RETROSPECTIVA Plafonarea tarifelor la RCA a impartit piata asigurarilor in doua in 2016, asigurati contra companii de asigurare

Data publicarii: 22-12-2016 | Economie

Piata asigurarilor din Romania a fost dominata, in 2016, de criza asigurarilor auto obligatorii, declansata de transportatori din cauza cresterii exponentiale a tarifelor, criza care a dus la emiterea unei Ordonante de Guvern care prevede plafonarea preturilor RCA pe o perioada de sase luni.

Transportatorii auto au declanșat ample proteste încă din a doua jumătate a lui 2015, manifestări aplanate pe finalul anului prin acordul încheiat cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și companiile de asigurări, prin care se stabilea plafonarea creșterii tarifelor RCA la 50% față de nivelul din iunie 2015.

Ulterior, însă, firmele de transport au acuzat companiile de asigurări că nu au respectat protocolul, în timp ce asigurătorii au reclamat creșterea daunalității pe acest segment.

În acest context, în prima parte a acestui an, Consiliul Concurenței a realizat o investigație în sectorul asigurărilor auto din România în cadrul căreia a constatat că tarifele polițelor RCA pentru transportatori au înregistrat creșteri de până la 256%, din iunie 2015 până în ianuarie 2016, în cazul transportului rutier de călători.

"Pentru transportul rutier de călători, datele arată creșteri ale PT (prima tehnică) cu peste 50% la societăți de asigurare în perioada analizată, cea mai mare fiind de 256% în cazul unuia dintre asigurători", reiese din Raportul investigației privind sectorul asigurărilor auto din România realizat de Consiliul Concurenței.

Din același document a reieșit că pentru transportul rutier de mărfuri, PT a urcat, în ianuarie 2016 față de iunie 2015, cu mai mult de 50% în cazul a șapte companii, din cele nouă autorizate să vândă RCA, la două dintre ele majorările fiind de de 131%, respectiv 183%.

În schimb, pentru persoane fizice, Consiliul Concurenței a constatat creșteri mai mici de tarife, între 15% și 50%, în perioada analizată.

Astfel, conflictul dintre operatorii de transport și asigurători s-a reaprins și a culminat, la finalul verii, cu noi proteste în stradă, și anunțarea unui miting la nivel național, la jumătatea lunii septembrie, care ar fi urmat să paralizeze circulația rutieră. Reprezentanții patronatelor din transporturile rutiere afirmau că RCA este obligatorie, iar metoda de calcul pentru preț trebuie să fie "transparentă și publică". În România sunt înmatriculate 180.000 de vehicule de transport marfă și pasageri și șase milioane de autoturisme.

"În 2012, RCA pentru un camion costa 300 de euro, în 2013 polița a ajuns să valoreze 700 de euro, iar tarifele au crescut la 1.000 de euro în 2014, la 3.500 euro la final de 2015 și, în pofida sesizărilor și dialogului cu autorități și asigurători, asigurarea RCA pentru camioane a ajuns să coste peste 5.000 euro la clasa B0 după iulie 2016", au explicat patronatele din sector.

În același context, transportatorii rutieri au cerut Parlamentului României să îl demită pe președintele ASF, Mișu Negrițoiu, după ce, potrivit reprezentanților companiilor din domeniu, în ultimul an acesta "și-a dovedit incompetența în a conduce piața asigurărilor din România".

Cu o zi înainte de data protestului, însă, Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență privind plafonarea tarifelor la RCA pentru o perioadă de șase luni, la un nivel care urma să fie stabilit de ASF în termen de 30 de zile de la intrare în vigoare a actului normativ.

"Această Ordonanță a fost dată având în vedere împrejurările excepționale manifestate prin dezechilibru major între cerere și ofertă, respectiv disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România. Astfel, Guvernul României împreună cu Consiliul Concurenței au considerat necesară instituirea unui mecanism de control al pieței asigurărilor obligatorii auto din România, manifestat în prima etapă, prin stabilirea de către ASF a unor tarife de plafonare aferente primelor RCA", se arată în comunicatul emis de Executiv după ședința respectivă.

În replică, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a susținut că adoptarea unei ordonanțe de urgență care prevede plafonarea și înghețarea prețurilor la polițele RCA va avea ca efect maximizarea profitului transportatorilor, în timp ce companiile de asigurări vor fi forțate să vândă la prețuri care le vor adânci pierderile pe segmentul de asigurări RCA.

Astfel, UNSAR a avertizat că impactul socio-economic negativ al acestor prevederi legislative va fi resimțit de celelalte categorii de asigurați, în afară de transportatori, dar și de adevărații beneficiari ai polițelor RCA, victimele accidentelor de circulație, precum și de societățile de asigurare, agenți economici înregistrați în România, care angajează forță de muncă românească și au o contribuție semnificativă prin plata taxelor și impozitelor către statul român.

În plus, potrivit UNSAR, înghețarea prețului polițelor RCA încalcă normele europene în vigoare, drept pentru care Uniunea a și sesizat Comisia Europeană cu privire la actul normativ respectiv.

Cu toate acestea, la termenul stabilit prin Ordonanță, ASF a anunțat tarifele maximale pe care asigurătorii au voie să le practice la RCA timp de șase luni, pe categorii de vehicule și de clienți. Acestea au fost avizate de Consiliul Concurenței și, ulterior, aprobate de Guvern prin Hotărâre.

Astfel, noile tarife au intrat în vigoare începând cu data de 18 noiembrie 2016, pentru o perioadă de șase luni.

În cazul persoanelor fizice, o primă maximă RCA de 3.087 lei ar urma să fie plătită de un șofer care are mai puțin de 25 de ani și conduce o mașină de peste 2.500 cmc, iar cea mai redusă primă RCA, de 541 lei, va fi achitată de un șofer cu vârsta de peste 60 de ani de ani pentru un autovehicul cu o capacitate de 1.201 — 1.400 cmc. În cazul autovehiculelor destinate transportului de marfă, o persoană fizică va plăti între 749 lei, pentru o masă maximă mai mică de 2,3 tone, și 2.979 lei pentru un autovehicul de peste 16 tone.

În cazul persoanelor juridice, pentru autovehicule cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maximum 9 locuri prima RCA variază între 885 lei și 1.285 lei, iar pentru autovehiculele destinate transportului de marfă între 943 lei și 7.534 lei pentru mașinile de peste 16 tone.

Pentru autovehiculele de transport persoane cu peste 9 locuri, prima RCA este cuprinsă între 982 lei pentru mai puțin de 17 locuri și 6.600 lei pentru mai mult de 40 de locuri.

Potrivit actului normativ, tarifele de primă maxime au fost stabilite pentru următoarele categorii de vehicule: autoturisme, autoturisme de teren și autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maximum nouă locuri; autovehicule pentru transport persoane cu mai mult de nouă locuri, cum ar fi microbuze, autobuze, autocare, inclusiv autospecializate etc.; autoturisme cu motoare electrice; motociclete, mopede, motocicluri și ATV-uri cu sau fără ataș; tractoare rutiere; autovehicule destinate transportului de mărfuri; remorci și semiremorci; alte vehicule, precum vehicule cu regim special, utilaje.

De asemenea, tarifele de primă maxime sunt stabilite pentru clasa de bonus/malus B0. În funcție de istoricul de daună al asiguratului, societățile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.

Acum, însă, transportatorii încearcă să găsească soluții și pentru perioada de după ce expiră actualele tarife, având în vedere că prețurile ar putea exploda din nou.

În acest context, companiile din domeniu au cerut Guvernului și Parlamentului inițierea procedurilor prin care compania EximAsig România să fie autorizată de Consiliul ASF să emită polițe RCA.

Patronatele FORT, UNTRR, APTE 2002, APULUM, ARTRI solicită ca o companie cu capital de stat să fie autorizată pentru a emite asigurări obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie conform legislației în vigoare.

Reprezentanții patronatelor din transporturile rutiere consideră că este necesară 'reechilibrarea pieței de asigurări RCA prin autorizarea unei firme de asigurare-reasigurare cu capital integral de stat, având în vedere situația gravă generată de modul defectuos de gestionare de către ASF a condițiilor de emitere a polițelor RCA precum și de falimentarea celor două societăți de asigurare cu capital românesc Astra Asigurări și Carpatica ASIG'.

"În perioada următoare, patronatele din transporturi monitorizează permanent respectarea plafonării tarifelor și a prevederilor ordonanței emise de Guvern în luna septembrie, urmând ca după alegerile parlamentare, FORT, UNTRR, APTE, APULUM și ARTRI să revină în Parlament pentru construcția noii Legi RCA, cu scopul de a prelua în lege măsurile benefice aduse prin ordonanță, dar și pentru introducerea tarifului de referință ca principiu de bază în construcția tarifelor RCA în viitor", au anunțat transportatorii.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG