Opinie Reff & Asociatii: Optiuni aflate la indemana angajatorilor in contextul COVID-19
Data publicarii: 01-04-2020 | HR/CariereÎn contextul creat de pandemia de Coronavirus, companiile caută soluții eficiente pentru a se adapta fie la reducerea activității, fie la oprirea temporară a acesteia. Acestea cunosc nevoia imediată de a-și proteja angajații, fiind conștienți de faptul că până nu demult majoritatea se confruntau cu o lipsă acută de personal.
În acest sens, legislația actuală a României prevede o serie de măsuri care pot fi adoptate în funcție de gradul în care este afectată activitatea unei companii. Se poate opta pentru înțelegeri amiabile între părți, șomaj tehnic, lucrul de la domiciliu ori alte măsuir care privesc forța majoră. Fiecare dintre acestea pot aduce o serie de avantaje dar în același timp, impune și o serie de restricții, spun Florentina Munteanu, Ana-Maria Vlăsceanu și Gabriela Ilie, Partener, Senior Associate respectiv Managing Associate la Reff și Asociații într-un material de opinie publicat recent.
„Tot mai mulți angajatori se confruntă, în această perioadă, cu reducerea drastică a activității, care le afectează stabilitatea financiară și, implicit, posibilitatea de a plăti salariile angajaților. O primă soluție pentru diminuarea costurilor, valabilă în cazurile mai puțin grave, ar putea fi negocierea directă cu salariații pentru reducerea programului de lucru și, implicit, a salariilor. O altă soluție ar putea fi aceea în care angajatorul solicită angajaților să intre în concediu de odihnă pe perioada reducerii activității. Astfel de măsuri pot fi aplicate, însă, doar în anumite condiții” spun cei trei.
În cazul in care activitatea este întreruptă în totalitate sauparțial, companiile au posibilitatea de a opta pentru șomajul tehnic. Această măsură nu poate fi implementată însă înainte ca compania să identifice motivele economice, tehnice sau structurale care justifică această decizie. Angajații sunt de asemenea îndreptățiți pe perioada șomajului tehnic la o indemnizație lunară de 75% din salariul de bază chiar dacă contractele de muncă sunt suspendate până la reluarea activității.
O altă formă de șomaj tehnic permite angajatorului să reducă progamul de lucru săptămânal la 4 zile, diminuând în consecință și salariul. Măsura aceasta poate fi însă adoptată dor în cazul în care activitatea este redusă temporar ca urmare a unor motive economice, tehnologice sau structurale pentru perioade mai lungi de o lună.
Forța majoră, pe de altă parte, reprezintă situația în care angajatorul este nevoit să întrerupă activitatea și să recurgă la suspendarea contractelor de muncă fără plata vreunei indemnizații către angajații direct afectați de această decizie. „Totuși, este extrem de important de precizat că, pentru a se stabili dacă o companie poate suspenda contractele de muncă ale angajaților ca urmare a reducerii/întreruperii activității din cauza COVID–19 invocând forța majoră, trebuie analizate motivele exacte ale unei astfel de decizii și trebuie verificat, în concret, dacă sunt îndeplinite condițiile forței majore” conchid reprezentanții Reff și Asociații.
În acest sens, legislația actuală a României prevede o serie de măsuri care pot fi adoptate în funcție de gradul în care este afectată activitatea unei companii. Se poate opta pentru înțelegeri amiabile între părți, șomaj tehnic, lucrul de la domiciliu ori alte măsuir care privesc forța majoră. Fiecare dintre acestea pot aduce o serie de avantaje dar în același timp, impune și o serie de restricții, spun Florentina Munteanu, Ana-Maria Vlăsceanu și Gabriela Ilie, Partener, Senior Associate respectiv Managing Associate la Reff și Asociații într-un material de opinie publicat recent.
„Tot mai mulți angajatori se confruntă, în această perioadă, cu reducerea drastică a activității, care le afectează stabilitatea financiară și, implicit, posibilitatea de a plăti salariile angajaților. O primă soluție pentru diminuarea costurilor, valabilă în cazurile mai puțin grave, ar putea fi negocierea directă cu salariații pentru reducerea programului de lucru și, implicit, a salariilor. O altă soluție ar putea fi aceea în care angajatorul solicită angajaților să intre în concediu de odihnă pe perioada reducerii activității. Astfel de măsuri pot fi aplicate, însă, doar în anumite condiții” spun cei trei.
În cazul in care activitatea este întreruptă în totalitate sauparțial, companiile au posibilitatea de a opta pentru șomajul tehnic. Această măsură nu poate fi implementată însă înainte ca compania să identifice motivele economice, tehnice sau structurale care justifică această decizie. Angajații sunt de asemenea îndreptățiți pe perioada șomajului tehnic la o indemnizație lunară de 75% din salariul de bază chiar dacă contractele de muncă sunt suspendate până la reluarea activității.
O altă formă de șomaj tehnic permite angajatorului să reducă progamul de lucru săptămânal la 4 zile, diminuând în consecință și salariul. Măsura aceasta poate fi însă adoptată dor în cazul în care activitatea este redusă temporar ca urmare a unor motive economice, tehnologice sau structurale pentru perioade mai lungi de o lună.
Forța majoră, pe de altă parte, reprezintă situația în care angajatorul este nevoit să întrerupă activitatea și să recurgă la suspendarea contractelor de muncă fără plata vreunei indemnizații către angajații direct afectați de această decizie. „Totuși, este extrem de important de precizat că, pentru a se stabili dacă o companie poate suspenda contractele de muncă ale angajaților ca urmare a reducerii/întreruperii activității din cauza COVID–19 invocând forța majoră, trebuie analizate motivele exacte ale unei astfel de decizii și trebuie verificat, în concret, dacă sunt îndeplinite condițiile forței majore” conchid reprezentanții Reff și Asociații.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial