Efectele Covid-19 asupra afacerilor: 18% dintre respondenții unui studiu PwC estimează scăderi ale veniturilor de până la 20%
Data publicarii: 20-03-2020 | EconomiePwC Romînia a derulat în perioada 11-13 martie 2020 studiul intitulat HR Barometru. Pe baza informațiilor furnizate de 104 companii participante la acesta din variate sectoare ale economiei, aflăm faptul că 18% dintre companiile chestionate anticipează reduceri ale veniturilor de până la 20% ca urmare a impactului pandemiei de COVID-19. În același timp, 65% dintre aceștia, nu au făcut încă evaluări în acest sens.
Alți 6% dintre respondeți preconizează o scădere a veniturilor cu 20 până la 50% în vreme ce 2% se așteaptă la scăderi de până la 80%. Sunt și oameni optimiști în același timp, 9% dintre respondenți admițând că nu se așteaptă la niciun fel de reducere a veniturilor.
Dintre sectoarele economiei unde ne putem aștepta la scăderile cele mai mari, se detașează cu un procent mare de răspunsuri transporturile (75% dintre respondenți ai evaluat scăderi de peste 20%). Industria auto este de asemenea în stare de alarmă, 25% dintre respondenții care fac parte din acest sector al economiei considerând că scăderile economice vor fi de până la 20%. Estimări similare au fost făscute și de companiile din energie, servicii financiare sau distribuția/logistica de bunuri de larg consum.
”Primele sectoare care resimt impactul pandemiei COVID-19 sunt cele care depind de mobilitatea persoanelor: transporturi, ospitalitate, turism. Însă efectele negative se vor transmite treptat către alte domenii de activitate pentru că toate industriile sunt interconectate. Din acest motiv, sunt necesare măsuri rapide pentru supraviețuirea celor grav afectați, precum și un plan pe termen mediu de relansare economică. Consider că într-o primă etapă măsurile care trebuie sa fie luate trebuie să asigure continuitatea fluxului de numerar pentru cei cărora li se reduc vertiginos încasările. Mă refer la plata datoriilor pe care statul le are față de companii, de exemplu, rambursarea imediată a TVA, a sumelor pentru concedii medicale, precum și la amânarea plății unor taxe și contribuții. În a doua etapă, după o evaluare mai temeinică a impactului, ar trebui gândit un plan de măsuri care să sprijine mediul privat pentru a menține locurile de muncă și, implicit, veniturile populației și ale companiilor”, declară Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România.
Pentru specialiștii PwC care au efectuat acest studiu, a fost important să afle de asemenea care au fost măsurile luate de angajatori pentru protejarea angajaților împotriva infectării cu visurusul COVID-19 dar și care este perioada în care aceste măsuri vor fi aplicate.
Dacă e să ne luăm după răspunsurile celor participanți la studiu, 89% dintre aceștia spun că au făcut deja dezinfecții la birou în vreme ce 85% au încercat să limiteze interacțiunile. Nu în ultimul rând, 58% au instituit munca de acasă în vreme ce 40% au oferit echipamente de protecție. Sunt și cazuri speciale din acest punct de vedere, 25% dintre respondenți spunând câ au implementat munca de acasă pentru toți angajații, 13% instituind munca de acasă ca fiind obligatorie.
”Sondajul cuprinde opiniile exprimate de companii cu puțin timp înainte ca autoritățile să anunțe instaurarea stării de urgență care, în mod clar, va grăbi luarea altor măsuri de distanțare socială și limitare a interacțiunii. Am observat din analiza răspunsurilor date de companii că majoritatea companiilor au luat, deja, măsuri ferme de protecție a angajaților fără să fie forțate de acte normative emise de autorități. Așa cum se observă din răspunsuri, toți respondenții au considerat că este mai sigur ca cel puțin o parte dintre angajați să lucreze de acasă sau în ture, acolo unde trebuie asigurată permanența, arătând preocupare pentru oameni și, totodată, responsabilitate socială”, explică Ionuț Sas, Partener, Lider People & Organisation PwC România.
Alți 6% dintre respondeți preconizează o scădere a veniturilor cu 20 până la 50% în vreme ce 2% se așteaptă la scăderi de până la 80%. Sunt și oameni optimiști în același timp, 9% dintre respondenți admițând că nu se așteaptă la niciun fel de reducere a veniturilor.
Dintre sectoarele economiei unde ne putem aștepta la scăderile cele mai mari, se detașează cu un procent mare de răspunsuri transporturile (75% dintre respondenți ai evaluat scăderi de peste 20%). Industria auto este de asemenea în stare de alarmă, 25% dintre respondenții care fac parte din acest sector al economiei considerând că scăderile economice vor fi de până la 20%. Estimări similare au fost făscute și de companiile din energie, servicii financiare sau distribuția/logistica de bunuri de larg consum.
”Primele sectoare care resimt impactul pandemiei COVID-19 sunt cele care depind de mobilitatea persoanelor: transporturi, ospitalitate, turism. Însă efectele negative se vor transmite treptat către alte domenii de activitate pentru că toate industriile sunt interconectate. Din acest motiv, sunt necesare măsuri rapide pentru supraviețuirea celor grav afectați, precum și un plan pe termen mediu de relansare economică. Consider că într-o primă etapă măsurile care trebuie sa fie luate trebuie să asigure continuitatea fluxului de numerar pentru cei cărora li se reduc vertiginos încasările. Mă refer la plata datoriilor pe care statul le are față de companii, de exemplu, rambursarea imediată a TVA, a sumelor pentru concedii medicale, precum și la amânarea plății unor taxe și contribuții. În a doua etapă, după o evaluare mai temeinică a impactului, ar trebui gândit un plan de măsuri care să sprijine mediul privat pentru a menține locurile de muncă și, implicit, veniturile populației și ale companiilor”, declară Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România.
Pentru specialiștii PwC care au efectuat acest studiu, a fost important să afle de asemenea care au fost măsurile luate de angajatori pentru protejarea angajaților împotriva infectării cu visurusul COVID-19 dar și care este perioada în care aceste măsuri vor fi aplicate.
Dacă e să ne luăm după răspunsurile celor participanți la studiu, 89% dintre aceștia spun că au făcut deja dezinfecții la birou în vreme ce 85% au încercat să limiteze interacțiunile. Nu în ultimul rând, 58% au instituit munca de acasă în vreme ce 40% au oferit echipamente de protecție. Sunt și cazuri speciale din acest punct de vedere, 25% dintre respondenți spunând câ au implementat munca de acasă pentru toți angajații, 13% instituind munca de acasă ca fiind obligatorie.
”Sondajul cuprinde opiniile exprimate de companii cu puțin timp înainte ca autoritățile să anunțe instaurarea stării de urgență care, în mod clar, va grăbi luarea altor măsuri de distanțare socială și limitare a interacțiunii. Am observat din analiza răspunsurilor date de companii că majoritatea companiilor au luat, deja, măsuri ferme de protecție a angajaților fără să fie forțate de acte normative emise de autorități. Așa cum se observă din răspunsuri, toți respondenții au considerat că este mai sigur ca cel puțin o parte dintre angajați să lucreze de acasă sau în ture, acolo unde trebuie asigurată permanența, arătând preocupare pentru oameni și, totodată, responsabilitate socială”, explică Ionuț Sas, Partener, Lider People & Organisation PwC România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online