Brokerii de asigurare intr-o era a tehnologiei si a reglementarilor
Data publicarii: 16-04-2019 | EconomiePrezent la conferinta nationala organizata de UNSICAR, a Brokerilor de Asigurari si Pensii, domnul Cristian Rosu, vicepresedinte al ASF confirma istoria milenara a acestei profesii precum si importanta pe care adaptarea la timpurile moderne o impune din toate punctele de vedere.
"Notiunea de asigurare este veche, de milenii. Datele istorice vorbesc despre asigurari din timpul negustorilor babilonieni, din timpul Greciei antice sau a imperiului Roman”.
Potrivit acestuia, gradul de dezvoltare al industriei de asigurari este dat, la nivel mondial de doi indicatori principali precum consumul de asigurari pe cap de locuitor, densitatea asigurarilor si volumul total de prime brute subscrise.
Care sunt cifrele acestui moment in Romania?
Ei bine, potrivit domnului Rosu, din punct de vedere al primelor brute subscrise, industria romaneasca de asigurari se afla in crestere, in anul 2018 consemnandu-se un plus de 4,5% fata de anul 2017, cu un volum de peste 10 miliarde de lei. Consumul de asigurari pe cap de locuitori se afla si acesta in crestere, situandu-se la nivelul anului 2018 in jurul valorii de 109 euro/ asigurat.
Cifrele sunt insa mici, comparativ cu alte tari europene iar la acest lucru contribuie in primul rand gradul redus de educatie financiara si nivelul scazut de constientizare a populatiei educate in ceea ce priveste principalii factori de risc pentru care se impun politele de asiguarare. ” Nivelul nesatisfacator al dezvoltarii industriei romanesti de asigurari ne arata totusi un potential foarte mare de crestere, deoarece media densitatii asigurarilor in Europa este de peste 1.400 euro.
Spre deosebire de piata europeana de asigurari, care este dominata de segmentul asigurarilor de viata, in Romania acest tip de asigurari reprezinta aproximativ 21-22% din primele brute subscrise, piata fiind dominata de asigurarile generale si in special de cele auto” adauga Cristian Rosu.
Potrivit acestuia, cel mai important canal de distributie in acest domeniu este reprezentat de brokerii de asigurari, un factor extrem de important in acest peisaj inca in dezvoltare reprezentandu-l vanzarile si calitatea acestora.
Semnale pozitive exista in acest moment. Daca in urma cu 10 ani brokerii intermediau aproximativ o treime din volumul de prime incasate, acum, ei intermediaza aproximativ 65% din totalul de prime. Sunt cifre care dovedesc rolul important al brokerilor in ceea ce priveste piata de profil cat li in ceea ce priveste relatiile cu clientii.
Potrivit lui Rosu, probleme majore apar insa in ceea ce priveste legislatia si reglementarile, in continua schimbare. ” Contextul legislativ s-a schimbat si este intr-o dinamica permanenta, fapt ce aduce implicatii profunde in ceea ce priveste fluxurile operationale ale intermediarilor de asigurari, precum si in interactiunea cu clientii. Domeniul distributiei este din ce in ce mai reglementat, iar legislatia nationala, cat si cea europeana, stabilesc ca obiectiv central de reglementare protectia consumatorului, prin informarea corecta, completa a acestuia, alaturi de transparenta etica profesionala si comportamentul distribuitorilor de asigurari. In comparatie cu alte domenii de activitate, intermediarii de asigurari beneficiaza de existenta unui cadru legal strict reglementat, inclusiv de norme si reglementari privind comertul electronic cu asigurari si evaluari referitoare la auditarea sistemelor informatice” continua el.
In acelasi timp, el observa o crestere din ce in ce mai marea comenzilor si a serviciilor achizitionate prin intermediul serviciilor online. Idea de ”Internet of Things” este una relativ noua care insa merita o atentie sporita in perioada imediat urmatoare. ” Suntem, ca industrie, abia la inceputului erei digitalizarii, insa nu va dura foarte mult pana cand digitalizarea va cuprinde si piata romaneasca. Deja exista companii de asigurare care permit clientilor sa interactioneze cu politele de asigurare prin intermediul unor aplicatii IT. Utilizarea eficienta a tehnologiei va fi un factor esential in cresterea productivitatii si a multumirii clientilor. Aceasta nu inseamna utilizarea unei automatizari mai mari, doar pentru reducerea costurilor, ci si valorificarea evolutiilor digitale in scopul stimularii inovatiei”, spune el.
"Notiunea de asigurare este veche, de milenii. Datele istorice vorbesc despre asigurari din timpul negustorilor babilonieni, din timpul Greciei antice sau a imperiului Roman”.
Potrivit acestuia, gradul de dezvoltare al industriei de asigurari este dat, la nivel mondial de doi indicatori principali precum consumul de asigurari pe cap de locuitor, densitatea asigurarilor si volumul total de prime brute subscrise.
Care sunt cifrele acestui moment in Romania?
Ei bine, potrivit domnului Rosu, din punct de vedere al primelor brute subscrise, industria romaneasca de asigurari se afla in crestere, in anul 2018 consemnandu-se un plus de 4,5% fata de anul 2017, cu un volum de peste 10 miliarde de lei. Consumul de asigurari pe cap de locuitori se afla si acesta in crestere, situandu-se la nivelul anului 2018 in jurul valorii de 109 euro/ asigurat.
Cifrele sunt insa mici, comparativ cu alte tari europene iar la acest lucru contribuie in primul rand gradul redus de educatie financiara si nivelul scazut de constientizare a populatiei educate in ceea ce priveste principalii factori de risc pentru care se impun politele de asiguarare. ” Nivelul nesatisfacator al dezvoltarii industriei romanesti de asigurari ne arata totusi un potential foarte mare de crestere, deoarece media densitatii asigurarilor in Europa este de peste 1.400 euro.
Spre deosebire de piata europeana de asigurari, care este dominata de segmentul asigurarilor de viata, in Romania acest tip de asigurari reprezinta aproximativ 21-22% din primele brute subscrise, piata fiind dominata de asigurarile generale si in special de cele auto” adauga Cristian Rosu.
Potrivit acestuia, cel mai important canal de distributie in acest domeniu este reprezentat de brokerii de asigurari, un factor extrem de important in acest peisaj inca in dezvoltare reprezentandu-l vanzarile si calitatea acestora.
Semnale pozitive exista in acest moment. Daca in urma cu 10 ani brokerii intermediau aproximativ o treime din volumul de prime incasate, acum, ei intermediaza aproximativ 65% din totalul de prime. Sunt cifre care dovedesc rolul important al brokerilor in ceea ce priveste piata de profil cat li in ceea ce priveste relatiile cu clientii.
Potrivit lui Rosu, probleme majore apar insa in ceea ce priveste legislatia si reglementarile, in continua schimbare. ” Contextul legislativ s-a schimbat si este intr-o dinamica permanenta, fapt ce aduce implicatii profunde in ceea ce priveste fluxurile operationale ale intermediarilor de asigurari, precum si in interactiunea cu clientii. Domeniul distributiei este din ce in ce mai reglementat, iar legislatia nationala, cat si cea europeana, stabilesc ca obiectiv central de reglementare protectia consumatorului, prin informarea corecta, completa a acestuia, alaturi de transparenta etica profesionala si comportamentul distribuitorilor de asigurari. In comparatie cu alte domenii de activitate, intermediarii de asigurari beneficiaza de existenta unui cadru legal strict reglementat, inclusiv de norme si reglementari privind comertul electronic cu asigurari si evaluari referitoare la auditarea sistemelor informatice” continua el.
In acelasi timp, el observa o crestere din ce in ce mai marea comenzilor si a serviciilor achizitionate prin intermediul serviciilor online. Idea de ”Internet of Things” este una relativ noua care insa merita o atentie sporita in perioada imediat urmatoare. ” Suntem, ca industrie, abia la inceputului erei digitalizarii, insa nu va dura foarte mult pana cand digitalizarea va cuprinde si piata romaneasca. Deja exista companii de asigurare care permit clientilor sa interactioneze cu politele de asigurare prin intermediul unor aplicatii IT. Utilizarea eficienta a tehnologiei va fi un factor esential in cresterea productivitatii si a multumirii clientilor. Aceasta nu inseamna utilizarea unei automatizari mai mari, doar pentru reducerea costurilor, ci si valorificarea evolutiilor digitale in scopul stimularii inovatiei”, spune el.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial