Opinie Reff & Asociatii: Optiuni aflate la indemana angajatorilor in contextul COVID-19
Data publicarii: 01-04-2020 | HR/CariereÎn contextul creat de pandemia de Coronavirus, companiile caută soluții eficiente pentru a se adapta fie la reducerea activității, fie la oprirea temporară a acesteia. Acestea cunosc nevoia imediată de a-și proteja angajații, fiind conștienți de faptul că până nu demult majoritatea se confruntau cu o lipsă acută de personal.
În acest sens, legislația actuală a României prevede o serie de măsuri care pot fi adoptate în funcție de gradul în care este afectată activitatea unei companii. Se poate opta pentru înțelegeri amiabile între părți, șomaj tehnic, lucrul de la domiciliu ori alte măsuir care privesc forța majoră. Fiecare dintre acestea pot aduce o serie de avantaje dar în același timp, impune și o serie de restricții, spun Florentina Munteanu, Ana-Maria Vlăsceanu și Gabriela Ilie, Partener, Senior Associate respectiv Managing Associate la Reff și Asociații într-un material de opinie publicat recent.
„Tot mai mulți angajatori se confruntă, în această perioadă, cu reducerea drastică a activității, care le afectează stabilitatea financiară și, implicit, posibilitatea de a plăti salariile angajaților. O primă soluție pentru diminuarea costurilor, valabilă în cazurile mai puțin grave, ar putea fi negocierea directă cu salariații pentru reducerea programului de lucru și, implicit, a salariilor. O altă soluție ar putea fi aceea în care angajatorul solicită angajaților să intre în concediu de odihnă pe perioada reducerii activității. Astfel de măsuri pot fi aplicate, însă, doar în anumite condiții” spun cei trei.
În cazul in care activitatea este întreruptă în totalitate sauparțial, companiile au posibilitatea de a opta pentru șomajul tehnic. Această măsură nu poate fi implementată însă înainte ca compania să identifice motivele economice, tehnice sau structurale care justifică această decizie. Angajații sunt de asemenea îndreptățiți pe perioada șomajului tehnic la o indemnizație lunară de 75% din salariul de bază chiar dacă contractele de muncă sunt suspendate până la reluarea activității.
O altă formă de șomaj tehnic permite angajatorului să reducă progamul de lucru săptămânal la 4 zile, diminuând în consecință și salariul. Măsura aceasta poate fi însă adoptată dor în cazul în care activitatea este redusă temporar ca urmare a unor motive economice, tehnologice sau structurale pentru perioade mai lungi de o lună.
Forța majoră, pe de altă parte, reprezintă situația în care angajatorul este nevoit să întrerupă activitatea și să recurgă la suspendarea contractelor de muncă fără plata vreunei indemnizații către angajații direct afectați de această decizie. „Totuși, este extrem de important de precizat că, pentru a se stabili dacă o companie poate suspenda contractele de muncă ale angajaților ca urmare a reducerii/întreruperii activității din cauza COVID–19 invocând forța majoră, trebuie analizate motivele exacte ale unei astfel de decizii și trebuie verificat, în concret, dacă sunt îndeplinite condițiile forței majore” conchid reprezentanții Reff și Asociații.
În acest sens, legislația actuală a României prevede o serie de măsuri care pot fi adoptate în funcție de gradul în care este afectată activitatea unei companii. Se poate opta pentru înțelegeri amiabile între părți, șomaj tehnic, lucrul de la domiciliu ori alte măsuir care privesc forța majoră. Fiecare dintre acestea pot aduce o serie de avantaje dar în același timp, impune și o serie de restricții, spun Florentina Munteanu, Ana-Maria Vlăsceanu și Gabriela Ilie, Partener, Senior Associate respectiv Managing Associate la Reff și Asociații într-un material de opinie publicat recent.
„Tot mai mulți angajatori se confruntă, în această perioadă, cu reducerea drastică a activității, care le afectează stabilitatea financiară și, implicit, posibilitatea de a plăti salariile angajaților. O primă soluție pentru diminuarea costurilor, valabilă în cazurile mai puțin grave, ar putea fi negocierea directă cu salariații pentru reducerea programului de lucru și, implicit, a salariilor. O altă soluție ar putea fi aceea în care angajatorul solicită angajaților să intre în concediu de odihnă pe perioada reducerii activității. Astfel de măsuri pot fi aplicate, însă, doar în anumite condiții” spun cei trei.
În cazul in care activitatea este întreruptă în totalitate sauparțial, companiile au posibilitatea de a opta pentru șomajul tehnic. Această măsură nu poate fi implementată însă înainte ca compania să identifice motivele economice, tehnice sau structurale care justifică această decizie. Angajații sunt de asemenea îndreptățiți pe perioada șomajului tehnic la o indemnizație lunară de 75% din salariul de bază chiar dacă contractele de muncă sunt suspendate până la reluarea activității.
O altă formă de șomaj tehnic permite angajatorului să reducă progamul de lucru săptămânal la 4 zile, diminuând în consecință și salariul. Măsura aceasta poate fi însă adoptată dor în cazul în care activitatea este redusă temporar ca urmare a unor motive economice, tehnologice sau structurale pentru perioade mai lungi de o lună.
Forța majoră, pe de altă parte, reprezintă situația în care angajatorul este nevoit să întrerupă activitatea și să recurgă la suspendarea contractelor de muncă fără plata vreunei indemnizații către angajații direct afectați de această decizie. „Totuși, este extrem de important de precizat că, pentru a se stabili dacă o companie poate suspenda contractele de muncă ale angajaților ca urmare a reducerii/întreruperii activității din cauza COVID–19 invocând forța majoră, trebuie analizate motivele exacte ale unei astfel de decizii și trebuie verificat, în concret, dacă sunt îndeplinite condițiile forței majore” conchid reprezentanții Reff și Asociații.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TransferGo numește un român la conducerea activităților sale globale de marketing
- Deloitte Romania a asistat OLX Group in preluarea brokerului de credite Kiwi Finance
- Cushman & Wakefield Echinox preia administrarea proiectului de birouri Floreasca Park din Bucureşti
- Coordonarea sistemelor de securitate sociala in contextul Brexit incepe sa prinda contur
- Digitalizarea administratiei fiscale din Romania, pe calea cea buna. Ce masuri asteptam in 2021?
- Acordul post-Brexit – reguli pentru schimburile comerciale cu produse de origine preferentiala
- Reguli privind detasarea lucratorilor intre statele UE. Ce obligatii au angajatorii?
- Activitatea de fuziuni si achizitii s-a mentinut la un nivel semnificativ in 2020, in pofida contextului general fara precedent
- Economia globală va reveni la nivelul pre pandemie până la începutul lui 2022, înregistrând în anul curent o creștere record pentru acest secol
- Fantoma Craciunului in speta tichetelor cadou - trecut, prezent si viitor
- Kaspersky: 27% dintre gameri la nivel global ascund de părinții lor cât de mult timp petrec cu jocurile video
- Activitatea globala de fuziuni si achizitii a fost rezistenta la socuri in 2020, se asteapta o intensificare a activitatii in anii urmatori
- Counsel Group Frankfurt l-a numit pe Alexandru Sgâncă în funcția de Country Manager
- Deloitte a asistat VIG in preluarea activelor Aegon din Ungaria, Polonia, Romania si Turcia
- PwC România și D&B David și Baias au asistat Vista Bank România în tranzacția de achiziție a Credit Agricole Bank România