Paul (INACO): In prezent, sunt acoperite doar 20% din nevoile pietei de profesionisti in stiinte, tehnologie, inginerie si matematica

Data publicarii: 25-05-2018 | Economie
Doar 20% din nevoile pietei de profesionisti in stiinte, tehnologie, inginerie si matematica sunt acoperite in prezent in Romania, iar decalajul se adanceste intre oferta universitatilor si meseriile viitorului, afirma Andreea Paul, presedinte al INACO - Initiativa pentru Competitivitate. "Primul robot industrial implinea varsta majoratului cand eu am venit pe lume. Dupa 10 ani de la aparitia primului robot, in 1971, aparea robotul industrial care se misca in sase directii, iar viteza salturilor tehnologice este azi fara precedent. Azi, copii de 7 ani programeaza primii roboti. Este si cazul fetitei mele. Viitorul este chiar aici. A patra revolutie industriala, cea a digitalizarii, cere, conform tuturor rapoartelor mondiale o noua orientare a sistemului de invatamant spre necesarul de specialisti din noua era digitala. Decalajul semnificativ intre nevoile pietei de absolventi in stiinte, tehnologie, inginerie si matematica (STEM) si oferta universitatilor se adanceste. In prezent, sunt acoperite doar 20% din nevoile pietei. Cauza principala tine de lipsa profesorilor de STEM in mediul academic si a programelor de formare pentru a fi la curent cu dezvoltarile actuale si viitoare, ne arata recentul raport european DESI 2018", semnaleaza Andreea Paul intr-un comunicat remis AGERPRES. Aceasta subliniaza faptul ca scoala romaneasca nu raspunde nevoii sociale care framanta tinerii cu intrebarea: care vor fi meseriile viitorului?, in timp ce Guvernul este complet decuplat de la noile tehnologii si noile meserii si nici majoritatea parintilor nu poate raspunde. Potrivit Andreei Paul, o mare parte a meseriilor de acum nu va mai fi necesara in urmatorii 10-20 de ani, datorita introducerii in toate industriile a robotizarii si a inteligentei artificiale. "Un robot poate face munca a 140 de angajati umani. Platforme industriale sunt azi integral robotizate, de la cel mai mare producator mondial de aer conditionat, Midea, pana la IKEA sau Adidas. Federatia Internationala de Robotica estimeaza pentru anul 2018 functionarea a peste 1,3 milioane de roboti noi la nivel global. Este foarte posibil ca elevii care intra in acest moment in sistemul educational sa se pregateasca pentru meserii care nu vor mai exista si vor dobandi competente care nu vor mai fi de actualitate pana isi incheie ei studiile. 65% dintre elevii de azi vor avea job-uri care inca nu exista, ne avertizeaza raportul dedicat meseriilor viitorului publicat de Forumul Economic Mondial", spune Paul.  Ea subliniaza ca meseriile bazate pe rutina si procese repetitive dispar si apar in schimb inginerii de retea pentru securitatea sistemelor, programatorii Web pentru a crea experiente optimizate utilizatorilor, analisti de date, experti in robotica si inteligenta artificiala.  "O suma de specializari "rare" de astazi, care tin de cercetare sau creativitatea umana, de stiinta, tehnologie, inginerie si matematica vor fi foarte cautate in viitorul apropiat, atat in Romania cat si in celelalte tari de pe glob. Pe piata muncii vor fi cerute specializari in internet mobil, cloud computing, baze de date, noile surse de energie, internetul tuturor lucrurilor, robotica, transport autonom, inteligenta artificiala, manufacturare avansata, print 3D, materiale speciale, biotehnologie. Cele mai cautate joburi vor fi cele din arhitectura si inginerie, inginerii biochimisti, specializarea in stiinta materialelor si mecanica", a mai precizat Andreea Paul. In acest context exista, conform Forumului Economic Mondial (FEM), doua coordonate care trebuie avute de urgenta  in vedere de orice tara, de orice sistem de invatamant sau training pentru adaptarea la schimbarile de pe piata muncii - recalificarea si invatarea de-a lungul intregii vieti. Tarile, companiile, cetatenii trebuie sa se adapteze la schimbarile rapide care survin zi de zi global, prin intelegerea noilor directii care transforma piata muncii si domeniile care necesita recalificarea, actionand eficient in folosirea resurselor financiare si educationale. Principalele capacitati personale care vor fi cautate in viitorul apropiat la angajati vor fi: aptitudini sociale, cognitive, de management al resurselor, aptitudini tehnice, de proces, de sistem, capacitatea de a rezolva probleme complexe, calitatile fizice. Presedintele INACO mentioneaza ca Raportul de tara DESI 2018 transmite cateva semnale grave de alarma privind starea capitalului uman romanesc. Astfel, Romania se claseaza mult sub media UE la utilizatorii de internet, insa se inregistreaza progrese, din ce in ce mai multe persoane incepand sa foloseasca internetul si sa isi imbunatateasca treptat competentele digitale si doar 61% dintre cetatenii Romaniei utilizeaza in mod regulat internetul (media UE: 81%). La competentele digitale de baza, Romania nu prezinta imbunatatiri semnificative comparativ cu anul trecut, iar media UE este de aproape doua ori mai mare (57%), la specialistii din tehnologiile informationale si de comunicatii (TIC), Romania a inregistrat un progres redus, doar 2% dintre angajati fiind incadrati ca specialisti TIC. Numarul tot mai mare de posturi libere in domeniul TI ar putea duce la cresterea numarului de specialisti TIC in viitor. Totodata, cota cetatenilor romani intre 20 si 29 de ani care detin o diploma de licenta in stiinte, tehnologie, inginerie si matematica (STEM) a scazut de la 16,6 la 14,4, fata de 19,1 la mia de persoane in UE din aceasta categorie de varsta. La acestea se adauga lipsa noilor tehnologii din scoala romaneasca. Andreea Paul mai semnaleaza ca Romania va fi si ea afectata de transformarile pietei muncii celei de-a patra revolutii industriale, mai ales ca in tara noastra domeniul IT este dezvoltat si efectele revolutiei digitale sunt chiar mai importante decat in alte tari mai dezvoltate. Masurile luate in acest context in tara noastra sunt minime, fara analizarea fenomenului la nivelul ministerelor implicate - cel al muncii, al educatiei, al industriilor etc., fara strategii, programe, traininguri coerente pentru (re)orientarea profesionala.     "Starea actuala de fapt ne mentine pe ultima pozitie in UE la gradul de digitalizare a economiei si societatii romanesti (DESI) si in anul 2018. Ramanem ultima si singura tara europeana cu o pondere a angajatilor in stiinta si tehnologie de sub 30% din totalul romanilor ocupati, fata de europeni cu 46%, adica aproape 1 din 2 angajati (...) In ceea ce priveste integrarea tehnologiei digitale la nivelul intreprinderilor, Romania ramane in continuare la finalul clasamentului si nu inregistreaza progrese (DESI, 2018), ba chiar scadem cu 4% fata de anul trecut, in timp ce media UE a crescut cu 9% in ultimul an. Romania inca nu are o strategie nationala clara pentru digitalizarea industriei proprii - Pentru a exploata oportunitatile digitale, este foarte important sa existe o strategie clara de digitalizare a intreprinderilor din sectoarele creative si sectorul TIC, a comunitatilor de programatori, a antreprenorilor, precum si a asociatiilor civice si profesionale, ne indica explicit Raportul de tara DESI 2018", mai afirma Paul

Sursa: Agerpress