Opinie Deloitte: competiție acerbă pentru atragerea de investiții în industria auto
Data publicarii: 09-12-2019 | EconomieIndustria auto din România, unul dintre pilonii de bază al economiei noastre se confruntă cu noi provocări în ultima perioadă, provocări ce pot frâna atragerea de noi investiții și dezvoltarea continuă. Potrivit Elenei Geageac, Senior Manager Taxe Directe și A corinei Simion, Manager Taxe Directe Deloitte România, se resimte un val de pesimism venit dintre Germania, cel mai mare producător auto european dar și nevoia stringentă de investiții de care producătorii au nevoie pentru a se adapta la noile tehnologii.
Poate România să facă mai multe sau să ajute în vreun fel această industrie de care continuă să depindă economia locală? De altfel, aceasta este și întrebarea de la care pornesc Elena Geageac și Corina Simion.
„Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade, încet dar sigur, având în vedere că schimbările tehnologice transformă profund procesele de producție, dar și preferințele consumatorilor. Coloșii din industrie și-au mutat deja atenția către noul trend, respectiv motorizarea electrică, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizând pe un viitor în care mașinile 100% electrice vor domina piața” scriu cele două.
Pentru o industrie care până acum s-a bazat de mai bine de un secol de istorie în mare parte pe combustibili fosili, provocarea este dată de dezvoltarea alternativelor electrice, din ce în ce mai populare pe piața de profil. Pentru ca acest lucru să devină o realitate însă, sunt nevoie de investiții majore în cercetare și mai apoi, dezvoltare. Guvernele altor țări s-au arătat interesate în a sprijini acest tip de investiții, oferind și o serie de facilități precum deducerile fiscale sau fondurile nerambursabile.
„În ceea ce privește facilitățile fiscale, momentan, în România există disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și pentru angajații acestora. Este vorba de o deducere suplimentară de 50% a valorii investițiilor și o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, și o scutire de impozit pe venit la nivelul angajaților, pe de altă parte. Din păcate, însă până acum nu a existat suficientă claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilități” se arată în comunicatul Deloitte.
Progresele făcute pe plan local însă sunt minore iar facilitățile suficient de mici pentru a pune eventuale piedici companiilor care doresc să investească. Comparativ cu țara vecină Ungaria, unde de-a lungul ultimilor ani, spre exemplu, legislația s-a dezvoltat semnificativ în sensul ajutării industriei auto. „Dacă România își dorește o industrie auto competitivă și cu adevărat relevantă, trebuie să continue să introducă și să aplice facilități menite să atragă și să mențină investiții în activități cu valoare adăugată mare” conchid cele două semnatare ale comunicatului.
Poate România să facă mai multe sau să ajute în vreun fel această industrie de care continuă să depindă economia locală? De altfel, aceasta este și întrebarea de la care pornesc Elena Geageac și Corina Simion.
„Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade, încet dar sigur, având în vedere că schimbările tehnologice transformă profund procesele de producție, dar și preferințele consumatorilor. Coloșii din industrie și-au mutat deja atenția către noul trend, respectiv motorizarea electrică, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizând pe un viitor în care mașinile 100% electrice vor domina piața” scriu cele două.
Pentru o industrie care până acum s-a bazat de mai bine de un secol de istorie în mare parte pe combustibili fosili, provocarea este dată de dezvoltarea alternativelor electrice, din ce în ce mai populare pe piața de profil. Pentru ca acest lucru să devină o realitate însă, sunt nevoie de investiții majore în cercetare și mai apoi, dezvoltare. Guvernele altor țări s-au arătat interesate în a sprijini acest tip de investiții, oferind și o serie de facilități precum deducerile fiscale sau fondurile nerambursabile.
„În ceea ce privește facilitățile fiscale, momentan, în România există disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și pentru angajații acestora. Este vorba de o deducere suplimentară de 50% a valorii investițiilor și o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, și o scutire de impozit pe venit la nivelul angajaților, pe de altă parte. Din păcate, însă până acum nu a existat suficientă claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilități” se arată în comunicatul Deloitte.
Progresele făcute pe plan local însă sunt minore iar facilitățile suficient de mici pentru a pune eventuale piedici companiilor care doresc să investească. Comparativ cu țara vecină Ungaria, unde de-a lungul ultimilor ani, spre exemplu, legislația s-a dezvoltat semnificativ în sensul ajutării industriei auto. „Dacă România își dorește o industrie auto competitivă și cu adevărat relevantă, trebuie să continue să introducă și să aplice facilități menite să atragă și să mențină investiții în activități cu valoare adăugată mare” conchid cele două semnatare ale comunicatului.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România