Mihai Petre, EY: Cum putem limita expunerea personalului implicat in operațiuni vamale in contextul crizei COVID-19?

Data publicarii: 07-04-2020 | Economie
Companiile care produc, depozitează sau distribuie bunuri de la furnizori din toată lumea se confruntă în această perioadă cu sarcina dificilă de a menține sub control întreg lanțul de aprivizionare și respectarea obligațiilor fiscale, ca urmare a epidemiei de Covid-19 și a absenteismului cauzat de starea de urgență.

Autoritățile vamale, pe de altă parte, sunt persoanele cele mai expuse la primejdia infectării, acestea intrând în contact zilnic cu zeci sau chiar sute de transportori care asigură fluxul de mărfuri din și înspre România. Sunt însă soluții de limitare a interacțiunii dintre autoritățile vamale și cei care tranzitează punctele de frontieră, soluții care aduc beneficii atât celor care lucrează în vămi cât și agenților economici. Mihai Petre, Director Comerț Internațional, Asistență fiscală și Juridică la EY România, propune trei soluții pentru această problemă.

Prima dintre ele se referă la aplicarea online pentru procedura de vămuire la domiciliu. „Conceptul de vămuire la domiciliu împreună cu #staiacasă răspund acum, mai bine ca oricând, limitărilor și precauțiilor impuse de contextul COVID 19. Doar 21% din bunuri sunt vămuite în România în această procedură (comparativ cu Uniunea Europeană unde media este de 70%), majoritatea sunt încă vămuite în procedura standard – prezență fizică în vămi, cu timpi mari de așteptare și depunerea de declarații vamale în format fizic” spune el.

Acest tip de aplicație pentru autorizarea procedurii mai sus menționate poate fi depusă online prin sistemul UE de Decizii Vamale.

A doua soluție propusă de expertul EY presupune posibilitatea reînnoirii online a autorizațiilor vamale deținute de operatorii economici. Acest lucru este deja posibil, prin aceeași metodă menționată mai sus, și anume prin intermediul portalului „Sistemul de Decizii Vamale UE” disponibil la adresa https://customs.ec.europa.eu/tpui-cdms-web/ .

În fine, a treia soluție propusă cu această ocazie se referă la declararea simplificată a originii preferențiale a bunurilor destinate exporturilor. „Autorizația de exportator autorizat permite declararea originii preferențiale a bunurilor supuse exportului într-un mod simplificat direct pe factură sau pe un alt document comercial pentru fiecare din exporturile unei companii fără a implica ulterior autoritatea vamală” spune Mihai Petre.

Potrivit acestuia, acest tip de autorizație elimină obligația de a solicita și completa un certificat de originepentru fiecare transport realizat de companii.
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG