Michael Stanciu (ARIC): Nu absorbtia de fonduri este problema in infrastructura; inainte de '90, focusul era pe implementare
Data publicarii: 08-06-2018 | Economie
Realizarea proiectelor de infrastructura se facea in anii '90 cu accent pe implementarea si monitorizarea atenta a acestora, iar dupa ce am inceput sa folosim fonduri de pre-aderare am fost preocupati de absorbtia banilor europeni, o problema fals pusa, sustine Michael Stanciu, presedintele Asociatiei Romane a Inginerilor Consultanti (ARIC).
"Nu absorbtia de fonduri este problema. In anii '90, cand BEI, Banca Mondiala, BERD erau finantatorii proiectelor de infrastructura, aceste investitii se faceau cu focalizare puternica asupra implementarii proiectelor, cu o monitorizare foarte rigida si foarte atenta. In momentul in care au intrat fondurile de pre-aderare s-a schimbat focusul si deodata nu am mai fost preocupati de implementarea de proiecte ci de absorbtia de fonduri. O problema fals pusa", a declarat joi Michael Stanciu, la conferinta "2018 - Moment de rascruce pentru infrastructura din Romania".
Potrivit acestuia, o prima faza a proiectului o reprezinta planificarea lui. Romania are nevoie de o retea de aproximativ 3.000 de km de autostrazi. In prezent, exista 746 de km de autostrazi dati in functiune, din care 550 km construiti in ultimii 28 de ani, astfel ca rata de construire este de 20 de km pe an. Pana in 2020 ar trebui finalizati 307 km. Astfel, pentru perioada 2020 - 2030 ne raman 1.947 de km de facut, cu o rata medie de 195 de km pe an.
"Daca se foloseste aceeasi reteta ne avem cum sa obtinem rezultate diferite. Deci reteta trebuie schimbata si consider ca una din problemele fundamentale este capacitatea institutionala a autoritatilor contractante, dar si sustinerea sectorului privat de catre Guvernul Romaniei", a afirmat Michael Stanciu.
Acesta sustine ca nu se pune problema fondurilor si ca Programul Operational Infrastructura Mare are 11,1 miliarde de euro pentru Transport, Mediu, Energie pentru exercitiul Financiar 2014 - 2020, din care 4,6 miliarde de euro sunt pentru infrastructura rutiera.
"Dupa trei ani si jumatate vedem ca practic avem aceasi suma de absorbit. Deci nu s-a absorbit aproape nimic dupa trei ani si jumatate. As vrea sa fac o diferenta intre ce inseamna absorbtie si ce inseamna implementare. Absorbtia intotdeauna se face la nivel de pregatire de proiect. In mod gresit se intelege absorbtie in momentul in care avem constructorul pe santier. Este gresit. Atunci se implementeaza. Atunci se cheltuiesc fonduri acestea, dar ele se atrag in momentul in care se face pregatirea proiectului in baza acestor studii de fezabilitate care au fost foarte nepotrivit criticate atat de media cat si de autoritati, neintelegand rolul studiului de fezabilitate", a spus Michael Stanciu.
De asemenea, acesta a precizat ca pregatirea proiectelor trebuie realizta inaintea exercitiului financiar.
"Nu ne apucam de pregatirea proiectelor in anul 2014, ca vedeti ca suntem in anul 2018 si nu avem absolut nimic ca proiecte care ar trebui sa vina si cu care s-ar putea absorbi fonduri europene. Este foarte important ca sa avem aceasta planificare foarte bine facuta. Si planificarea inseamna viziune, inseamna strategie. Spuneam mai devreme ca simtim ca practic navigam intr-o mare fara repere si nici macar busola. Suntem haotic in toata aceasta dezvoltare fara a merge nicaieri. Si a opera in acelasi mod nu facem decat sa confirmam ca nu se va face nimic nici in viitor", a declarat Michael Stanciu.
Presedintele ARIC a spus ca o problema o constituie faptul ca nu se acorda suficienta atentie proiectarii. De asemenea, studiile de fezabilitate ar trebui precedate de studii de prefezabilitate, acestea avand ca scop sa arate traseul optim.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare