Isarescu: Exista riscul sa se scumpeasca painea, chiar daca avem productie record de grau
Data publicarii: 09-11-2018 | Economie
Produsele din grau si porumb s-ar putea scumpi in perioada urmatoare, chiar daca avem productii record in agricultura, intrucat, pe piata europeana, productia este mica, iar preturile au crescut, a declarat, joi, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, in cadrul conferintei privind Raportul trimestrial asupra inflatiei.
"Tot apar stiri ca o sa creasca pretul la paine si lumea se intreaba: am avut productie-record si la grau, si la porumb, de ce acest lucru?", a spus Isarescu.
Potrivit acestuia, partea buna este ca la ambele produse se observa, fata de perioada anterioara, imbunatatiri de randamente, si apropierea lor de cele din economia europeana. In cazul graului, s-a depasit media randamentelor de pe plan international, ceea ce arata ca agricultura romaneasca a progresat.
"Un lucru mai putin bun: chiar daca am avut productii mai mari, in Europa au fost productii mici si cresteri de preturi, iar noi suntem foarte legati in ceea ce priveste cerealele, nu mai suntem o economie inchisa, iar preturile tind catre piata europeana. Cu alte cuvinte, exista acest risc sa avem preturi mai mari la produsele din grau si porumb", a sustinut oficialul BNR.
Acestea sunt avantajele si dezavantajele integrarii in Uniunea Europeana, nu mai poti tine izolata piata interna de piata europeana, a adaugat guvernatorul bancii centrale.
Producatorii din industria de morarit si panificatie au anuntat, saptamana trecuta, ca painea se va scumpi cu cateva procente incepand chiar din aceasta luna, din cauza majorarii tarifelor la electricitate si gaze naturale, dar si al costurilor cu materia prima si forta de munca.
"Pretul materiei prime a crescut, pretul fortei de munca, la fel. Pe langa toate acestea, am primit notificari de la furnizorii de gaze si de energie electrica pentru a ne informa ca majoreaza tarifele cu 25%. Daca tigara s-a scumpit, nu trebuie sa scumpim si painea? Daca, inainte, o paine costa cat o tigara, trebuie sa coste si de aici incolo cat costa o tigara. (...) In momentul de fata, pretul franzelei variaza intre 0,60 lei si 1,30 lei. Daca fiecare adauga un minimum de 0,20 lei, atunci produsul va costa intre 0,80 si 1,5 lei. Vorbim de franzela de 300 de grame. Calculele noastre strict facute pe brutaria ROMPAN - Proiect Service - ne arata ca acesta este intervalul la care trebuie sa ne referim. Sigur, daca un produs costa 4 lei, nu mai vorbim de o majorare de 0,20 lei, ci de altceva", a explicat, la momentul respectiv, presedintele Patronatului Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase - ROMPAN, Aurel Popescu, prezent la standul Asociatiei de la INDAGRA.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Producătorul român Bico Industries se află în negocieri avansate pentru preluarea Iranga Technologijos din Lituania
- Daniel Simion este noul Country Manager pentru divizia Bolt Business
- Studiu Deloitte: Romania ramane printre statele europene cu cele mai ieftine locuinte. Suntem printre putinele tari in care cel mai scump oras nu este capitala
- Schneider Electric ocupă locul 1 în Top 25 Gartner(R) Supply Chain: Europa Top 15, pentru al treilea an consecutiv
- Studiu Deloitte: vizionarea programelor TV si a filmelor acasa ramane activitatea preferata de divertisment pentru consumatorii de toate varstele
- Deloitte Romania a asistat investitorul imobiliar Hili Properties in preluarea Baneasa Real Estate, proprietarul cladirii de birouri MIRO
- Sondaj EY România: Marile companii locale vor face investiţii pentru a se proteja de atacuri cibernetice şi impactul lor asupra datelor financiar-fiscale
- Opinie Deloitte: Schimbari majore la impozitarea in domeniul HoReCa si a microîntreprinderilor. Ce regim fiscal alegem?
- Studiu Deloitte: pesimism mai puternic decat la inceputul pandemiei vizavi de conditiile economice in randul firmelor de capital privat din Europa Centrala
- Cushman & Wakefield Echinox: DPD a închiriat 3.500 mp spații de depozitare în VGP Park Arad
- Consumatorii renunță mai ușor decât înainte de pandemie la un brand după doar o experiență negativă. Interacțiunea umană rămâne importantă pentru loialitate
- BASF are din nou o crestere puternica a veniturilor in ciuda preturilor in crestere la materii prime si energie
- Opinie Deloitte: Digitalizarea ANAF – ce obligatii au contribuabilii vizati de RO e-Transport?
- EY România: Importatorii europeni obligați să realizeze activități de “due diligence” pentru achizițiile de mărfuri rusești
- Psiholog, Elena Ungureanu: Gestionarea echilibrului dintre carieră și viața personală este o problematică de ordin psihic deoarece procesul în sine implică trasarea de limite