Consiliul Fiscal: Deficitul bugetar s-ar putea situa in imediata vecinatate a nivelului de 3% din PIB, in 2019

Data publicarii: 06-02-2019 | Economie
Deficitul bugetar la finele anului curent s-ar putea situa in imediata vecinatate a nivelului de 3% din PIB in conditiile supraestimarii veniturilor din TVA si a celor din contributii sociale, iar in eventualitatea unor evolutii macroeconomice mai putin favorabile decat cele luate in calcul in constructia bugetara acest nivel ar putea fi chiar depasit, considera reprezentantii Consiliului Fiscal. "Data fiind dimensiunea probabila a supraestimarii veniturilor din TVA (cu circa 5 miliarde de lei) si a celor din contributii sociale si impozit pe venit (cu circa 3,5 miliarde de lei), compensata partial de veniturile din taxa pe activele sectorului bancar neluate in calcul in constructia bugetara (pe care le evaluam, in conditiile curente, la circa 4 miliarde de lei), apreciem ca, in lipsa unor masuri compensatorii suplimentare, este probabil ca deficitul la finele anului curent sa se situeze in imediata vecinatate a nivelului de 3% din PIB. De asemenea, ne reiteram preocuparea fata de riscul inregistrarii unor evolutii macroeconomice semnificativ mai putin favorabile decat cele luate in calcul in constructia bugetara, care ar conduce la presiuni suplimentare la adresa deficitului bugetar in anul 2019, cu riscul depasirii nivelului de 3% din PIB in lipsa unor masuri corective", arata sursa citata. Expertii fiscali considera ca scenariul de crestere economica ce fundamenteaza constructia bugetara excesiv de optimist in raport cu evaluarile similare ale altor institutii, mai ales in contextul incetinirii preconizate a economiei zonei euro si a probabilitatii in crestere de incheiere a fazei expansioniste a ciclului economic la nivel global. "In plus, adoptarea intempestiva a unor masuri fiscale (prin OUG nr. 114/2018), cu impact negativ asupra economiei (precum introducerea taxei pe activele bancare si taxarea suplimentara din sectoarele energetic si comunicatii), este de natura sa amplifice riscurile externe mai sus mentionate. In acest context, mentinerea ipotezei de accelerare a cresterii economice reale la 5,5% in 2019 (comparativ cu un nivel situat probabil intre 4 si 4,5% in 2018) in varianta de proiectie a cadrului macroeconomic elaborata ulterior adoptarii OUG nr.114/2018 apare drept surprinzatoare si, in opinia Consiliului fiscal, nejustificata", arata opinia Consiliului Fiscal cu privire la Legea bugetului de stat. Pe de alta parte, Consiliul fiscal catalogheaza drept neverosimila o accelerare la un ritm de crestere de 3,7% a numarului de salariati in sectorul concurential in conditiile in care datele lunare publicate de INS releva un trend de incetinire vizibila a ritmului de crestere a numarului de salariati din sectorul privat, de la 4% in 2016, la 3,2% in 2017 si 1,7% in perioada ianuarie - noiembrie 2018. "Un scenariu mai rezonabil (desi probabil inca optimist) ar fi, in opinia Consiliului fiscal, situarea ritmului de crestere in proximitatea cifrei aparente la nivelul anului anterior (1,5%-1,7%), ceea ce ar genera o deviatie de circa 2 puncte procentuale la nivelul ratei de crestere comparativ cu proiectia CNSP. Ritmul anual de crestere al salariului brut din sectorul privat avut in vedere apare drept semnificativ superior evolutiei din ultimii trei ani (10,7% in 2016, 12% in 2017, respectiv circa 11,2% in ianuarie-noiembrie 2018). In acest context, un scenariu care ar viza un ritm de crestere a salariului brut la maximul post-criza de 12% (din nou, o ipoteza optimista) ar implica o deviatie de la ritmul de crestere a salariului brut in sectorul concurential din proiectia CNSP de circa 1,8 pp. De precizat ca un ritm de crestere a anvelopei salariale din economie inferior cu 1 pp. scenariului luat in calcul in constructia bugetara duce, caeteris paribus, la un deficit mai mare cu 1,2 miliarde lei (0,115% din PIB), ca urmare a veniturilor mai mici din impozitul pe venit si mai ales din contributii sociale, ceea ce indica o senzitivitate ridicata a agregatelor de venituri la ipotezele privind dinamica pietei muncii", se mai arata in documentul publicat de Consiliul Fiscal. Specialistii CF sunt rezervati si in ceea ce priveste evolutia veniturilor din TVA care sunt proiectate sa creasca cu 17% (cu 10,1 miliarde lei ori 0,54% din PIB) comparativ cu nivelul din executia aferenta anului 2018. Potrivit acestora, dinamica avansata pentru incasarile din TVA o depaseste substantial pe cea a consumului privat nominal net de autoconsum prognozata de CNSP (circa 8%). De asemenea, CF atrage atentia asupra veniturilor exceptionale din inchirierea benzilor de frecventa 5G, care sunt estimate la 2,1 miliarde lei, nivelul semnificativ superior comparativ cu cel avut in vedere in varianta initiala a bugetului aferent anului anterior (care evalua aceste venituri la 1,3 miliarde de lei). "Este foarte probabil ca taxarea suplimentara a sectorului telecom prin OUG nr. 114/2018 sa fie de natura sa faca problematica obtinerea acestor venituri, avand in vedere posibilele reevaluari ale planurilor de expansiune de catre operatorii din domeniu. Mai mult, veniturile respective nu se vor reflecta de o maniera echivalenta in executia bugetara conform ESA 2010, unde ar urma sa fie repartizate linear pe durata de viata a concesiunii, contribuind astfel, caeteris paribus, la aparitia un ecart negativ intre soldul bugetar conform ESA 2010 si cel cash, se mai precizeaza in Opinia CF. Pe partea de cheltuieli, Consiliul Fiscal identifica drept potentiale surse de riscuri cheltuielile cu bunurile si serviciile si cele cu dobanzile. "In primul caz, in executia anului anterior cheltuielile au fost mai mari cu 4,75 miliarde lei comparativ cu bugetul initial si cu 4 miliarde lei superioare valorii inregistrate la finele anului 2017, iar cheltuielile cu bunurile si serviciile sunt preconizate sa creasca in 2019 cu doar 1,95 miliarde lei, ritmul de crestere incetinind de la 9,8% in 2018 la 4,4%. Apreciem ca mentinerea cheltuielilor in anvelopa bugetata in cazul acestui capitol se va dovedi dificila in lumina experientei anului anterior. In cel de-al doilea caz, cheltuielile cu dobanzile sunt preconizate sa creasca cu doar 0,6 miliarde lei comparativ cu un avans de 2,8 miliarde lei in anul anterior, ceea ce este echivalent cu o reducere de ritm de crestere de la 27,8% la 4,4%. Consiliul fiscal apreciaza ca propunerea bugetara curenta apare drept potential subdimensionata avand in vedere tendinta evidenta de crestere a costurilor de finantare, mai ales in contextul nou adoptatei taxe pe activele bancare si a modului de stabilire a asietei acesteia (care include si detinerile de obligatiuni guvernamentale), precum si volumul in crestere al datoriei publice", arata sursa citata. Proiectul de buget pentru anul 2019 este construit pe o crestere economica de 5,5%, un deficit bugetar de 2,55% din PIB pe cash (2,57% din PIB deficit ESA) si o inflatie medie anuala de 2,8%.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG