Opinie Reff & Asociatii: Optiuni aflate la indemana angajatorilor in contextul COVID-19

Data publicarii: 01-04-2020 | HR/Cariere
În contextul creat de pandemia de Coronavirus, companiile caută soluții eficiente pentru a se adapta fie la reducerea activității, fie la oprirea temporară a acesteia. Acestea cunosc nevoia imediată de a-și proteja angajații, fiind conștienți de faptul că până nu demult majoritatea se confruntau cu o lipsă acută de personal.

În acest sens, legislația actuală a României prevede o serie de măsuri care pot fi adoptate în funcție de gradul în care este afectată activitatea unei companii. Se poate opta pentru înțelegeri amiabile între părți, șomaj tehnic, lucrul de la domiciliu ori alte măsuir care privesc forța majoră. Fiecare dintre acestea pot aduce o serie de avantaje dar în același timp, impune și o serie de restricții, spun Florentina Munteanu, Ana-Maria Vlăsceanu și Gabriela Ilie, Partener, Senior Associate respectiv Managing Associate la Reff și Asociații într-un material de opinie publicat recent.

„Tot mai mulți angajatori se confruntă, în această perioadă, cu reducerea drastică a activității, care le afectează stabilitatea financiară și, implicit, posibilitatea de a plăti salariile angajaților. O primă soluție pentru diminuarea costurilor, valabilă în cazurile mai puțin grave, ar putea fi negocierea directă cu salariații pentru reducerea programului de lucru și, implicit, a salariilor. O altă soluție ar putea fi aceea în care angajatorul solicită angajaților să intre în concediu de odihnă pe perioada reducerii activității. Astfel de măsuri pot fi aplicate, însă, doar în anumite condiții” spun cei trei.

În cazul in care activitatea este întreruptă în totalitate sauparțial, companiile au posibilitatea de a opta pentru șomajul tehnic. Această măsură nu poate fi implementată însă înainte ca compania să identifice motivele economice, tehnice sau structurale care justifică această decizie. Angajații sunt de asemenea îndreptățiți pe perioada șomajului tehnic la o indemnizație lunară de 75% din salariul de bază chiar dacă contractele de muncă sunt suspendate până la reluarea activității.

O altă formă de șomaj tehnic permite angajatorului să reducă progamul de lucru săptămânal la 4 zile, diminuând în consecință și salariul. Măsura aceasta poate fi însă adoptată dor în cazul în care activitatea este redusă temporar ca urmare a unor motive economice, tehnologice sau structurale pentru perioade mai lungi de o lună.

Forța majoră, pe de altă parte, reprezintă situația în care angajatorul este nevoit să întrerupă activitatea și să recurgă la suspendarea contractelor de muncă fără plata vreunei indemnizații către angajații direct afectați de această decizie. „Totuși, este extrem de important de precizat că, pentru a se stabili dacă o companie poate suspenda contractele de muncă ale angajaților ca urmare a reducerii/întreruperii activității din cauza COVID–19 invocând forța majoră, trebuie analizate motivele exacte ale unei astfel de decizii și trebuie verificat, în concret, dacă sunt îndeplinite condițiile forței majore” conchid reprezentanții Reff și Asociații.
Ultimele stiri pe BankNews.ro: