Seclaman (CC): CFR Calatori ar trebui privatizata pe bursa, in pachete de 10-15%

Data publicarii: 07-10-2015 | Bursa
Compania CFR Calatori ar trebui privatizata pe bursa, cu pachete de actiuni de 10-15%, astfel incat sa nu dam posibilitatea inlocuirii monopolului de stat cu cel privat, considera directorul Directiei de supraveghere feroviara din cadrul Consiliului Concurentei, Vasile Seclaman.

Potrivit acestuia, daca CFR Marfa are o cota de piata sub 50%, pe piata transportului de calatori compania de stat ocupa 79% din piata, ceea ce in opinia sa este foarte mult, simtindu-se nevoia de o privatizare ''mai accentuata'' a acestui sistem.

"La transportul de marfa, avem mai multi competitori. CFR Marfa nu mai reprezinta majoritate, ci are o cota de piata sub 50%, insa pe piata de transport de calatori cota de piata de 79% a CFR Calatori este deja foarte mare si ar fi nevoie ca si acest sistem sa treaca la o privatizare mai accentuata, dar nu cum s-a intamplat de multe ori cu privatizarile de la noi din tara. Parerea mea este ca ar fi de agreat o privatizare pe bursa, deschisa, in pachete de 10-15%, astfel incat sa avem si posibilitatea de a nu acorda unuia care detine deja actiuni destul de importante la un astfel de sistem de transport sa devina un monopol privat in locul celui de stat", a explicat Seclaman, la cea de-a X-a editie a "Zilelor Feroviare - Summit-ul pentru Investitii Railway PRO".

In ceea ce priveste cota de piata a transportului feroviar in totalul modulelor de transport, reprezentantul Consiliului Concurentei a aratat ca acesta in Romania are 12,5%, ceea ce reprezinta foarte putin, in conditiile in care, pe plan european, peste 50% din transportul feroviar de marfa se realizeaza pe calea ferata, iar in cadrul transportului de calatori circa 10%, ceea ce reprezinta destul de putin, tinand cont ca acest sistem este cel mai avantajos din punct de vedere al protectiei mediului, poluand cel mai putin, si care reprezinta transportul viitorului din prisma legislatiei europene, odata cu aparitia Directivei 34 privind instituirea spatiului feroviar unic european.

"Pentru viitoarea dezvoltare a transportului feroviar de marfa, de exemplu, sunt necesare cateva directii strategice importante, precum cresterea calitatii, reducerea costurilor, acest lucru putandu-se face prin informatizare, o reorganizare mult mai buna. Dupa o perioada lunga in care virusul autodistrugerii, mai ales in domeniul caii ferate, si-a tot facut de cap, se observa de cativa ani o mare deschidere in ceea ce priveste aplicarea legislatiei europene si deschiderea catre un transport eficient pe calea ferata. Dar mai avem destul de multe de facut, pentru ca, daca la data asa-zisei reforme din 1998, calea ferata statea cat de cat bine din punct de vedere organizatoric, dupa reforma care s-a facut partial, in cativa ani, s-a mers pe un sistem mai mult de a se distruge in calea ferata decat a se reforma ceva", a spus el.

In acest context, Seclaman a subliniat ca este necesara o transparentizare a activitatilor din sectorul feroviar.
"Parerea noastra, ca autoritate in domeniu, este ca neaparat trebuie sa transparentizam mai mult tot ce inseamna activitatile din calea ferata, incepand chiar de la documentele de referinta, sa fie mult mai detaliate - aici ma refer la CFR SA - accesul si la alte servicii ca si in alte tari sa fie mult mai facil pentru cei care doresc sa treaca din nou la serviciile oferite de calea ferata, sistemul de contractare sa suporte si el o imbunatatire. Trebuie o reorganizare a managementului din punct de vedere al activitatii infrastructurii, iar din punct de vedere al operatorilor de transport, atat de marfa, cat si de calatori, trebuie o alta viziune", a precizat reprezentantul CC.

Acesta a atras atentia si asupra licitatiilor unde, spune el, de multe ori caietele de sarcini "se fac cu dedicatie".
"De asemenea, la noi se vorbeste foarte des de licitatii, de faptul ca se intarzie foarte mult in lucrari, ca legislatia este foarte proasta. Eu am lucrat in domeniul de achizitii publice timp de peste 23 de ani. Legislatia, mai ales in ultima faza, este destul de buna si chiar poate fi aplicata, numai ca atata timp cat aceste caiete de sarcini se fac dedicate totdeauna vom avea contestatii. Actualmente, legislatia prevede pentru cei care contesta si nu au dreptate sa plateasca o amenda substantiala. Deci, nimanui nu-i convine sa reclame lucruri neadevarate, dar, in momentul in care se fac caiete dedicate, un competitor se duce in instanta si contesta si, atunci, o licitatie se poate incheia si dupa 5-6 ani, dupa hotararea definitiva a instantei. Deci, o transparenta inclusiv in sectorul de achizitii a serviciilor, care duc la imbunatatirea si cresterea performantei in domeniul transportului pe calea ferata si a serviciilor conexe in acest domeniu, din punctul nostru de vedere trebuie crescuta", a conchis Vasile Seclaman.

Secretarul general al Consiliului Concurentei a participat, marti, la cea de-a X-a editie a "Zilelor Feroviare - Summit-ul pentru Investitii Railway PRO". Evenimentul a debutat la Bucuresti, reunind participanti din randul factorilor de decizie nationali si europeni, precum si reprezentanti ai celor mai mari furnizori feroviari, integratori de solutii si tehnologii.

AGERPRES