CFR SA va incheia anul 2015 cu o rata de absorbtie a fondurilor europene de peste 70%

Data publicarii: 07-10-2015 | Actualitate
CFR SA va incheia anul 2015 cu o rata de absorbtie a fondurilor europene de peste 70%, a afirmat, marti, directorul general al companiei, Dan Costescu.

"S-a facut o analiza, este primul lucru pe care l-am facut cand am venit in companie (in urma cu 6 luni - n. r.). Stiti cu totii ca din 2007 (compania - n. r.) a functionat cativa ani fara ca macar sa aiba buget si pana aproape de 2011 rata de absorbtie din totalul disponibil (in exercitiul bugetar 2007 - 2013 - n. r.) era undeva la 6%. Practic, in momentul cand am intrat in companie, rata de absorbtie din acelasi total disponibil era de 48%. Pana la finele anului, vom depasi 70%, deci, practic, vom face cam jumatate din cat am facut in cei noua ani intr-un singur an", a spus Costescu, la cea de-a X-a editie a "Zilelor Feroviare - Summit-ul pentru Investitii Railway PRO".

Seful CFR SA a dat asigurari ca, in prezent, personalul care se ocupa de atragerea fondurilor europene este mult mai bine pregatit si nu se va mai repeta situatia in actualul exercitiu financiar, 2014 - 2020.

"Intre timp, Calea Ferata a trecut de perioada aceea romantica de invatare a lucrului cu proiecte europene. Oamenii nostri sunt mai pregatiti. Recent, a avut loc si reorganizarea sectorului de proiecte europene care a fost consolidat intr-o directie mare de investitie, unde vor intra si investitiile pe surse proprii si de la buget, nu numai cele cu finantari externe. Cu acest colectiv si cu noua organizare pe care o avem mult simplificata la nivel functional speram sa ii punem pe cei de la Comisia Europeana in pozitia de a nu mai avea niciun ban pentru ultimul call (apel de proiecte - n. r.), pentru ca noi le-am fi consumat pe toate pana atunci", a spus Costescu.

Potrivit acestuia, CFR a invatat din experientele anterioare si anumite mecanisme care au fost folosite ''in perioada copilariei proiectelor europene" trebuie abandonate si, odata cu ele, principiul pretului cel mai mic, folosit in cazul licitatiilor.
"Pretul cel mai mic va fi reglementat cu siguranta de noua legislatie, care vine sa inlocuiasca OUG 34, care acum ne limiteaza intr-un anumit fel, si va reglementa si cuantumul in cadrul criteriilor de decizie intre pret si calitate tehnica. Deci, acest lucru se va schimba conform legii", a aratat el.

Directorul general al CFR SA a admis ca niciun proiect major de infrastructura nu a fost finalizat in exercitiul financiar 2007 - 2013, printre cauze regasindu-se lipsa bugetului sau anumite ''stangacii'' in privinta exproprierilor.
"In ceea ce priveste cauzele - am mers fara buget foarte mult timp, au fost niste stangacii la inceput, in 2007-2009 si chiar pana in 2012-2013, cu privire la exproprierile in zonele unde trebuia sa se extinda coridorul. Au fost intarzieri generate de situri arheologice, identificate pe traseul caii ferate, care au impiedicat derularea normala a activitatii, evenimente care s-au intamplat in cadrul asociatiilor cu care am contractat lucrarile, falimente ale anumitor membri ai asociatiilor si alte lucruri care apar in cadrul normal al desfasurarii unor investitii pe termen lung. Nu e normal sa se lucreze acum pe un caiet de sarcini sau pe un proiect care a fost facut cu foarte mult timp in urma si de aceea se fac acele revizuiri de studii de fezabilitate sau de proiect, pentru a lucra dupa o documentatie actualizata, dupa realitate, dar mai ales dupa noile norme tehnice sau legislative ori de natura financiara, care apar", a explicat Dan Costescu.

CFR SA administreaza o retea de peste 20.000 de kilometri de linii de cale ferata, a saptea ca marime din Europa, cu peste 1.700 de gari de calatori, terminale de marfuri si triaje.
"Romania a avut de-a face cu un proces de liberalizare foarte economic si dinamic. Vorbim despre 28 de operatori pe calea ferata. Este o structura interesanta. Avem companii care se ocupa si de marfa si de transport de pasageri. Avem operator national care se ocupa si de marfa, CFR Marfa, si avem patru companii de pasageri, dintre care una este CFR Calatori", a aratat el.

In ceea ce priveste investitiile, CFR SA se concentreaza in primul rand pe Coridorul Rin-Dunare, cunoscut drept fostul al IV-lea Coridor european.
"Reabilitarea cailor ferate este un alt subiect. Am ales 40 de gari din principalele orase ale Romaniei si vom aborda altele in urmatorul proiect. La fel de important este si programul pentru tuneluri, poduri si apeducte. Mai avem o parte importanta - partea de securitate, de siguranta. Avem trecerile la nivel cu calea ferata, avem instalatiile de centralizare electromecanica, in special in Transilvania si in sudul tarii, si, apoi, avem un sistem destul de nou cu privire la cutiile de osii supraincalzite si franelor stranse", le-a mai spus Dan Costescu participantilor la Zilele Feroviare.

Coridorul Rin - Dunare conecteaza Strasbourg si Mannheim prin intermediul a doua axe paralele din sudul Germaniei, una de-a lungul raului Main si al Dunarii, iar cealalta prin Stuttgart si Munchen, cu o ramificatie spre Praga si Zilina, pana la frontiera slovaco-ucraineana, prin Austria, Slovacia si Ungaria, pana la porturile romanesti Constanta si Galati. El cuprinde cai ferate, cai rutiere, aeroporturi, porturi, terminale feroviar-rutiere si sistemul de caai navigabile interioare ale raului Main, canalul Main - Dunare, intregul curs al Dunarii in aval de Kelheim si raul Sava.

AGERPRES