Opinie Reff & Asociatii: Optiuni aflate la indemana angajatorilor in contextul COVID-19
Data publicarii: 01-04-2020 | HR/CariereÎn contextul creat de pandemia de Coronavirus, companiile caută soluții eficiente pentru a se adapta fie la reducerea activității, fie la oprirea temporară a acesteia. Acestea cunosc nevoia imediată de a-și proteja angajații, fiind conștienți de faptul că până nu demult majoritatea se confruntau cu o lipsă acută de personal.
În acest sens, legislația actuală a României prevede o serie de măsuri care pot fi adoptate în funcție de gradul în care este afectată activitatea unei companii. Se poate opta pentru înțelegeri amiabile între părți, șomaj tehnic, lucrul de la domiciliu ori alte măsuir care privesc forța majoră. Fiecare dintre acestea pot aduce o serie de avantaje dar în același timp, impune și o serie de restricții, spun Florentina Munteanu, Ana-Maria Vlăsceanu și Gabriela Ilie, Partener, Senior Associate respectiv Managing Associate la Reff și Asociații într-un material de opinie publicat recent.
„Tot mai mulți angajatori se confruntă, în această perioadă, cu reducerea drastică a activității, care le afectează stabilitatea financiară și, implicit, posibilitatea de a plăti salariile angajaților. O primă soluție pentru diminuarea costurilor, valabilă în cazurile mai puțin grave, ar putea fi negocierea directă cu salariații pentru reducerea programului de lucru și, implicit, a salariilor. O altă soluție ar putea fi aceea în care angajatorul solicită angajaților să intre în concediu de odihnă pe perioada reducerii activității. Astfel de măsuri pot fi aplicate, însă, doar în anumite condiții” spun cei trei.
În cazul in care activitatea este întreruptă în totalitate sauparțial, companiile au posibilitatea de a opta pentru șomajul tehnic. Această măsură nu poate fi implementată însă înainte ca compania să identifice motivele economice, tehnice sau structurale care justifică această decizie. Angajații sunt de asemenea îndreptățiți pe perioada șomajului tehnic la o indemnizație lunară de 75% din salariul de bază chiar dacă contractele de muncă sunt suspendate până la reluarea activității.
O altă formă de șomaj tehnic permite angajatorului să reducă progamul de lucru săptămânal la 4 zile, diminuând în consecință și salariul. Măsura aceasta poate fi însă adoptată dor în cazul în care activitatea este redusă temporar ca urmare a unor motive economice, tehnologice sau structurale pentru perioade mai lungi de o lună.
Forța majoră, pe de altă parte, reprezintă situația în care angajatorul este nevoit să întrerupă activitatea și să recurgă la suspendarea contractelor de muncă fără plata vreunei indemnizații către angajații direct afectați de această decizie. „Totuși, este extrem de important de precizat că, pentru a se stabili dacă o companie poate suspenda contractele de muncă ale angajaților ca urmare a reducerii/întreruperii activității din cauza COVID–19 invocând forța majoră, trebuie analizate motivele exacte ale unei astfel de decizii și trebuie verificat, în concret, dacă sunt îndeplinite condițiile forței majore” conchid reprezentanții Reff și Asociații.
În acest sens, legislația actuală a României prevede o serie de măsuri care pot fi adoptate în funcție de gradul în care este afectată activitatea unei companii. Se poate opta pentru înțelegeri amiabile între părți, șomaj tehnic, lucrul de la domiciliu ori alte măsuir care privesc forța majoră. Fiecare dintre acestea pot aduce o serie de avantaje dar în același timp, impune și o serie de restricții, spun Florentina Munteanu, Ana-Maria Vlăsceanu și Gabriela Ilie, Partener, Senior Associate respectiv Managing Associate la Reff și Asociații într-un material de opinie publicat recent.
„Tot mai mulți angajatori se confruntă, în această perioadă, cu reducerea drastică a activității, care le afectează stabilitatea financiară și, implicit, posibilitatea de a plăti salariile angajaților. O primă soluție pentru diminuarea costurilor, valabilă în cazurile mai puțin grave, ar putea fi negocierea directă cu salariații pentru reducerea programului de lucru și, implicit, a salariilor. O altă soluție ar putea fi aceea în care angajatorul solicită angajaților să intre în concediu de odihnă pe perioada reducerii activității. Astfel de măsuri pot fi aplicate, însă, doar în anumite condiții” spun cei trei.
În cazul in care activitatea este întreruptă în totalitate sauparțial, companiile au posibilitatea de a opta pentru șomajul tehnic. Această măsură nu poate fi implementată însă înainte ca compania să identifice motivele economice, tehnice sau structurale care justifică această decizie. Angajații sunt de asemenea îndreptățiți pe perioada șomajului tehnic la o indemnizație lunară de 75% din salariul de bază chiar dacă contractele de muncă sunt suspendate până la reluarea activității.
O altă formă de șomaj tehnic permite angajatorului să reducă progamul de lucru săptămânal la 4 zile, diminuând în consecință și salariul. Măsura aceasta poate fi însă adoptată dor în cazul în care activitatea este redusă temporar ca urmare a unor motive economice, tehnologice sau structurale pentru perioade mai lungi de o lună.
Forța majoră, pe de altă parte, reprezintă situația în care angajatorul este nevoit să întrerupă activitatea și să recurgă la suspendarea contractelor de muncă fără plata vreunei indemnizații către angajații direct afectați de această decizie. „Totuși, este extrem de important de precizat că, pentru a se stabili dacă o companie poate suspenda contractele de muncă ale angajaților ca urmare a reducerii/întreruperii activității din cauza COVID–19 invocând forța majoră, trebuie analizate motivele exacte ale unei astfel de decizii și trebuie verificat, în concret, dacă sunt îndeplinite condițiile forței majore” conchid reprezentanții Reff și Asociații.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare