Opinie Reff & Asociatii: Diferentele dintre Certificatul de Situatie de Urgenta si avizul de forta majora

Data publicarii: 03-04-2020 | Economie
Comunitatea de afaceri din România se confruntă în această perioadă cu o dilemă majoră, dilemă care a apărut imediat după semnarea de către Președinte a Decretului care prevede instituirea stării de urgență: Care este diferența dintre CSU (Certificatul de Situație de Urgență și avizul de forță majoră? Primul, este o idee nouă, acest tip de certificat nefiind reglementat până în prezent. El poate fi însă solicitat de către operatorii economici afectați de epidemia de Covid 19. Al doilea, avizul de forță majoră, este prezent în legislație de mult timp deja și oferă anumite facilități operatorilor afectați de criza din acest moment, facilități dintre care unele, vor fi obținute pe de altă parte doar după obținerea în prealabil a CSU.

Ordinul 791 din data de 25 martie 2020 clarifică și reglementează procedura de emitere și efectele generale ale Certificatelor de Situație de Urgență. Potrivit acestor noi reglementări, nu orice companie poate obține CSU ci doar operatorii economici care beneficiază de facilități în temeiul OUG 29/2020 și 30/2020. Pe de altă parte, avizul de forță majoră poate fi obținut de orice societate care vor să ateste situațiile de forță majoră și efectele acestora asupra activităților lor comerciale. O pot face direct de la Camera de Comerț și Industre a României ori de la camerele de comerț județene.

„Avizul de forță majoră atestă existența unei situații de forță majoră care exonerează solicitantul de răspundere într-un anumit raport contractual. În cazul în care părțile ajung la un litigiu și mai ales în absența unei reglementări contractuale cu privire la forța probantă a acestui certificat, instanțele de judecată pot adopta o soluție diferită de cea cuprinsă în avizul de forță majoră” spun Andreea Artenie, Partener, Mihnea Galgoțiu–Săraru, Senior Managing Associate, și Ana Galgoţiu-Săraru, Senior Associate la Reff & Asociaţii într-un material de opinie furnizat de către companie.

Care sunt condițiile obținerii unui aviz de forță majoră? Pentru a obține acest ceertificat, companiile trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- Să dovedească faptul că au încheiat un contract ce conține o clauză de forță majoră
- Să dovedească faptul că nu își pot îndeplini obligațiile contractuale în urma intervenirii faptului definit ca forță majoră.

Pentru a obține CSU, pe de altă parte, companiile trebuie să dovedească fie că activitatea le-a fost întreruptă total sau parțial în urma deciziilor luate de autorități pentru a stopa criza de sănătate actuală, fie că încasările le-au scăzut cu minim 25% în luna martie față de media încasărilor lunare din primele două luni ale anului. În primul caz se va emite un certificat de Tip 1 (Albastru) în vreme ce în cel de-al doilea caz se va emite un certificat de Tip 2 (Galben).

„CSU poate fi folosit în relațiile cu instituțiile publice, pentru obținerea de facilități sau măsuri de sprijin, și în relațiile comerciale. Legislația adoptată în contextul pandemiei de COVID-19 stabileşte că CSU este obligatoriu pentru o serie de remedii fiscale sau contractuale, cum ar fi amânarea la plată pentru IMM-uri a serviciilor de utilități și a chiriei pentru sediul social şi sediile secundare, decontarea de către stat a indemnizației de șomaj tehnic (75% din salariul de bază, maximum 75% din salariul mediu brut pe țară), pe perioada stării de urgență. Alte remedii accesibile agenților economici ce obțin CSU sunt scutirea de penalități de întârziere pentru IMM-uri în executarea contractelor cu autoritățile publice, pe perioada stării de urgență, și prezumția de caz de forță majoră în ceea ce privește împrejurarea imprevizibilă care rezultă dintr-o acţiune a autorităţilor, care a afectat activitatea IMM-urilor. Prezumţia poate fi însă răsturnată prin orice mijloc de probă” adaugă semnatarii materialului.

Avizul de forță majoră se eliberează contra cost, taxa ridicându-se la suma de 500 euro cu un termen de soluționare de 15 zile, timp în care specialiștii camarelor de comerț analizează documentele depuse de către solicitant. CSU se emite gratuit, automat, imediat după validarea electronică a cererii depuse pe platforma www.prevenire.gov.ro. Documentele încărcate pe platformă au nevoie de semnătura electronică a solicitantului sau a unui împuternicit. Pentru aceasta este nevoie de o cerere de emitere a certificatului însoțită de o declarație pe proprie răspundere care să ateste că solicitantul se află în situație de eligibilitate pentru a primi acest certificat.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG