Opinie Reff & Asociatii: Diferentele dintre Certificatul de Situatie de Urgenta si avizul de forta majora
Data publicarii: 03-04-2020 | EconomieComunitatea de afaceri din România se confruntă în această perioadă cu o dilemă majoră, dilemă care a apărut imediat după semnarea de către Președinte a Decretului care prevede instituirea stării de urgență: Care este diferența dintre CSU (Certificatul de Situație de Urgență și avizul de forță majoră? Primul, este o idee nouă, acest tip de certificat nefiind reglementat până în prezent. El poate fi însă solicitat de către operatorii economici afectați de epidemia de Covid 19. Al doilea, avizul de forță majoră, este prezent în legislație de mult timp deja și oferă anumite facilități operatorilor afectați de criza din acest moment, facilități dintre care unele, vor fi obținute pe de altă parte doar după obținerea în prealabil a CSU.
Ordinul 791 din data de 25 martie 2020 clarifică și reglementează procedura de emitere și efectele generale ale Certificatelor de Situație de Urgență. Potrivit acestor noi reglementări, nu orice companie poate obține CSU ci doar operatorii economici care beneficiază de facilități în temeiul OUG 29/2020 și 30/2020. Pe de altă parte, avizul de forță majoră poate fi obținut de orice societate care vor să ateste situațiile de forță majoră și efectele acestora asupra activităților lor comerciale. O pot face direct de la Camera de Comerț și Industre a României ori de la camerele de comerț județene.
„Avizul de forță majoră atestă existența unei situații de forță majoră care exonerează solicitantul de răspundere într-un anumit raport contractual. În cazul în care părțile ajung la un litigiu și mai ales în absența unei reglementări contractuale cu privire la forța probantă a acestui certificat, instanțele de judecată pot adopta o soluție diferită de cea cuprinsă în avizul de forță majoră” spun Andreea Artenie, Partener, Mihnea Galgoțiu–Săraru, Senior Managing Associate, și Ana Galgoţiu-Săraru, Senior Associate la Reff & Asociaţii într-un material de opinie furnizat de către companie.
Care sunt condițiile obținerii unui aviz de forță majoră? Pentru a obține acest ceertificat, companiile trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- Să dovedească faptul că au încheiat un contract ce conține o clauză de forță majoră
- Să dovedească faptul că nu își pot îndeplini obligațiile contractuale în urma intervenirii faptului definit ca forță majoră.
Pentru a obține CSU, pe de altă parte, companiile trebuie să dovedească fie că activitatea le-a fost întreruptă total sau parțial în urma deciziilor luate de autorități pentru a stopa criza de sănătate actuală, fie că încasările le-au scăzut cu minim 25% în luna martie față de media încasărilor lunare din primele două luni ale anului. În primul caz se va emite un certificat de Tip 1 (Albastru) în vreme ce în cel de-al doilea caz se va emite un certificat de Tip 2 (Galben).
„CSU poate fi folosit în relațiile cu instituțiile publice, pentru obținerea de facilități sau măsuri de sprijin, și în relațiile comerciale. Legislația adoptată în contextul pandemiei de COVID-19 stabileşte că CSU este obligatoriu pentru o serie de remedii fiscale sau contractuale, cum ar fi amânarea la plată pentru IMM-uri a serviciilor de utilități și a chiriei pentru sediul social şi sediile secundare, decontarea de către stat a indemnizației de șomaj tehnic (75% din salariul de bază, maximum 75% din salariul mediu brut pe țară), pe perioada stării de urgență. Alte remedii accesibile agenților economici ce obțin CSU sunt scutirea de penalități de întârziere pentru IMM-uri în executarea contractelor cu autoritățile publice, pe perioada stării de urgență, și prezumția de caz de forță majoră în ceea ce privește împrejurarea imprevizibilă care rezultă dintr-o acţiune a autorităţilor, care a afectat activitatea IMM-urilor. Prezumţia poate fi însă răsturnată prin orice mijloc de probă” adaugă semnatarii materialului.
Avizul de forță majoră se eliberează contra cost, taxa ridicându-se la suma de 500 euro cu un termen de soluționare de 15 zile, timp în care specialiștii camarelor de comerț analizează documentele depuse de către solicitant. CSU se emite gratuit, automat, imediat după validarea electronică a cererii depuse pe platforma www.prevenire.gov.ro. Documentele încărcate pe platformă au nevoie de semnătura electronică a solicitantului sau a unui împuternicit. Pentru aceasta este nevoie de o cerere de emitere a certificatului însoțită de o declarație pe proprie răspundere care să ateste că solicitantul se află în situație de eligibilitate pentru a primi acest certificat.
Ordinul 791 din data de 25 martie 2020 clarifică și reglementează procedura de emitere și efectele generale ale Certificatelor de Situație de Urgență. Potrivit acestor noi reglementări, nu orice companie poate obține CSU ci doar operatorii economici care beneficiază de facilități în temeiul OUG 29/2020 și 30/2020. Pe de altă parte, avizul de forță majoră poate fi obținut de orice societate care vor să ateste situațiile de forță majoră și efectele acestora asupra activităților lor comerciale. O pot face direct de la Camera de Comerț și Industre a României ori de la camerele de comerț județene.
„Avizul de forță majoră atestă existența unei situații de forță majoră care exonerează solicitantul de răspundere într-un anumit raport contractual. În cazul în care părțile ajung la un litigiu și mai ales în absența unei reglementări contractuale cu privire la forța probantă a acestui certificat, instanțele de judecată pot adopta o soluție diferită de cea cuprinsă în avizul de forță majoră” spun Andreea Artenie, Partener, Mihnea Galgoțiu–Săraru, Senior Managing Associate, și Ana Galgoţiu-Săraru, Senior Associate la Reff & Asociaţii într-un material de opinie furnizat de către companie.
Care sunt condițiile obținerii unui aviz de forță majoră? Pentru a obține acest ceertificat, companiile trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- Să dovedească faptul că au încheiat un contract ce conține o clauză de forță majoră
- Să dovedească faptul că nu își pot îndeplini obligațiile contractuale în urma intervenirii faptului definit ca forță majoră.
Pentru a obține CSU, pe de altă parte, companiile trebuie să dovedească fie că activitatea le-a fost întreruptă total sau parțial în urma deciziilor luate de autorități pentru a stopa criza de sănătate actuală, fie că încasările le-au scăzut cu minim 25% în luna martie față de media încasărilor lunare din primele două luni ale anului. În primul caz se va emite un certificat de Tip 1 (Albastru) în vreme ce în cel de-al doilea caz se va emite un certificat de Tip 2 (Galben).
„CSU poate fi folosit în relațiile cu instituțiile publice, pentru obținerea de facilități sau măsuri de sprijin, și în relațiile comerciale. Legislația adoptată în contextul pandemiei de COVID-19 stabileşte că CSU este obligatoriu pentru o serie de remedii fiscale sau contractuale, cum ar fi amânarea la plată pentru IMM-uri a serviciilor de utilități și a chiriei pentru sediul social şi sediile secundare, decontarea de către stat a indemnizației de șomaj tehnic (75% din salariul de bază, maximum 75% din salariul mediu brut pe țară), pe perioada stării de urgență. Alte remedii accesibile agenților economici ce obțin CSU sunt scutirea de penalități de întârziere pentru IMM-uri în executarea contractelor cu autoritățile publice, pe perioada stării de urgență, și prezumția de caz de forță majoră în ceea ce privește împrejurarea imprevizibilă care rezultă dintr-o acţiune a autorităţilor, care a afectat activitatea IMM-urilor. Prezumţia poate fi însă răsturnată prin orice mijloc de probă” adaugă semnatarii materialului.
Avizul de forță majoră se eliberează contra cost, taxa ridicându-se la suma de 500 euro cu un termen de soluționare de 15 zile, timp în care specialiștii camarelor de comerț analizează documentele depuse de către solicitant. CSU se emite gratuit, automat, imediat după validarea electronică a cererii depuse pe platforma www.prevenire.gov.ro. Documentele încărcate pe platformă au nevoie de semnătura electronică a solicitantului sau a unui împuternicit. Pentru aceasta este nevoie de o cerere de emitere a certificatului însoțită de o declarație pe proprie răspundere care să ateste că solicitantul se află în situație de eligibilitate pentru a primi acest certificat.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online