Romanii cu credite in lei intra in 2017 cu dobanzile marite; ROBOR la 3 luni a urcat de la 0,69% la 0,9% in ultimul trimestru
Data publicarii: 30-12-2016 | EconomieRomanii cu credite in lei intra in 2017 cu dobanzi mai mari decat cele din acest an, avand in vedere ca indicatorii ROBOR, la care sunt raportate dobanzile la imprumuturile in moneda locala, au crescut pe final de an, insa raman sub nivelul de la finalul anului trecut.
În cazul creditelor cu dobânda raportată la ROBOR la 3 luni, categoria cea mai larg răspândită având în vedere că intră inclusiv creditele Prima Casă, dobânda pentru următorul trimestru va fi mai mare cu 0,21 puncte procentuale față de cea din ultimul trimestru din 2016, având în vedere că indicatorul de referință a crescut de la 0,69% pe an la 30 septembrie, la 0,9% în 30 decembrie. Nivelul ROBOR la trei luni din 30 septembrie a fost, de altfel, foarte aproape de minimul istoric atins de acest indicator, respectiv 0,68% pe an.
Cu toate acestea, în primul trimestru al anului viitor, dobânzile la creditele în lei aflate în derulare vor fi mai reduse cu 0,12 puncte procentuale față de perioada similară din 2016, deoarece indicatorul de referință pentru acea perioadă s-a situat la 1,02% pe an.
Pentru creditele cu actualizarea dobânzii la șase luni, situația este similară, însă diferențele sunt mai mici. În primul semestru din 2017, dobânda va fi mai mare decât cea din semestrul doi din 2016, însă cu doar 0,05 puncte procentuale, având în vedere că ROBOR la 6 luni a urcat de la 1,06% la 30 iunie la 1,11% pe an la 30 decembrie.
Și în acest caz, însă, dobânzile vor rămâne mai reduse decât cele din primul semestru al anului trecut, când indicatorul de referință s-a situat la 1,34% pe an.
Pentru creditele cu raportarea dobânzii la ROBOR la 12 luni, dobânzile în 2017 vor fi mai mici decât în 2016 cu 0,27 puncte procentuale, pentru că indicatorul de referință a scăzut de la 1,52% pe an la 30 decembrie 2015 la 1,25% pe an un an mai târziu.
Potrivit legislației în vigoare, creditele în lei, cu dobândă variabilă, acordate pe piața din România sunt stabilite în funcție de indicatorul ROBOR plus o marjă fixă pe toată perioada de derulare a împrumutului. Astfel, instituția de credit poate modifica dobânda pe parcursul contractului doar în funcție de fluctuația indicatorului de referință, nivelul luat în calcul fiind cel anunțat de Banca Națională a României în ultima zi a perioadei de referință pentru perioada următoare.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online