Brokerii de asigurare intr-o era a tehnologiei si a reglementarilor

Data publicarii: 16-04-2019 | Economie
Prezent la conferinta nationala organizata de UNSICAR, a Brokerilor de Asigurari si Pensii, domnul Cristian Rosu, vicepresedinte al ASF confirma istoria milenara a acestei profesii precum si importanta pe care adaptarea la timpurile moderne o impune din toate punctele de vedere.

"Notiunea de asigurare este veche, de milenii. Datele istorice vorbesc despre asigurari din timpul negustorilor babilonieni, din timpul Greciei antice sau a imperiului Roman”.

Potrivit acestuia, gradul de dezvoltare al industriei de asigurari este dat, la nivel mondial de doi indicatori principali precum consumul de asigurari pe cap de locuitor, densitatea asigurarilor si volumul total de prime brute subscrise.

Care sunt cifrele acestui moment in Romania?

Ei bine, potrivit domnului Rosu, din punct de vedere al primelor brute subscrise, industria romaneasca de asigurari se afla in crestere, in anul 2018 consemnandu-se un plus de 4,5% fata de anul 2017, cu un volum de peste 10 miliarde de lei. Consumul de asigurari pe cap de locuitori se afla si acesta in crestere, situandu-se la nivelul anului 2018 in jurul valorii de 109 euro/ asigurat.

Cifrele sunt insa mici, comparativ cu alte tari europene iar la acest lucru contribuie in primul rand gradul redus de educatie financiara si nivelul scazut de constientizare a populatiei educate in ceea ce priveste principalii factori de risc pentru care se impun politele de asiguarare. ” Nivelul nesatisfacator al dezvoltarii industriei romanesti de asigurari ne arata totusi un potential foarte mare de crestere, deoarece media densitatii asigurarilor in Europa este de peste 1.400 euro.

Spre deosebire de piata europeana de asigurari, care este dominata de segmentul asigurarilor de viata, in Romania acest tip de asigurari reprezinta aproximativ 21-22% din primele brute subscrise, piata fiind dominata de asigurarile generale si in special de cele auto” adauga Cristian Rosu.

Potrivit acestuia, cel mai important canal de distributie in acest domeniu este reprezentat de brokerii de asigurari, un factor extrem de important in acest peisaj inca in dezvoltare reprezentandu-l vanzarile si calitatea acestora.

Semnale pozitive exista in acest moment. Daca in urma cu 10 ani brokerii intermediau aproximativ o treime din volumul de prime incasate, acum, ei intermediaza aproximativ 65% din totalul de prime. Sunt cifre care dovedesc rolul important al brokerilor in ceea ce priveste piata de profil cat li in ceea ce priveste relatiile cu clientii.

Potrivit lui Rosu, probleme majore apar insa in ceea ce priveste legislatia si reglementarile, in continua schimbare. ” Contextul legislativ s-a schimbat si este intr-o dinamica permanenta, fapt ce aduce implicatii profunde in ceea ce priveste fluxurile operationale ale intermediarilor de asigurari, precum si in interactiunea cu clientii. Domeniul distributiei este din ce in ce mai reglementat, iar legislatia nationala, cat si cea europeana, stabilesc ca obiectiv central de reglementare protectia consumatorului, prin informarea corecta, completa a acestuia, alaturi de transparenta etica profesionala si comportamentul distribuitorilor de asigurari. In comparatie cu alte domenii de activitate, intermediarii de asigurari beneficiaza de existenta unui cadru legal strict reglementat, inclusiv de norme si reglementari privind comertul electronic cu asigurari si evaluari referitoare la auditarea sistemelor informatice” continua el.

In acelasi timp, el observa o crestere din ce in ce mai marea comenzilor si a serviciilor achizitionate prin intermediul serviciilor online. Idea de ”Internet of Things” este una relativ noua care insa merita o atentie sporita in perioada imediat urmatoare. ” Suntem, ca industrie, abia la inceputului erei digitalizarii, insa nu va dura foarte mult pana cand digitalizarea va cuprinde si piata romaneasca. Deja exista companii de asigurare care permit clientilor sa interactioneze cu politele de asigurare prin intermediul unor aplicatii IT. Utilizarea eficienta a tehnologiei va fi un factor esential in cresterea productivitatii si a multumirii clientilor. Aceasta nu inseamna utilizarea unei automatizari mai mari, doar pentru reducerea costurilor, ci si valorificarea evolutiilor digitale in scopul stimularii inovatiei”, spune el.