AFM: Ghidul de finantare pentru infrastructura de incarcare a autovehiculelor electrice ar putea fi gata pana la finele lunii mai

Data publicarii: 08-05-2016 | Economie

Ghidul de finantare pentru Programul de dezvoltare a infrastructurii de incarcare a autovehiculelor electrice si hibrid ar trebui sa fie gata pana la sfarsitul lunii mai, a anuntat, intr-un interviu acordat AGERPRES, presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), István Jakab.

'(...) anul acesta vom lansa Programul pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare a autovehiculelor electrice și hibrid, conform directivei europene. Astfel, această directivă instituie un cadru comun de măsuri destinate instalării infrastructurii pentru combustibili alternativi în Uniune cu scopul de a reduce la minimum dependența de petrol și de a atenua impactul transporturilor asupra mediului și stabilește cerințe minime privind crearea infrastructurii pentru combustibili alternativi, inclusiv punctele de reîncărcare destinate vehiculelor electrice. Specificațiile tehnice referitoare la tipul de stație de încărcare vor apărea în Ghidul de finanțare care ar trebui să fie gata până la sfârșitul lunii mai (...) La nivel național sunt 55 de prize electrice, dintre care 22 sunt amplasate în București și restul de 33 sunt amplasate în teritoriu. Vom elabora un ghid de finanțare pentru infrastructura electrică', a menționat Jakab.

Oficialul a subliniat, totodată, că, prin intermediul sesiunii din acest an a Programului 'Rabla', se urmărește casarea unui număr de 20.000 de autovehicule mai vechi de 8 ani, de la data primei înmatriculări.

'Înnoirea parcului auto este un proiect strategic nu numai în România, ci și la nivel european. Este gândit ca parte a unei viziuni comune din care face parte și timbrul de mediu. Scopul acestuia este eliminarea din trafic a autovehiculelor vechi și înlocuirea lor cu altele noi, mai puțin poluante. În acest an, Administrația Fondului pentru Mediu a alocat pentru derularea programului un buget de 145 milioane lei pentru casarea unui număr de aproximativ 20.000 autovehicule mai vechi de 8 ani de la data primei înmatriculări. Ghidul de finanțare a programului a fost supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, timp de zece zile, și în ședința de Guvern din 11 mai, ar trebui să fie aprobate două Memorandumuri, urmate de ordinele de ministru pe ghiduri, după care AFM emite dispoziția și, practic, se lansează 'Rabla'. Completat cu programul 'Rabla Plus' și rețeaua de stații de reîncărcare, consider că, anul acesta, Programul 'Rabla' va contribui activ la reducerea poluării datorate emisiilor autovehiculelor și, astfel, contribuim și noi cu o părticică la trendul european transport zero-emisii', a spus președintele AFM.

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Cristiana Pașca Palmer, declara, recent, că românii ar putea avea posibilitatea să achiziționeze o mașină nouă prin Programul 'Rabla', începând de la jumătatea lunii mai.

În acest an, la fel ca și în 2015, vor exista eco-bonusuri, respectiv de 750 lei la achiziționarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, în regim de funcționare mixt, dar și pentru automobilele hibrid, astfel încât cumpărătorii vor putea intra în posesia a maximum 9.000 de lei.

Pe de altă parte, în cazul programului "Rabla Plus" va exista, pe de o parte, o primă de 5.000 de lei acordată celor care vor să cumpere un automobil nou hibrid, iar pe de altă parte de 20.000 de lei pentru o mașină 100% electrică.

Noutatea este că persoanele care vor să aplice la "Rabla Plus" nu sunt obligate să caseze o mașină veche. Dacă, însă, cei care vor casa o mașină veche au în plan achiziționarea unei mașini electrice, pot intra în posesia unui tichet valoric de 6.000 de euro.

Ministrul Mediului a menționat, totodată, că tot în cadrul programului "Rabla Plus" va exista și componenta de finanțare a infrastructurii electrice.

Potrivit statisticii Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), numărul autoturismelor hibride și electrice vândute în România a consemnat, în primele trei luni din 2016, un salt de 113,6%, până la 126 de unități, față de același interval din anul precedent, când numărul acestora a fost de 59.

Astfel, în perioada ianuarie — martie din acest an, vânzările de autovehicule ecologice au reprezentat echivalentul a 0,6% din totalul autoturismelor noi comercializate la nivel național.

Numai la nivelul lunii martie 2016, au fost vândute 52 de mașini ecologice, în creștere evidentă (48,5%) față de luna anterioară, când s-au înregistrat 35 de unități comercializate.

Cea mai comercializată marcă auto ecologică a fost Toyota — cu 90 de unități (+181,3% față de T1 din 2015), urmată de Lexus (18 unități, +20%) și Land Rover (6 unități,—14,3%).

Datele APIA relevă că, pe întreg anul 2015, numărul autovehiculelor electrice și hibride noi vândute în România a fost de 495 de unități, mai mult decât dublu (110%) comparativ cu anul 2014, când au fost comercializate 236 de unități.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: