Sapunaru (Comisia pentru agricultura): 25 de tiruri cu paine congelata intra zilnic in Romania
Data publicarii: 18-05-2016 | EconomieIn Romania, intra zilnic 25 de tiruri cu paine congelata din import, ceea ce inseamna o cantitate de 875.000 de tone pe an, a declarat, marti, presedintele Comisiei pentru agricultura din Camera Deputatilor, Nini Sapunaru, la Conferinta Nationala a Agricultorilor.
El s-a referit, astfel, la necesitatea unei legi prin care să fie încurajată comercializarea alimentelor românești în supermarketuri.
"25 de tiruri cu pâine congelată intră în fiecare zi în România, adică 875.000 de tone pe an. Deci, orice pâine proaspătă din aceste magazine este de fapt pâine congelată adusă din import", a spus Săpunaru.
Potrivit acestuia, Comisia Europeană încurajează dezvoltarea lanțului scurt de aprovizionare cu alimente, respectiv producția locală.
Săpunaru a adăugat că, de fapt, supermarketurile se tem de dispariția taxei de raft.
"Dacă dispar taxele, va scădea prețul la galantare cu cel puțin 10%", a subliniat deputatul.
Anterior, în aceeași conferință, președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), Laurențiu Baciu, a susținut că toate alimentele din supermarketuri ar trebui să provină de la producători români, iar din import ar trebui aduse doar acele alimente care nu se produc la noi în țară.
El a afirmat acest lucru în contextul în care un proiect legislativ depus în martie la Parlament, prin care se dorește modificarea Legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, prevede că supermarketurile ar putea fi obligate să comercializeze cel puțin 50% produse alimentare românești.
"50% e puțin, toată marfa ar trebui să provină din România și să aducem din afară doar ce nu găsim pe piața din România", a susținut președintele LAPAR.
Potrivit acestuia, nu ar fi adevărate informațiile potrivit cărora carnea adusă din import este mai ieftină decât cea autohtonă.
"Nu este posibil să nu poți vinde porcul tău, pe motiv că vine mai ieftin din import. Acest lucru este o minciună, înseamnă că nu este de calitate și îmi asum această afirmație. Prețurile s-au uniformizat, există burse. Nu poți spune că aduci mai ieftin porcul din afară, când tu ai porcul în spate. Spre exemplu, într-un raport din februarie al Comisiei Europene, se arată că carnea carcasă vită are un preț de 3,8 euro, iar la galantare în România este 3 euro și aceeași carne este 8-10 euro la Bruxelles. Nu cumva carnea adusă în România era o carne pe care ar fi trebuit să o arunce și a venit un băiat deștept din România să spună că o dă el? Ce-a fost în capul parlamentarilor care au trimis legea înapoi? (...) Spre exemplu, în Olanda, nu există altă bere decât cea olandeză", a explicat Baciu.
Plenul Camerei Deputaților a decis, săptămâna trecută, să retrimită la Comisia pentru agricultură inițiativa legislativă care modifică Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare.
Conform unui proiect de lege depus în martie la Parlament, de deputați ai PNL, supermarketurile ar putea fi obligate să asigure spații de expunere pentru produsele alimentare ale producătorilor români de minimum 50%, din care cel puțin 20% să fie alocate producătorilor locali și să perceapă taxe de maximum 5% pentru aceștia.
Proiectul, inițiat de 10 deputați liberali, printre care Claudia Boghicevici, Raluca Turcan, Cezar Preda, modifică Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare.
În data de 19 aprilie 2016, Comisia pentru agricultură a Camerei Deputaților a dat raport de adoptare proiectului de lege privind comercializarea produselor alimentare, potrivit căruia magazinele mari vor fi obligate să se aprovizioneze cu produse alimentare pe lanțul scurt, iar supermarketurile vor funcționa în continuare și în week-end.
Potrivit proiectului de lege, "comercianții persoane fizice autorizate care desfășoară activități de comercializare pentru produse alimentare vor avea obligația ca, pentru produsele alimentare — lapte și produse lactate, carne și produse de carne, fructe, legume și produsele fabricate din acestea, panificație, patiserie și cofetărie—, fabricate de către producători din România să asigure spații de expunere și vânzare de cel puțin 50% din suprafața existentă folosită pentru comercializarea alimentelor. În acest sens, minim 20% din aceste spații să fie alocate către toți producătorii locali".
De asemenea, proiectul prevede ca serviciile, discounturile și alte obligații cerute de comercianți producătorilor români de produse alimentare să nu depășească 5% din valoarea mărfurilor comercializate.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial