Punct de vedere: Clădirile de birouri și conviețuirea cu COVID-19. Ce va fi diferit?

Data publicarii: 27-05-2020 | Imobiliare
Odată cu încheierea stării de urgență și cu primele semne că pandemia de Covid-19 începe să facă pași înapoi, multe companii urmează să își repornească activitatea iar oamenii, inclusiv cei care lucrau de acasă, să se întoarcă la birouri. Deși știm că virusul nu va fi eradicat în curând și că nu toată lumea va fi imună în perioada imediat următoare, necesitatea de a merge mai departe și de a ne continua viețile este mai mare decât oricând. Cum vor funcționa însă lucrurile, odată cu această reîntoarcere? „Cum va arăta conviețuirea noastră cu Covid-19 în clădirile de birouri”, se întreabă Lucian Anghel, fondator și CEO Timepal România și Facilities Management Services?

Cei mai vizați, crede el, pentru a răspunde la aceste întrebări sunt companiile de management al facilităților. Prin specificul lor, acestea, prin specialiștii pe care îi angajează, sunt deja pregătite logistic și au experiență în amenajarea, întreținerea și adaptarea spațiilor de birouri astfel încât acestea să respecte cerințele legislației aflate în vigoare.

Principiul de bază, crede el, rămâne cel al distanțării sociale, al păstrării unei distanțe considerate ca fiind sifire între angajații aflați în birouri, urmat îndeaproape de cel al siguranței sanitare. „Acest lucru se poate realiza prin intermediul distanțării birourilor, prin instalarea de semnalizări vizuale, cum ar fi cercuri desenate pe podea în jurul fiecărui birou pentru ca oamenii să nu se apropie prea mult unii de alții. Desigur, multe companii vor alege să funcționeze în schimburi pentru a menține numărul de persoane din spații de birouri la un nivel minim”, spune Lucian Anghel.

La fel de importantă poate fi însă și decizia de a marca fluxurile de sens unic de deplasare în spațiile de birouri ori pe culoarele dintre acestea. Aceste marcaje se pot face cu ajutorul unor săgeți pe podea, care să le permită oamenilor să meargă pe fluxuri unidirecționale atunci când se deplasează dintr-o parte în alta a biroului. Se vor efectua cu siguranță și măsurători de temperatură cu aparate non-intrusive su sisteme cu infraroșu și se vor lua măsuri suplimentare de igienizare a spațiilor comune.

De asemenea, „se pot instala senzori în birouri, care să monitorizeze mișcările angajaților prin intermediul telefoanelor mobile smart. Acești senzori permit companiei să verifice eficacitatea propriului design interior dar și dacă oamenii respectă fluxurile unidirecționale sau nu. Dar sunt aceste măsuri suficiente? Cu siguranță nu”, continuă el.

„Eforturile de a ține oamenii la distanță unii de alții pot ajuta pentru o scurtă perioadă de timp, dar probabil că nu e suficient în spațiile mari, în care stau multe persoane timp de opt ore, în special spații care sunt slab ventilate cum este situația unele clădiri mai vechi de birouri”.

Filtrarea aerului rămâne de aceea, alături de distanțare și celelalte măsuri, unul dintre cele mai importante lucruri la care trebuie să se gândească administratorii spațiilor de birouri. În clădirile de acest tip, chiar dacă cu costuri suplimentare, se pot instala sisteme de filtrare ale aerului extrem de performante care să contribuie decisiv la siguranța angajaților care își desfășoară activitatea în aceste spații.

„În plus, pe termen scurt, conviețuirea cu COVID-19 va determina multe companii să achiziționeze soluții suplimentare de filtrare a aerului pentru a se asigura că în interior aerul este cât mai sănătos. Pe termen lung se vor proiecta clădiri cu un standard ridicat privind nornele de asigurare a unui aer curat de calitate superioară”, spune Anghel. „Toate acestea ne vor schimba perspectivele și așteptările cu privire la modul în care vom lucra în viitor. Un lucru însă rămâne - vom dori în continuare să ieșim din casă și să socializăm. Iar atunci când vom fi la birou, vom dori să fim într-un mediu cât mai sigur”, conchide el.
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG