Noua legislație a transportului alternativ: posibilități de contestare a sancțiunilor
Data publicarii: 07-11-2019 | EconomiePotrivit lui Mihnea Galgotiu Sararu și Crina Constantin, Senior Manager Associate respectiv membru al departamentului de Litigii din cadrul Reff & Asociații, șoferii și operatorii de transport alternativ (ride sharing) riscă sancțiuni semnificative în cazul în care nu se conformează noii legislații adoptate de Guvern la începutul acestei veri.
Perioada de tranziție cuprinsă între semnarea legii și aplicarea acesteia s-a încheiat la începutul lunii noiembrie, motiv pentru care, atât șoferii cât și operatorii de transport trebuie să se conformez noilor prevederi pentru a preveni eventualele sancțiuni. Deși perioada de implementare trebuia prelungită până în luna februarie a anului 2020, legislația nu a fost promulgată încă de Președinte, motiv pentru care începând cu data de 1 noiembrie, nu mai puțin de șase autorități diferite pot aplica sancțiuni în caz de neconformare cu noile reguli.
Activitățile alternative de transport au fost reglementate pentru prima dată în țara noastră prin Ordonanța de Urgență 49 din 2019. S-a introdus în acest sens printre altele, și obligația companiilor externe de a-și derula activitățile pe teritoriul româniei prin intermediul unei filiale.
”Noua legislație aplicabilă transportului alternativ stabilește, pentru anumite situații particulare, sancțiuni suplimentare față de amenzi, precum: suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului pe o perioadă de 6 luni (prin ridicarea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare și a certificatului de înmatriculare), retragerea autorizației de transport alternativ, retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizației de transport alternativ sau chiar interzicerea desfășurării de activități economice de orice fel pe teritoriul României prin intermediul unor programe software de sine stătătoare, pe o perioadă de 2 ani de la data aplicării sancțiunii” spun cei doi semnatari ai comunicatului.
„Dintre aceste sancțiuni complementare, legislația prevede că suspendarea dreptului de a utiliza un autoturism încetează în termen de 30 de zile de la încheierea procesului-verbal de reținere, dacă se face dovada achitării amenzii aplicate” continuă ei.
Cum pot fi contestate aceste sancțiuni?
Ei bine, amenzile și sancțiunile aplicabile prin legea mai sus amintită, pot fi contestate în instanță în termen de 15 zile de la comunicarea sau primirea procesului-verbal. Inițierea procesului va suspenda automat impunerea sancțiunilor.
„Există însă o serie de sancțiuni care nu vor urma regulile favorabile aplicabile plângerilor contravenționale” spun Galgoțiu și COnstantin.„Spre exemplu, sancțiunile constând în retragerea autorizației de transport alternativ sau retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizației de transport alternativ vor trebui atacate conform regulilor generale aplicabile contenciosului administrativ” adaugă ei.
Perioada de tranziție cuprinsă între semnarea legii și aplicarea acesteia s-a încheiat la începutul lunii noiembrie, motiv pentru care, atât șoferii cât și operatorii de transport trebuie să se conformez noilor prevederi pentru a preveni eventualele sancțiuni. Deși perioada de implementare trebuia prelungită până în luna februarie a anului 2020, legislația nu a fost promulgată încă de Președinte, motiv pentru care începând cu data de 1 noiembrie, nu mai puțin de șase autorități diferite pot aplica sancțiuni în caz de neconformare cu noile reguli.
Activitățile alternative de transport au fost reglementate pentru prima dată în țara noastră prin Ordonanța de Urgență 49 din 2019. S-a introdus în acest sens printre altele, și obligația companiilor externe de a-și derula activitățile pe teritoriul româniei prin intermediul unei filiale.
”Noua legislație aplicabilă transportului alternativ stabilește, pentru anumite situații particulare, sancțiuni suplimentare față de amenzi, precum: suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului pe o perioadă de 6 luni (prin ridicarea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare și a certificatului de înmatriculare), retragerea autorizației de transport alternativ, retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizației de transport alternativ sau chiar interzicerea desfășurării de activități economice de orice fel pe teritoriul României prin intermediul unor programe software de sine stătătoare, pe o perioadă de 2 ani de la data aplicării sancțiunii” spun cei doi semnatari ai comunicatului.
„Dintre aceste sancțiuni complementare, legislația prevede că suspendarea dreptului de a utiliza un autoturism încetează în termen de 30 de zile de la încheierea procesului-verbal de reținere, dacă se face dovada achitării amenzii aplicate” continuă ei.
Cum pot fi contestate aceste sancțiuni?
Ei bine, amenzile și sancțiunile aplicabile prin legea mai sus amintită, pot fi contestate în instanță în termen de 15 zile de la comunicarea sau primirea procesului-verbal. Inițierea procesului va suspenda automat impunerea sancțiunilor.
„Există însă o serie de sancțiuni care nu vor urma regulile favorabile aplicabile plângerilor contravenționale” spun Galgoțiu și COnstantin.„Spre exemplu, sancțiunile constând în retragerea autorizației de transport alternativ sau retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizației de transport alternativ vor trebui atacate conform regulilor generale aplicabile contenciosului administrativ” adaugă ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București