piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi din Romania, Consiliul Concurentei a solicitat informatii atat companiilor din sector, cat si administratorilor retelei de drumuri publice.
In urma acesteia, au fost initiate patru investigatii privind posibile intelegeri anticoncurentiale de tip cartel (extractia/prelucrarea si comercializarea de agregate minerale de balastiera, participarea cu oferte trucate la licitatiile organizate de DRDP Craiova, impartirea pietei intre unele companii active pe piata lucrarilor de constructii de drumuri aflate in administrarea DRDP Brasov, respectiv DRDP Timisoara), ce se afla in prezent in derulare.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări