Hossu (Cartel Alfa): Transferul contributiilor de la angajator la angajat este o masura de dumping social cu efecte perverse

Data publicarii: 24-11-2018 | Economie
Transferul contributiilor de la angajator la angajat, incepand cu 1 ianuarie 2018, reprezinta o masura de dumping social cu efecte perverse, pentru ca pune presiune pe lucratori, iar acestia vor dori sa plece vazand in alta parte conditii mai bune, a declarat, vineri, intr-o conferinta de specialitate, Bogdan Hossu, presedintele Confederatiei Nationale Sindicale ''Cartel Alfa''. "Carta Social Europeana prevede ca raportul la nivel national intre salariul minim national si salariul mediu national sa fie de minimum 60%. Este un parametru esential de buna distributie a dezvoltarii economice catre toti cetatenii respectivi. In Romania avem experienta foarte vasta legata de dreptul care spune "pana la" si asta inseamna de obicei "de la zero" in marea majoritate a cazurilor si nu promoveaza legat de un barem minimal fata de structura. Nu in ultimul rand, avem repartizarea efortului de contributii sociale de pe partea angajatorului. Faptul ca Romania, de la 1 ianuarie 2018, are un transfer integral al totalitatii taxelor sociale numai in sarcina lucratorului este o alta masura de dumping social cu efecte perverse legate de buna desfasurare in Romania, inclusiv in spatiul european. Pentru ca asta pune o presiune pe lucratori, lucratori care vor refuza locuri de munca, vazand in alta parte alte conditii si vor dori sa plece", a atentionat Hossu. Potrivit liderului sindical, prin plecarea celor peste 3,5 milioane de romani la munca in strainatate, atat economia, cat si sistemul social din Romania pierd. "Avem la ora actuala peste 3,5 milioane de romani plecati la munca in strainatate. Problema este ca o data pierdem noi ca stat, pentru ca vorbim despre persoane intre 18-20 de ani pana la 45 de ani, adica exact persoane care si-au asumat riscul plecarii, cu initiativa si cu capacitate de inovare, si care prejudiciaza, de fapt, economia si sistemul social romanesc, dupa ce s-a investit in educatie, formare, sanatate. Practic, sunt cetateni pe care nu-i mai putem recupera. Toate studiile arata ca aceste persoane s-ar intoarce cu o singura conditie: sa avem conditii relativ decente in structura nevoilor sau a societatii romanesti, in sensul in care sa nu mai existe frauda fiscala pe piata muncii, creata inclusiv prin mijloace legislative oficiale, si sa aiba in locurile in care isi desfasoara activitatea si viata impreuna cu familia minimum de servicii de utilitate publica", a spus Bogdan Hossu. In viziunea presedintelui CNS "Cartel Alfa", domeniul pensiilor din Uniunea Europeana nu este reglementat pe un model social european, indiferent de structura respectiva, "ci pe un model complet american, ceea ce creeaza o disparitate suplimentara". "Din punctul meu de vedere, exista o deosebire foarte mare intre tarile UE-15 si noua structura extinsa a Uniunii Europene. Si acest lucru pleaca de la faptul ca, desi este prevazuta subsidiaritatea in domeniul politicilor sociale, deosebirea era ca prin conventiile ratificate din cadrul organizatiilor internationale ale muncii, UE-15 avea un nucleu de reguli generale comune care reglementa piata muncii, avand undeva intre 90 si 95 de conventii ratificate de toate tarile. Intrand noile state din Est, in principal, aceste au venit cu un pachet de conventie ratificat undeva la jumatate, la 45 de conventii ale Organizatiei Internationale Muncii, ceea ce a permis ca investitorilor care au venit in aceste tari sa creeze mecanisme de dumping, inclusiv faptul ca politicile sociale au fost lasate la nivelul institutiilor. Sa nu uitam ca prin reformele in domeniul pensiilor suntem afectati in continuare de acest lucru, pentru ca nu este reglementat pe un model social european indiferent de structura respectiva, ci pe un model complet american, ceea ce creeaza o disparitate suplimentara, in loc sa avem o convergenta", a subliniat Hossu. Acesta a adaugat ca Pilonul social european, agreat la Goteborg pe 17 noiembrie 2017, vine usor in contradictie cu piata unica europeana, moneda unica si fiscalitatea. "Pilonul social european vine usor in contradictie cu piata unica europeana, moneda unica, fiscalitate cu tendinte unice si care, de fapt, sunt reglementate mult mai bine decat piata muncii si aspectele sociale. Aici dau un banal exemplu: in domeniul deficitului, Uniunea Europeana a introdus masuri clare si specifice, cum ar fi sa nu avem deficit mai mare de 3%, inflatia sa fie limitata la o valoare de o anumita dimensiune, lucruri care nu se regasesc pe plan social. Din acest punct de vedere, observam discrepantele mari in politicile de distributie a dezvoltarii economice. Noii functionari ai Comisiei Europene care au facultati deosebite, dar nu au muncit niciodata, nu au inteles si nu inteleg inca notiunea de pace sociala si consecintele pozitive ale pacii sociale, pentru ca sunt relativ tineri. Ei sunt marcati numai de ideea de competitivitate, nu conteaza restul aspectelor, inclusiv pe plan social. De aici apare discrepanta si, de fapt, o politica de dumping social. E mai usor sa reduci asistenta sociala si obligatiile statului in raport cu cetatenii sai, legata de o buna distributie si o protectie sociala adecvata", a mentionat presedintele confederatiei sindicale. Biroul de informare al Parlamentului European in Romania si Institutul European din Romania (IER) a organizat, vineri, dezbaterea cu tema "Pilonul european al drepturilor sociale: un an dupa summit-ul de la Goteborg''.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG