Evolutia ratei anuale a inflatiei si a preturilor de consum
Data publicarii: 11-03-2017 | EconomieRata anuala a inflatiei, care masoara evolutia preturilor de consum in ultimul an, a urcat in a doua luna a acestui an la nivelul de 0,2%, fiind a doua luna de valori pozitive dupa 19 luni consecutive de niveluri negative, desi preturile de consum au scazut usor fata de ianuarie, potrivit datelor publicate, vineri, de Institutul National de Statistica (INS).
In ianuarie, rata anuala a inflatiei a fost de 0,05%. La finalul anului 2016, rata anuala a inflatiei a fost de -0,5%, fiind al doilea an la rand in care rata anuala a inflatiei a inregistrat valori negative.
Datele INS arata ca preturile de consum au scazut in luna februarie, in medie, cu 0,09% comparativ cu luna ianuarie, insa nivelul pozitiv al ratei anuale a inflatiei este explicat printr-un efect de baza. Astfel, in februarie 2016, comparativ cu februarie 2017, preturile de consum au scazut mai mult, dupa reducerea TVA de la 24% la 20% de la inceputul anului trecut, iar efectul s-a resimtit in mai multe luni. Totodata, potrivit INS, indicele lunii februarie include si efectul aplicarii Legii nr.1/2017 privind eliminarea unor taxe si tarife (taxa radio, TV si unele taxe pentru eliberarea pasapoartelor).
In februarie 2017, alimentele s-au scumpit cel mai mult, cu 0,65%, In medie, fata de luna ianuarie, in timp ce preturile marfurilor nealimentare au urcat cu 0,08%. In schimb, preturile serviciilor au scazut cu 1,8% fata de luna precedenta, in medie.
Comparativ cu februarie 2016, preturile alimentelor au crescut in a doua luna a acestui an cu 1,43%, marfurile nealimentare s-au scumpit cu 0,11%, iar preturile serviciilor au coborat cu 1,7%.
Fata de luna ianuarie, cele mai mari cresteri de preturi s-au inregistrat, in a doua luna a acestui an, la cartofi (5%), citrice (4,3%), alte legume in afara de cartofi si fasole (3,4%), transport aerian (2,5%) si fructe proaspete (1,9%). La polul opus, cele mai mari ieftiniri s-au inregistrat in februarie la abonamente radio-TV (-17%), dupa eliminarea taxei radio-TV de la 1 februarie, celelalte preturi avand fluctuatii mult mai mici.
"Preturile de consum in luna februarie 2017 comparativ cu luna februarie 2016 au crescut cu 0,2%. In luna februarie 2017, ponderea marfurilor si serviciilor care au inregistrat o scadere a preturilor, comparativ cu februarie 2016, este de 24,4%, cele care au avut cresteri cuprinse in intervalul 0 - 2,5% detin o pondere de 57,0%. Marfurile si serviciile ale caror preturi au crescut cu mai mult de 2,5% detin o pondere de 18,6%”, se arata in comunicatul INS.
Cresterea medie a preturilor de consum in ultimele 12 luni (martie 2016 - februarie 2017) fata de precedentele 12 luni (martie 2015 - februarie 2016), calculata pe baza IPC (indicelui preturilor de consum n.r.), este de-1,1%. Determinata pe baza IAPC, rata medie este de-0,7%.
Banca Nationala a Romaniei (BNR) estimeaza o inflatie de 0,2%, la finalul lunii martie, cu un interval de incertitudine de 0,5% in sus sau in jos, reiese din datele institutiei. BNR a revizuit in scadere prognoza de inflatie pentru finalul acestui an, cu 0,4 puncte procentuale, la 1,7%.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online